180614 nancy pelosi al 1104

انتقاد پلوسی از فروش سلاح به عربستان

تصویر روز: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت اقدامات اخیر در اخراج چند بازرس کل بازتاب دهنده بی اعتنایی کامل دولت ترامپ نسبت به حقیقت است.

به گزارش صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی العربی، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه گفت، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل اخراج یک مقام وزارت خارجه که در حال تحقیق در مورد فروش تسلیحات به عربستان بود، باید در کنگره شهادت دهد.
پلوسی با حضور در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود از پمپئو به دلیل موافقت با فروش تسلیحاتی به عربستان در سال گذشته بدون مجوزه کنگره انتقاد کرد. استیو لینیک (Steve Linick) که به عنوان بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کرد، پیش از اخراج از سوی پمپئو در حال تحقیق در مورد فروش تسلیحات به عربستان بود. پلوسی درباره فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۹ گفت: «آن‌ها یک حالت اضطراری جعلی اعلام کردند تا فروش تسلیحات را آغاز کنند.» پلوسی همچنین گفت این اقدام باعث «تضعیف اراده کنگره آمریکا» شده است. این مقام کنگره آمریکا در ادامه افزود، اقدامات اخیر در اخراج چند بازرس کل «بازتاب دهنده بی اعتنایی کامل دولت ترامپ نسبت به حقیقت است.»
پمپئو در ماه مه سال ۲۰۱۹ از ایجاد حالت اضطراری در رابطه با ایران خبر داد، موضوعی که به دولت ترامپ اجازه داد تا با دور زدن کنگره به عربستان و دیگر متحدان عربی اش به مبلغ ۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات بفروشد. این اقدام باعث خشم قانونگذران آمریکایی شد، چرا که آن‌ها پیشتر تلاش کرده بودند تا فروش تسلیحاتی به عربستان را به دلیل استفاده این تسلیحات در کشتار غیرنظامیان در یمن مسدود کنند.
یکی از مشاوران دموکرات کنگره که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، بازرس کل اخراج شده در حال بررسی این موضوع بود که چطور پمپئو و همسرش، سوزان پمپئو از یکی از کارمندان وزارت خارجه استفاده کرده اند.
به گفته این مقام کنگره، لینیک شکایتی دریافت کرده بود مبنی بر اینکه خانواده پمپئو یکی از کارمندان وزارت خارجه را مجبور کرده اند تا سگ این خانواده را برای پیاده روی به بیرون ببرد، کار‌های خشکشویی و رزرو شام آن‌ها را انجام دهد.
چندین سناتور جمهوری خواه درباره اخراج این بازرس ابراز ناراحتی کردند. از آغاز ماه آوریل این چهارمین بار است که ترامپ یکی از مقاماتی را اخراج کرده که در زمینه نظارت بر سوء رفتار دولتی فعال بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *