khodro.5

تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ دلار!

تصویر روز: فروشندگان خودرو طی هفته های اخیر، ساعت ۱۱ و نیم صبح هر روز تصمیم می‌گیرند خودروی خود را بفروشند یا فعلا نگه دارند تا گرانتر شود و نیازی نیست خریداران این کالا سحرخیز باشند.

بازار خودرو هم به تبعیت از بازار طلا و ارز، برای مشخص شدن قیمت خودروها منتظر اعلام قیمت ارز و طلا از سوی بانک مرکزی است و تصمیم‌گیری آنان برای خرید و فروش این کالا منوط به بالا و پایین رفتن قیمت ارز است.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه‌ی فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو در رابطه با قیمت‌های اخیر خودرو در بازار آزاد به حمید طلیمی کارشناس خبری “تهران‌من” گفت: متاسفانه بازار خودرو در کشور، نابسامان، آشفته و بدون مشتری است اما قیمت‌ها همچنان رو به افزایش است. مردم این کالا را به چشم سرمایه نگاه می کندد و نوسانات ارز نیز بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته است.
وی افزود: فروشنده‌های خودرو تا ساعتی که بانک مرکزی قیمت ارز را اعلام می‌کند منتظر می‌مانند و اگر نرخ ارز رو به افزایش باشد از فروش آن امتناع ورزیده و اگر قیمت ارز با ثبات باشد فروشنده خواهند بود.

این کارشناس در حوزه ی صنعت خودرو، گفت: در یک ماه گذشته کشورمان شاهد افزایش قیمت خودرو با شیبی ملایم بوده است. مثلا قیمت ۲۰۶ تیپ دو که به ۱۱۸ میلیون تومان رسیده بود در حال حاضر با قیمت ۱۴۶ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت‌های خودروهای خارجی نیز با توجه به اینکه خودروی جدیدی وارد نمی‌‎شود بسیار بالا است مثلا سانتافه‌ی شرکت کرمان موتور که به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود امروز یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

وی اظهار داشت: در هر صورت با بالا رفتن قیمت ارز خودروداران خارجی سلیقه‌ای اعلام قیمت می‌کنند، مثلا خودروی لنکروز با کیلومتر ۱۰۰ هزار و متعلق به سال ۲۰۱۲ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.
رییس اتحادیه‌ی نمایشگاه‌های خودرو گفت: بازار خودرو نیاز روزانه، ماهانه و سالانه دارد. اگر خودرو به اندازه‌ی کافی در بازار وجود داشت این افزایش قیمت‌ها اتفاق نمی‌افتاد. ما سالانه باید یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو تولید یا وارد کنیم اما تولید و وارد کردن خودرو در سالهای ۹۷ و ۹۸ بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو بوده است که نیاز بازار را تامین نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *