rezaei mohswn

مشکل کشور ضعف‌های مدیریتی است

تصویر روز: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: مشکل کشور ناشی از کمبود منابع نیست، بلکه ضعف ساختاری و مدیریتی در بخش‌هایی از کشور وجود دارد.

 به گزارش صدا و سیما؛ محسن رضایی در حاشیه سی و دومین جلسه شورای عالی استانها در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت شوراها در اداره کشور، افزود: فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران فلسفه ای کاملاً جدید و روشن است . فلسفه آن این است که که باید اراده احکام الهی، اراده خدای متعال، مسئله توجه به دین و همچنین اراده مردم در اداره جامعه، اعمال شود.
وی اضافه کرد: این اتفاق در بخشهایی از کشور از جمله سیاست، امنیت و دفاع صورت پذیرفته است از این رو ما یک حکمرانی مردمی-دینی در این بخش ها داریم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: متأسفانه عده ای به دلیل افکار، ارزش ها و باورهای غربی، اجازه نمی دهند که این حکمرانی مردمی کاملاً و به طور جامع و کامل در فرهنگ و اقتصاد پیاده شود.
رضایی تاکید کرد: یکی از نمادهای حکمرانی مردمی، شوراهای محلی و مدیریت محلی است. شوراهای شهر و روستا برگرفته از همین حکمرانی مردمی بوده و قانون اساسی به صراحت جایگاه آنها را مشخص کرده است.
وی گفت: با این همه مسئولیت ها و اختیارات کاملی که باید به این شوراها و مدیریت محلی داده شود، ارائه نشده، علت آن هم این است که عده ای نمیخواهند حکمرانی مردمی در این بخش از اداره کشور پیاده شود.
محسن رضایی ادامه داد: البته تلاش خواهیم کرد در سیاست های برنامه هفتم، این دیدگاه و نگاه را که اختیارات و مسئولیت های بیشتری به مدیریت های محلی و شوراهای شهر و روستا داده شود، پیگیری کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر این موضوع اتفاق بیفتد، همانطور که ایران امروز موشک های نقطه زن تولید می کند، پهپادهای کشورمان از بسیاری از کشورها عبور می کند و رادار گریز هستند و همان اتفاقی که در سیاست، دفاع و امنیت رخ داده است در اداره شهر به این معنی که در رفاه و معیشت مردم و بهبود وضعیت مردم نیز اتفاق میافتد.
وی خاطرنشان کرد: مشکلی که امروز ما داریم، کمبود منابع نیست، بلکه ضعف ساختارها و ضعف مدیریتی در بخشهایی از کشور وجود دارد. اگر این اتفاق بیافتد، رفاه مردم و معیشت مردم بیشتر می شود و خدمات شهری بهتر و بیشتری به مردم داده خواهد شد.

سی و دومین اجلاسیه شورای عالی استان‎ها

ارتقا سطح خدمت رسانی به مردم در شوراها
محسن رضایی، در سی و دومین جلسه شورای عالی استان‌ها با تاکید براینکه ساختار و مدیریت کشور در فرهنگ و اقتصاد باید متحول شود، افزود: در امنیت و سیاست کشور این تحول به خوبی انجام شده است و حکمرانی مردمی در این عرصه‌ها به وقوع پیوست، اما در اقتصاد و فرهنگ این مقوله اجرا نشده است.
وی ادامه داد: حکمرانی در این عرصه‌ها از مرحله جناحی به مرحله محفلی رسیده است. باید کاری کرد که جمهوری اسلامی به ارزش خون شهدا بیشتر پایبند باشد و این امر با حکمرانی مردمی محقق می‌شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جمهوری اسلامی یک پدیده جدید است و فلسفه خاص خود را دارد. بسیاری در غرب ارتباط خدا با اداره جامعه را قطع کردند. برخی قبل از این اراده مردم را با اداره جامعه قطع کردند. جمهوری اسلامی از طریق مردم سالاری دینی به دنبال موثر کردن این دو اصل در اداره جامعه است.
وی افزود: اراده مردم و تصمیم مردم باید در اداره مردم نقش داشته باشد. هنوز عده‌ای هستند که نقش الهی را در اداره جامعه باور ندارند.
محسن رضایی با اشاره به جایگاه شورا‌ها اظهار کرد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا یک نماد از حکمرانی مردمی است. باید این شورا‌ها موانع را شناسایی کنند. چرا برخی نمی‌خواهند اراده شورا‌ها را بپذیرند. بار بزرگی از اداره کشور به این طریق به مردم منتقل می‌شود. برخی این نوع حکمرانی را هنوز باور ندارند و ابهام دارند.
وی ادامه داد:وظیفه شورا‌ها این است که بر تصمیم گیری استانی نظارت کند. یک رفتار غلط سبب شده است تا جایگاه شورا‌ها تنزل یابد.
رضایی گفت: اداره شهر و روستا و استان‌های ما باید تحول پیدا کند. نخستین تحول باید این باشد که مردم در این عرصه نقش آفرینی کنند و در همین راستا باید به شورا‌ها مسئولیت و اختیار داده شود.
وی با تاکید بر منطقه‌ای شدن اقتصاد کشور گفت: من معتقد هستم با ایجاد ایالت‌های اقتصادی می‌توانیم تحول بزرگی در کشور ایجاد کنیم. ایجاد ایالت‌های سیاسی تا این لحظه به صلاح نیست، اما در عرصه اقتصاد دولت باید مسئولیت‌ها را به مسئولین استانی و ایالتی واگذار کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انقلاب و جنگ ظرفیت استان‌ها و روستا‌ها را به خوبی نشان داد به شکلی که سپهبد شهید قاسم سلیمانی به یک قهرمان ملی تبدیل شد. مدیریت و ساختار کشور در فرهنگ و اقتصاد باید متحول شود واین امر اگر به یک خواست عمومی تبدیل شود آنگاه مشکلات حل خواهد شد.
محسن رضایی با اشاره به سخنان رهبری در سالگرد ارتحال امام (ره) گفت: ایشان عنوان کردند که باید تحولات بیشتر شود و در عرصه عدالت کم کاری شده است و در برخی عرصه‌ها به عقب رفته ایم. مدیریت منطقه‌ای و محلی ما باید از مدیریت ملی الگو بگیرد.
وی اضافه کرد: ایران به این نتیجه رسید که ونزوئلا یک شریک و دوست مهم است و در عرصه قیمت گذاری نفت همکاری‌های خوبی داشتیم. در همین عرصه جمهوری اسلامی تصمیم گرفت به کمک ونزوئلا برود و بنزین در اختیار این کشور قرار دادیم و در ابتدا پول آن را دریافت کردیم. ما برادری و اقتصاد را با یکدیگر ترکیب کرده ایم و این امر در حوزه عراق و سوریه نیز وجود دارد و به صلاح نیست کار‌هایی که این کشور‌ها برای ما انجام می‌دهند را عنوان کنیم.
محسن رضایی افزود: کشتی‌ها زمانی که به وسط راه رسید برخی در داخل عنوان کردند که این کشتی‌ها باید برگردد و ممکن است جنگ به وقوع بپیوندد. سپاه در خلیج فارس با مانور‌هایی نشان داد که در همین نقطه گریبان آمریکا را خواهد گرفت و به فضل الهی کشتی‌ها با اقتدار و تدبیر به مقصد رسید. این امر باید در حوزه اقتصاد نیز به وقوع بپیوند. اگر این اتفاق در حوزه اقتصاد رخ می‌داد وضعیت صنعت خودروسازی کشور امروز این نبود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شورا‌ها عضوی از ساختار نظام هستند و باید پیگیری کنند تا مشکلات مردم و اقتصاد در بخش‌های استانی حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *