bongah amlak

نماینده مجلس: نمی توانم در تهران خانه اجاره کنم

تصویر روز: نماینده‌ی مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی به تازگی در انتقادی تند از وضعیت مسکن کشورمان گفته است مردم با حقوق ۵۰ سالشان هم قادر به خرید خانه نخواهند بود.

سید غنی نظری خانقاه در گفتگو با «حمید طلیمی» کارشناس اقتصادی “تهران‌من” در رابطه با اظهارات اخیرش گفت: در زمانی که وزیر راه و شهرسازی در مجلس حضور داشتند و در مورد وضعیت مسکن گزارشی را به مجالس ارائه دادند بنده نسبت به آن گزارش انتقاداتی داشتم و مهمترین آن نیز بر این مبنا بود که آنچه وزیر از وضعیت مسکن توصیف می‌کند در کشور صحت ندارد.
وی افزود: قبلا ادعا می‌شد مسکن تنها در تهران گران است اما شاهدیم مسکن در شهرهای کوچک هم به شدت گران شده و موضوع عدم نظارت بر قیمت مسکن و مالیات نگرفتن از خانه‌های خالی که قوانینی هم برای انجام آن تصویب شده گرانی مسکن را شدت داده است.

نماینده‌ی مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی خالی داریم و این مساله دلیل مسلّمی بر افزایش قیمت مسکن است. بنده از وزیر راه و شهرسازی خواهش کردم که همکاری کند تا این خانه‌ها به بازار تزریق شده و در اجاره‌ بهای مسکن تغییرات اساسی بوجود بیاید.
وی افزود: قیمت مسکن باید از یک فرمول دو دو تا چهارتای ساده پیروی کند. قیمت زمین به اضافه‌ی قیمت مصالح ساختمانی و سود صاحبان این مشاغل در حد معقول می‌تواند قیمت مسکن را مشخص کند اما در حال حاضر شرایط قیمت‌گذاری برای مسکن اصلا از این قانون تبعیت نمی‌کند. واقعیت این است اگر کارمندی امروز بخواهد تا ۵۰ سال حقوقش را جمع کند و از حقوقش چیزی نخرد و چیزی نخورد باز هم نمی‌تواند برای زندگی مسکنی تهیه کند.
نظری افزود: حل این مساله‌ی بسیار مهم تدبیری از سوی دولت را می‌طلبد. همه فکر می‌کردیم طرح “مسکن مهر” بتواند راهگشایی جدی برای این معضل باشد ولی هیچ اتفاقی در وضع مسکن را شاهد نبودیم. وضعیت مسکن به تنهایی بحران بزرگی است و باعث بوجود آمدن بحرانهای بسیار زیادی در وضعیت اجتماعی کشور می‌شود. همچنین افسردگی در بین مردم و چه کنم چه کنم‌ها در افرادی که اجاره‌نشین هستند و پول پیش آنان به نسبت سال گذشته نصف شده موج می‌زند.

1582020306193391

وی ضمن اشاره به این نکته که به عنوان نماینده‌ای از شهرستان که باید در تهران ساکن شود هنوز نتوانسته خانه‌ای اجاره کند گفت: من در بعضی از بنگاه‌ها فکر کردم رقم اجاره‌بها رقم فروش خانه‌ای است که مشاور املاک به من توصیه کرده است.
نماینده‌ی مردم خلخال در دوره‌ی یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: امسال مقام معظم رهبری سال ۹۹ را با عنوان “جهش تولید” نامگذاری کرده است و امیدوارم در تولید مسکن که صدها شغل را هم به دنبال دارد به حالت تعادل برسیم تا در بازار توزیع شود و قیمت‌ها به تعادل برسد و دست واسطه‌گران کوتاه هم کوتاه شود.

نظری در ادامه گفت: بحث عرضه و تقاضا در مسکن تعادل ندارد. اقتصادی که دلال در آن همه کاره باشد مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت زیرا مالیات در این اقتصاد جایگاهی ندارد. باید وزارت عریض و طویل راه و شهرسازی یک اداره‌ی کل نظارت بر مسکن تشکیل بدهد و با همکاری سازمان تعزیرات می‌توانند کارهای خوبی انجام دهند. اما نمیدانم چرا اراده‌ای در خصوص نظارت بر بازار مسکن وجود ندارد و هیچ جدیتی دیده نمی‌شود.

مشخصا به عنوان نماینده‌ی مجلس مسئولیت شرعی دارم تا به مردم در حل این مشکل یاری برسانیم. دولت اگر جدی باشد ما در مجلس کمک می‌کنیم تا مشکلات مسکن حل و فصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *