sarafi.3

مردم ارز مورد نیازشان را از صرافی‌ دریافت کنند

تصویر روز: دبیر کانون صرافان کشور در گفتگوی تلفنی با برنامه “تهران من”رادیو ، مشکلات و نوسانات موجود در بازار ارز را تشریح کرد.

گران شدن قیمت ارز در بازار آزاد و نوسانات این قیمت‌ها و مشکلات ایجاد شده در این رابطه برای مردم، موجبات گله و شکایت بسیاری از متقاضیان ارز را به همراه داشته است طوری که بسیاری از پیامک‌های ارسالی به رادیو تهران از سوی مخاطبان این رسانه به موضوع ارز و دلایل نوسانات قیمت آن در روزهای گذشته اختصاص دارد.
در همین راستا، در بخش اقتصادی برنامه‌ی “تهران من” از دبیر کانون صرافان کشور دعوت شد تا در گفتگویی تلفنی برخی از دلایل بروز این مشکلات اقتصادی در بازار ارز را برای مخاطبان رادیو تهران بازگو کند.

کامران سلطانی‌زاده مهمترین دلیل افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته را نوسانات بازار با توجه به بحث واردات و آغاز مسافرت‌های مردم برای سفرهای خارج از کشور عنوان کرده و گفت: این نوسانات در قیمت ارز در صورتی اتفاق افتاده که سیستم صرافی‌های رسمی کشور ارز را به قیمت مشخص ارائه می‌دهند اما دائما قیمت‌ها تغییر می‌کند.
وی تاکید کرد: در بازار دولتی ارز، کمبودی نداریم و صرافان در حال ارائه‌ی ارز هستند اما بازار آزاد همچنان راه خودش را طی می‌کند و ما هم متعجبیم که چرا مردم به جای خرید ارز به صورت دولتی از بازار آزاد ارز خریداری کرده و تقاضا در این بازار بیشتر است.

به گفته‌ی حمید طلیمی، خبرنگار اقتصادی “تهران من”، وقتی علت حضور بسیاری از مردم در پشت در صرافی‌ها را از خودشان جویا می‌شویم، دلیل خرید ارز را حفظ ارزش سرمایه‌ی اولیه‌ی خود عنوان می‌کنند و مشخص است که جمع کثیری از خریداران ارز مصرف کننده‌ی واقعی نیستند. بنابراین نمی‌توانند از صرافی‌ها با قیمت رسمی ارز تهیه کنند.

دبیر کانون صرافان در این‌باره گفت: طبق قانونی که برای خرید ارز تصویب شده افراد می‌توانند نیاز ارزی خود را تا سقف دو هزار یورو از صرافان رسمی کشور تامین کنند. هر شخص می‌تواند برای دریافت ارز با مدارک مستند و با نیازهای مختلف مانند نیاز دانشجویی، نیاز پزشکی یا نیاز مسافرتی، با ارائه‌ی کد ملی معادل مبلغ یاد شده در سال دریافت کند اما تنها افرادی می‌توانند این ارز را دریافت کنند که مصرف کننده‌ی واقعی باشند.
وی با اشاره به لیستی ۲۴ موردی از افراد واجد شرایط خرید ارز گفت: تمامی هموطنان ما بلا استثنا به جهت مسافرت‌های سیاحتی، پژوهش‌های علمی، یا پرداخت اشتراک و …. می‌توانند ارز را دریافت کنند و ضروری است که این موارد از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام شود.

وی در مورد طرح اجرای بازار متشکل ارزی که چند سالی است برای گذر از مشکلات نوسانات قیمت ارز تدوین شده گفت: هم اکنون صرافی‌ها به صورت آزمایشی در این بازار فعالیت می‌کنند و بخشی از نیازهای آنان جهت عرضه‌ی ارز به هموطنان عزیز از این بازار تامین می‌شود.

دکتر همتی، رییس بانک مرکزی هم در مصاحبه‌ی خود اعلام کردند بازار متشکل ارزی همزمان با عید قربان رسما بازگشایی خواهد شد و تعداد بسیاری از صرافان حذب این بازار می‌شوند و طبق همان بیست و چهارگانه‌ای که بانک مرکزی اعلام کرده است ارز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.
این کارشناس در حوزه‌ی ارز در پایان تاکید کرد: هموطنان می‌توانند از طریق صرافی‌های رسمی ارز خود را تامین کنند و نیازی به مراجعه به بازار آزاد ارز ندارند و در این صورت از نوسانات و تنش‌های بازار ارز در امان خواهند ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *