hasanpor.3 1

اتاق اصناف به معنی واقعی در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشد

تصویر روز: رییس بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور اعلام کرد: تفکیک شغل‌های مختلف به کم ریسک و پر ریسک مفهوم روشنی نیز ندارد. 

به گزارش تصویر روز غلامرضا حسن پور در  گفت و گو با روزنامه رسالت به اعلام نظر در خصوص مسایل مختلف صنفی به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا پرداخت . متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در مورد سیاست‌های اتخاذشده برای مقابله با بحران ویروسی کشور به «رسالت» می‌گوید: افراط‌ و تفریط در هنگام تصمیم‌گیری موجب سردرگمی مردم کشور می‌شود.

دولت در دوران تعطیلات سال جدید، عملکرد مناسبی برای مقابله با گسترش این اپیدمی در کشور از خود نشان داد. اما تصمیمات ناگهانی و ابلاغ بی‌پروا به مردم، افراط‌ و تفریطی است که به سردرگمی مردم منتهی می‌شود. از طرف دیگر برخی تصمیمات دولت برای مردم مبهم است. برای مثال تعیین تاریخ آغاز اشتغال مردم باوجود بیماری که هنوز مهار نشده است، این ابهام را ایجاد می‌کند که کشور توانسته این ویروس همه‌گیر را کنترل کند، درحالی‌که چنین نیست.»
وی ضمن بیان اینکه ابهام گویی و کلی‌گویی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که شاید تیم رسانه‌ای دولت نیز باید پاسخگو آن باشند، ادامه داد: «البته تعطیل شدن اشتغال‌ها و قرنطینه خانگی یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته است که قابل‌تقدیر است. بدون شک حفظ جان مردم و کشور بر همه‌ چیز اولویت دارد. اما این کار به سیاست‌های دقیقی احتیاج دارد برای مثال تعطیلی شرکت‌های بسته‌بندی و چاپ، چرخه تولید را با مشکل روبه‌رو می‌کرد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه آغاز شدن اشتغال در برخی استان‌ها همچنین به رایزنی بیشتری احتیاج دارد چراکه بسیاری از بازارهای شهرستان‌های مختلف کشور، با بازار تهران ارتباطی مستقیم دارند ابراز کرد: «بر این اساس باید تجدیدنظری در این تصمیم صورت گیرد. ضمن آن‌که تفکیک شغل‌های مختلف به کم ریسک و پر ریسک مفهوم روشنی نیز ندارد. ملاک این تقسیم‌بندی‌ها چیست؟ واژه‌های جدید در سیاست، پیش از به مرحله اجرا رسیدن تشریح لازم دارند. سند این جمله مغازه‌هایی است که اشتغال را آغاز کردند و در خیابان‌های تهران به چشم می‌خورند. زحمات جامعه پزشکی کشور نباید با تصمیم‌های اشتباه به هدر رود.»
مسئول بسیج اصناف اظهار داشت: « همفکری بیشتر با بخش خصوصی و تصمیم‌گیری مشترک می‌تواند راهگشا باشد. بنابراین اتاق اصناف باید به معنی واقعی در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشد. مجموعه بسیج اصناف کشور همچنین نفوذ بسیار خوبی در اتحادیه‌های صنفی کشور دارد و همواره گوش شنوایی برای درد دل مردم بوده است اما بخش‌های دیگر مشورت جدی برای تصمیم‌گیری‌ها با این حوزه نداشته‌اند.

وی بابیان اینکه سیر عمل به وعده‌ها و سوابق موجود در این موضوع، کمی نگران‌کننده است، افزود: « بسته‌های آماده‌شده در بخش بانکی و کمک‌های بلاعوض و برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی تصمیم بسیار خوبی بود به‌ویژه آن‌که مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیز بود. اما مشکلی که بازهم در این حوزه به چشم می‌خورد، نداشتن اطلاعات کافی و دقیق از قشر آسیب‌پذیر جامعه است. بسیج اصناف اما اطلاعاتی کافی در این حوزه در اختیار دارد و می‌تواند این ضعف بزرگ را حل کند. بر این اساس پالایش و راستی آزمایی برای کمک به اقشار مختلف در میان این بحران ویروسی، سریع و راحت انجام خواهد گرفت.»
حسن‌پور در پایان این گفت وگو تصریح کرد: «پول بیت‌المال باید در مسیر صحیح و دقیق قرار گیرد. بسته‌های بانکی مشکلاتی نیز دارد برای مثال پرداخت چند قسط برای یک کاسب عادی کار ساده‌ای نخواهد بود و این روند به‌صورت گسترده مشکلات دیگری را در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. هم‌فکری با مجموعه‌های مختلف و به‌ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌تواند کشور را برای عبور از این بحران و مسائل پسا کرونا کمک کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *