soltanizadeh

تکلیف مالیات خریداران ارز از صرافی ها را مشخص کنید

تصویر روز: رییس کانون صرافان در گفتگو با مجری و کارشناس خبری تهران من، مواردی را در رابطه با ارز و علل افزایش قیمت آن در بازار برای مخاطبان رادیو تهران بازگو کرد.

دکتر کامران سلطانی‌زاده، ۱۶تیرماه در گفت و گو با حمید طلیمی کارشناس برنامه‌ی “تهران من” رادیو تهران گفت: بحث ارز فاکتورهای مختلفی دارد و از فاکتورهای اساسی آن مباحث تحریم‌ها و نحوه‌ی ارسال کالاها و دریافت پول حاصل از صادرات است. کشور ما در حال حاضر در موقعیتی قرار گرفته که روز به روز تحریم‌هایی سخت‌تر بر بدنه‌ی اقتصادش وارد می‌شود و بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت و محصولات پتروشیمی سخت‌تر شده و فروش محصولات نیز با دشواری صورت می‌گیرد.
وی افزود: متاسفانه بحث کرونا نیز پیش‌بینی‌هایی را که در رابطه با برون‌رفت از مشکلات اقتصادی برنامه‌ریزی شده بود را بر هم زده و متولیان اقتصادی را غافلگیر کرد. کرونا صادراتمان را در چند ماه گذشته با اخلال مواج کرده و مرزهای زمین و هوایی و کشتیرانی را بست و تاثیرات منفی بیشتری را روی اقتصاد کشور باقی گذاشت.

این کارشناس ارزی اظهار داشت: وقتی فاصله‌ی زمانی بین بازگشت ارز حاصل از صادرات که دولت و بانک مرکزی و وارد کننده‌ها روی آن حساب می‌کنند بوجود می‌آید نیازهای داخلی انباشت شده و بازار ارز با تلاطم روبرو می‌شود.
وی ضمن تایید اظهار کارشناس خبری برنامه که عنوان کرد این مسائل قابل پیش‌بینی بوده و بهتر بود بسیاری از مسئولان افزایش قیمت دلار را صادقانه به مردم می‌گفتند، بیان داشت: به نظر من مسئولان باید راحت و واضح مشکلات را با مردم درمیان بگذارند. مردم کشور ما مردم فهیمی هستند و شرایط را درک خواهند کرد.

حمید طلیمی کارشناس اقتصادی “تهران من” در بخشی دیگر از این گفتگو به سخنان نماینده‌ی مردم تبریز، آقای فرهنگی اشاره کرد که اعلام کردند ۳۵ میلیارد دلار ارز توسط مردم در خانه‌ها نگهداری می‌شود و از دبیر کانون صرافان ایران پرسید آیا دولت می‌تواند برنامه‌ریزی کند تا این ارز وارد چرخه‌ی اقتصادی شود تا هم مردم از سود عایده از داراییهایشان و منافع اقتصادی آن استفاده کنند و هم دولت از مشکلات اقتصادی گذر کند؟
وی در این رابطه گفت: این اعداد غیر رسمی است اما فکر می‌کنم تا حدودی این رقم‌ها درست باشد. به هر حال در چند سال گذشته بخش عمده‌ای از ارزی که توسط مردم خریداری شده است در خانه‌هایشان نگه داشته شده و بخشی هم به صورت غیر رسمی خارج شده و حدودا قابل پیش‌بینی است. بنابراین معتقدم آمار ذکر شده، نسبتا دقیق باشد. همچنین بانک مرکزی در طول دو سال گذشته تمهیداتی برای اینکه مردم سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها داشته باشند اندیشیده و قوانین را به سمت و سویی جهت‌دهی کرده که مردم بتوانند ارز خریداری شده را به بانک‌ها ارایه دهند و بانک‌ها به سپرده‌گذاری و حساب ارزی سود مردم واریز کنند.
سلطانی زاده گفت: به حساب ارزی طی جداول خاصی سود ارزی تعلق می‌گیرد. حساب‌هایی داریم که مبتنی بر اسکناس است و دغدغه‌ی کمبود اسکناس نیز رفع شده است.

گفتنی است؛ به گفته‌ی برخی از کارشناس اقتصادی، راه‌هایی که می‌تواند بر کنترل قیمت ارز موثر باشد این است که سود بانک‌ها بیشتر شود تا مردم پولشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.
این کارشناس اقتصادی در حوزه‌ی ارز در رابطه با این راه گفت: علت اینکه چرا این اتفاق نیفتاده و دولت رغبت دارد سود را همچنان پایین نگه دارد این است که تصمیم‌گیرندگان اقتصادی یک سری فاکتورهای اساسی برای خود دارند. مثلا به این می‌اندیشند که ممکن است نتوانند سود حاصل از سپرده‌های بانکی مردم را تامین کنند و سود حاصل نیز به صورت کاذب تورم ایجاد می‌کند. همچنین تضمینی نیست که سود حاصل از سپرده‌گذاری‌ها باز برای خرید ارز صرف نشود. قطعا فرمول‌های اقتصادی توسط اقتصاددانان بررسی شده و مطمئنا بررسی‌هایی که برای سود ۱۱ تا ۱۳ درصد در نظر گرفته شده پشتوانه‌ی منطقی و تصمیمات قوی دارد.

سلطانی زاده در مورد ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی که تعدادی از مردم برای خرید دلار ۲۲ هزار تومانی به صرافی هجوم می‌برند گفت: مطمئنا این ویدیو صحت دارد. مردم می‌توانند با ارایه‌ی کارت ملی از تمامی صرافی‌های داخل کشور ارز را با قیمت نزدیک به بانک ملی خریداری کنند. مثلا اگر بانک ملی ارز را ۱۸ هزار و ۹۹۰ تومان می‌فروشد صرافی باید آن را ۱۹ هزار و ۵۰ تومان عرضه کند.

وی در رابطه با اینکه مردم به دلیل آنکه از مالیات بر ارز خریداری شده‌ی خود واهمه دارند برای خرید ارز به صرافی نمی‌روند گفت: برای خرید ارز و هرگونه فعالیت اقتصادی با هدف جلوگیری از پولشویی یک سری مدارک لازم است. بانک یا صرافی برای ارایه‌ی خدمات مالی باید احراز هویت کند و تمامی تراکنش‌هایی که وجود دارد رصد می‌شود منتها اگر سازمان مالیاتی با یک همکاری نزدیک با بانک مرکزی مشخص کند آیا با خرید ارز به میزان مورد نیاز مردم مالیات تعلق می‌گیرد یا خیر این شائبه برطرف شده و شفاف‌سازی می‌شود و از مشکلات مردم در خرید و فروش ارز در کشور کاسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *