atm

بانک مرکزی: سقف برداشت‌ها کاهش پیدا نکرده

تصویر روز: بانک مرکزی در حالی کاهش سقف برداشت از خودپردازها به 200 هزار تومان را تکذیب کرد که پیگیری میدانی و همچنین تلفنی خبرنگار فارس از سطح شعب و حوزه مدیریت بسیاری از بانک‌ها نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها سقف برداشت از خودپرداز را به دلایل متعددی به 200 هزار تومان کاهش داده‌اند.

به گزارش فارس، شب گذشته بانک مرکزی بعد از گذشت حدود 7 ساعت از خبر خبرگزاری فارس مبنی بر کاهش سقف برداشت وجه از عابربانک‌ها این خبر را تکذیب و اعلام کرد سقف برداشت همان 500 هزار تومان است.

این تکذیب بانک مرکزی در حالی انجام شد که پیگیری میدانی خبرنگار فارس از سطح شعب چند بانک مهم کشور و ارتباط تلفنی با مسئولان این بانک‌ها نشان می‌داد که سقف برداشت وجه از 500 هزار تومان به 200 هزار تومان کاهش یافته است. از جمله بانک‌های مطرح کشور که سقف برداشت وجه از خودپردازها را به 200 هزار تومان کاهش داده بودند، بانک‌های ملی و ملت هستند.

همچنین چند بانک خصوصی و غیردولتی دیگر مانند بانک پارسیان سقف برداشت را در سطح 200 هزار تومان قرار دادند. پیش از انتشار گزارش خبرگزاری فارس در روزهای گذشته بسیاری از مخاطبان به خبرنگار ما اعلام می‌کردند که بانک‌ها سقف برداشت از خودپردازها را افزایش نداده‌اند. خبرنگار فارس برای اطمینان از صحت این گزارش، به خودپرداز چندین بانک کشور مراجعه کرد.

بنابراین اینکه در بسیاری از بانک‌های کشور سقف برداشت از خودپرداز همان 200 هزار تومان است هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. حالا معلوم نیست بانک مرکزی چه چیزی را تکذیب می‌کند. تعداد اندکی از بانکها سقف برداشت از خودپرداز خود را در سطح 500 هزار تومان نگه داشته بودند اما اغلب بانکهای کشور بیش از 200 هزار تومان در روز به یک کارت عابربانک پول نقد نمی‌دادند.

بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن اینکه مصوبه ابلاغی خود به بانکها تا چه حد در سطح خودپردازهای بانکها به مرحله اجرا درآمده است، در ساعت 22 و 40 دقیقه نیمه شب تکذیبیه کاهش سقف برداشت از خودپردازهای بانکها را منتشر کرد.

به گزارش فارس، در شرایط کنونی که به گفته پزشکان، اسکناس یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا است و بانک مرکزی در چند بخشنامه توزیع اسکناس نو توسط بانکها را ممنوع اعلام کرد و حتی به کارمندان شعب ابلاغ کرد از دریافت وجه نقد از مشتریان تا حد امکان خودداری کنند، افزایش سقف برداشت از خودپردازها به 500 هزار تومان اقدام بسیار غیرمنطقی است.

افزایش سقف برداشت منجر به افزایش سطح گردش اسکناس در سطح کشور شده و قطعاً افزایش شیوع ویروس کرونا را خواهد داشت بنابراین در صورتی که هریک از بانکهای کشور تصمیم به بازگشت سقف برداشت از خودپردازها به 200 هزار تومان گرفته باشند، اقدامی بسیار درست و منطقی بوده است.

در شرایط کنونی که بانک مرکزی سقف کارت به کارت و نقل و انتقال وجه در قالب اینترنت‌بانک و عابربانک را به 10 میلیون تومان افزایش داده و همچنین نقل و انتقال از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت را از یک میلیون به 3 میلیون تومان ارتقا داده است، نیاز مردم دراختیار داشتن وجه نقد نه تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه کاهش هم می‌یابد. در واقع در مقطع کنونی، افزایش سقف برداشت از خودپردازها نه منطقی و نه لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *