sarafi

بازتاب هشدار «همتی» در بازار ارز

تصویر روز: حمید طلیمی – چند روز پس از هشدار سخنگوی دولت ، رییس کل بانک مرکزی و دبیرکانون صرافان در خصوص عدم سرمایه گذاری مردم در بازار ارز ، نرخ دلار  به عنوان ارز شاخص از ابتدای امروز در بازار آزاد تهران روند نزولی خود را آغاز کرده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

در هفته اخیر بهای هر دلار امریکا در بازار آزاد تهران از حدود 15هزارو 500 تومان به حدود 17هزارو 900 تومان رسید. مهمترین دلایل افزایش قیمت ارز طی هفته های اخیر، کاهش عرضه در سامانه نیما  و روند کند صادرات به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور است. مجموع این اتفاقات باعث شد تا دلالان از  فرصت بوجود آمده سوء استفاده کرده و با شایعه سازی در شبکه های اجتمای و فضای مجازی به بی ثباتی بازار ارز دامن بزنند.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی به عنوان مسئول مستقیم کنترل بازار پولی کشور شب گذشته برای چندمین بار طی روزهای اخیر در ادامه توصیه های خود به مردم اعلام کرد: به همه گفتم هر جا می خواهید سرمایه گذاری کنید، ولی روی ارز سرمایه گذاری نکنید و اگر این کار را انجام دادید، باید ریسک آن را هم بپذیرید.

انتشار اخبار دیدار مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با همتایان خارجی به ویژه با مسئولان کشور های همسایه نشان می دهد که مشکل توقف صادرات و انجام مبادلات درحال رفع است. چرا که صادرات مجددا شکل گرفته و مرز کشورهای همسایه نیز در حال گشایش است. همچنین گزارش های خوبی در این خصوص وجود دارد که نشان می دهد ارزهای صادراتی درحال بازگشت و صادرات غیرنفتی درحال رونق گرفتن است.

بررسی ها نشان می دهد هنوز 20 میلیارد دلار ارز صادرکنندگان از سال 98  هنوز به کشور بازنگشته است،‌البته صادرکنندگان تا پایان تیر ماه برای انجام این کار فرصت دارند . طبق گزارش های دریافتی تا چند هفته دیگر علاوه بر ارزهای سال 98، ارزهای ماه های نخست سال 99 نیز به چرخه ارزی کشور برمی گردد. این موضوع بدون شک تاثیر مثبتی بر تامین ارز مورد نیاز کشور و کنترل قیمت ها خواهد داشت.

مجموع اتفاقات اعلام شده نشان می دهد بی ثباتی فعلی در بازار ارز پایدار نبوده و بزودی شاهد کاهش نرخ ها در بازار خواهیم بود. ضمن اینکه تجربه اتقاقات مشابه در سال های گذشته نشان می دهد بانک مرکزی با اتکاء به پشتوانه و ذخایر عظیم خود توان کنترل و تثبیت بازار را در کوتاهترین زمان ممکن دارد. بنابراین مجددا به مردم توصیه می شود تا از اقدامات هیجانی پرهیز کرده و به شایعه سازی دلالان و قیمت سازان در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اعتنا نکنند.در حال حاضر نرخ ارزهای عمده در بازار رو به کاهش است و پیش بینی می شود این روند تا کاهش و تثبیت نرخ ها طی روز های آینده نیز ادامه یابد.

توصیه همیشگی کارشناسان اقتصادی به مردم ، سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. زیرا حضور در بازار سرمایه بیشتر از متوسط سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری بوده، به خصوص که این حضور علاوه بر سود آوری برای افراد به رشد اقتصاد و تشکیل سرمایه‌های ملی کمک می‌کند.

یکی از روش های مناسب برای حضور افراد در بازار سرمایه ، حضور غیرمستقیم مردم در بورس است. بنابراین پیشنهاد می شود علاقمندان از طریق صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. زیرا این صندوق ها علاوه بر تخصص، صرفه‌جویی در مقیاس مدیریت دارند و بازار را نیز به خوبی می‌شناسند.  همچنین صندوق‌ها برای افرادی که سرمایه بسیاری داشته و فرصت کافی حضور و رصد بازار را ندارند،  محل مناسب برای سرمایه گذاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *