dolar foroshi

فریب تبلیغ دلالان بازار ارز را نخورید

حمید طلیمی– در هفته اخیر بهای هر دلار امریکا در بازار آزاد تهران از حدود 15هزارو 500 تومان به حدود 17هزارو 200 تومان رسید. این روند متاسفانه در تعیین نرخ سایر محصولات وارداتی که مستقیما با بازار ارز در ارتباط هستند نیز تاثیر منفی داشت و موجب افزایش قیمت آنها شد.
مهمترین دلایل افزایش قیمت ارز طی این مدت کاهش عرضه در سامانه نیما و همچنین روند کند صادرات به دلیل شیوع ویروس کروناست. این اتفاق متاسفانه باعث شد تا دلالان نیز از این فرصت سوء استفاده کرده و با شایعه سازی در شبکه های اجتمای و فضای مجازی به بی ثباتی بازار دامن بزنند.
در روزهای گذشته به دلیل افزایش بی رویه برخی قیمت ها ، بخشی از مردم که توان و سرمایه کافی حضور در بازار خودرو و مسکن را نداشتند ، به منظور حفظ ارزش پول خود وارد بازار سکه و ارز شده و در این بازار سرمایه گذاری کرده اند.
مرور اتفاقات مشابه و همچنین تجربه سال های گذشته نشان می دهد وضعیت بی ثبات کنونی در بازار ارز پایدار نبوده و این امکان وجود دارد که در صورت ادامه شرایط فعلی ، با تمهیدات دستگاههای نظارتی از جمله بانک مرکزی ، طی روزهای آینده شاهد کاهش و تثبیت قیمت ها در بازار سکه و ارز باشیم.

هشدار به سرمایه گذاران بازار ارز

 عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود با اشاره به اتفاقات روزهای اخیر به سرمایه گذاران بازار ارز هشدار داد.
وی معتقد است:علی‌رغم مشکلات ناشی از شیوع کرونا و اقدامات پیشگیرانه کشورهای همسایه و بسته شدن بیشتر پایانه‌های مرزی و نیز تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها و مراکز جابه‌جایی ارز، در طول 50 روز گذشته بیش از 2/5 میلیارد دلار از طریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی تأمین شده است، که حدود 50 درصد آن، عرضه از طریق سامانه نیما بوده است.

hemati.3
به گفته رییس کل بانک مرکزی با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیرنفتی و نفتی، پیش‌بینی بانک مرکزی، از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به ‌روال گذشته حکایت می‌کند. در کنار همه این موارد، موضوع دسترسی به منابع بانک مرکزی در خارج از کشور نیز روند مثبتی پیدا کرده است.
عبدالناصر همتی تاکید کرد: مردم عزیز این حق را دارند منابع و دارایی خود را در بخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک و ارز و طلا، سرمایه‌گذاری کنند ولی این وظیفه را دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجدداً گوشزد نمایم.

مراقب تبلیغات سودجویان باشید

رییس کانون صرافان نیز در گفت و گوی اختصاصی با تصویر روز ضمن هشدار به سرمایه گذاران این بازار اعلام کرد: نوسانات و افزایش قیمت ارز طی چند روز اخیر منشاء اقتصادی نداشته و نتیجه جو روانی و تبلیغاتی ایجاد شده توسط سودجویان و دلالان در فضای مجازی است. وی از شهروندان خواست به فضاسازی های سوداگرانه ارزی در تعیین قیمت های کاذب و غیر معاملاتی توجه نکنند.
کامران سلطانی زاده همانند پیشنهادات قبلی خود مجددا به مردم توصیه کرد: از انجام کار های هیجانی خودداری کرده و قبل از هرگونه سرمایه گذاری در این بازار با افراد مطلع و آگاه مشورت کنند.

soltanizadeh

وی معتقد است: دلالان ارزی با تحلیل های ناصحیح درصدد ایجاد تلاطم در بازار و تعیین نرخ های کاذب هستند ، بر این اساس هموطنان باید در مقابل شایعات و اعلام نرخ های غیر واقعی توسط سوداگرانه ارزی بی اعتنا باشند. وی اظهارداشت: متاسفانه در سال های گذشته نیز برخی بدون توجه به هشدار مسئولان در این بازار سرمایه گذاری کرده و متضرر شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *