sanad

مراحل تنظیم و ثبت سند الکترونیکی انجام می شود

تصویر روز: رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: تمام فرآیند تنظیم و ثبت سند از ابتدا تا انتها در دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیک است.

به گزارش تصویر روز علی خندان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما درباره حذف دفاتر کاغذی و دست نویس در دفاتر اسناد رسمی افزود: با اجرایی شدن قانون جامع حدنگار (کاداستر)، یکی از فرآیند‌هایی که مطرح شد بحث حذف مراسلات و مراودات کاغذی و اداری در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت بود.

وی گفت: در واقع با اجرایی شدن این قانون مقرر شد زمینه بهره برداری از امکان ثبت برخط (آن لاین) اسناد، معاملات، پاسخ آنی و الکترونیکی به استعلامات ثبتی فراهم شود که از سال ۱۳۹۲ این طرح به صورت جدی شروع شد که از ابتدا تا انتها (از مقدمات تا موخرات) ثبت اسناد به صورت آنی (برخط) و الکترونیکی انجام شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: در ابتدای اجرای این طرح حذف اوراق و اسناد دستی به صورت کامل محقق نشد، اما از سال ۹۵ دفاتر دست نویس در دفاتر اسناد رسمی حذف شد. در واقع بعد از آن هر سندی که در دفاتر تنظیم و یا به صورت فیزیکی ثبت و نگهداری می‌شد به طور کامل حذف شد و اکنون فرآیند الکترونیکی جایگزین شده است.
وی گفت: اکنون می‌توان گفت هیچ دفتر دست نویس و یا به صورت نوشتاری در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد و تقریبا همه فرایند تنظیم و ثبت اسناد (از مقدمات تا موخرات) اعم از ارسال استعلام‌ها و مقدمات تنظیم سند، جوابیه استعلام‌ها و ارسال خلاصه معامله به ادارات ثبت اسناد و صدور سند مالکیت در دفاتر سراسر کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، حتی کنترل ممنوع المعامله‌ها نیز به صورت الکترونیکی و به روز است.
خندان در بحث بازرسی از دفاتر اسناد رسمی نیز افزود: بازرسی از دفاتر اسناد رسمی از طریق سه مرجع؛ سازمان ثبت اسناد، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان امور مالیاتی به صورت مرتب و مستمر انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *