ba3430e5 a5b0 4b81 8df7 eb6

اپلیکیشن «عدالت همراه» راه اندازی می شود

تصویر روز: مدیر عامل کانون خدمات الکترونیک قوه قضاییه در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت: تمام نظام حکومتی این امکان را دارند که بخشی از مسئولیت‌های غیرحاکمیتی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند. قوه قضاییه هم از این قانون مستثنی نیست.

به گزارش تصویر روز به نقل از سایت شبکه ایران کالا ، حسن روحانی نیا افزود: از سال 91 تشکیل دفاتر خدمات قضایی در سراسر ایران شروع شد. چشم انداز مبتنی بر اصل 44 این بود که از ظرفیت فوق العاده بخش خصوصی و توانمندی مردم استفاده شود و در این هشت سال اخیر این امر تحقق یافته است.

فعالیت 1200 دفتر در سراسر کشور

روحانی نیا درباره تعداد دفاتر قضایی فعال کشور گفت: بر اساس اخرین آمار 1200 دفتر در سراسر کشور فعالند و این دفاتر با پراکندی مناسبی در شهرها و شهرستانها و حتی بخش های مختلف وجود دارند.

ایجاد 5 هزار فرصت شغلی 

وی درباره اشتغال زایی دفاتر تاسیس شده گفت: دستگاه قضایی وظیفه ایجاد شغل ندارد ولی تشکیل این دفاتر موجب اشتغال 5 هزار نفر از فارغ التحصیلان جوان رشته های حقوق و فناوری شده است.

روحانی نیا بر ضرورت احراز صلاحیت موسسان دفاتر تاکید کرد و اظهار داشت: تصدی مسئولیت دفاتر خدمات قضایی مهم است؛ زیرا اسناد محرمانه مردم به این دفاتر ارسال می‌شود. از این رو با گزینش های خاصی همراه است. افراد می توانند در وب سایت مرکز فناوری قوه قضاییه شرایط و ضوابط لازم برای تصدی این شغل را ملاحظه کنند.

قوه قضاییه پیشگام در ارایه خدمات الکترونیک

روحانی نیا از راه اندازی دفاتر الکترونیک در دفاتر خدماتی قوه قضاییه تجلیل کرد و یادآور شد: قوه قضاییه جز اولین مراکزی بوده است که از اواخر سال 88 موضوع ایجاد ارتباط الکترونیک بین مردم و دفاتر را مطرح کرد.

کاهش مراجعات حضوری

وی ادامه داد: در ابتدای سال 99 این بخش راه اندازی شد و اکنون نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و مراجعان می توانند ابتدا از طریق سایت کانون وقت بگیرند و در زمان مشخص شده مراجعه کنند این اقدام باعث کاهش مراجعه حضوری و تجمع در دفاتر شده است.

531ec3fe 7d37 43f3 adae 16e

راه اندازی اپلیکیشن عدالت همراه

روحانی از راه اندازی طرح عدالت همراه خبر داد و تصریح کرد: طرح عدالت همراه در حال راه اندازی است و با این طرح تلاش شده تا بخش دیگری از حضور افراد در دفاتر حذف شود و ارسال مدارک یا اخذ مدارک هم غیر حضوری صورت گیرد. عدالت همراه اپلیکیشنی است که روی گوشی های همراه هوشمند نصب می شود و امکان ارتباط الکترونیک با دفاتر قضایی را فراهم می کند.

ارایه خدمات رایگان به محرومان

وی در پایان سخنانش بر لزوم کمک به اقشار محروم از سوی قوه قضاییه تاکید کرد و اظهار داشت: اختصاص یک فرایند که بتوان به صورت نظام مند به افراد محروم در دستگاه قضایی کمک کرد یکی از اقدامات دستگاه قضایی بوده است. در گذشته افراد محروم هزینه دادرسی را از قبل پرداخت نمی کردند؛ اما هزینه تعرفه دفتر را پرداخت می کردند. این هزینه دفتر هم اکنون پرداخت نمی شود و کانون هزینه تعرفه دفتر را برای اقشار محروم پرداخت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *