baran 1

کاهش بارش‌های پاییز نسبت به پارسال

تصویر روز: وزیر نیرو گفت: با اینکه ۴۵ روز از سال آبی گذشته است، اما میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین نسبت به میانگین دراز مدت کمتر است.

به گزارش صدا و سیما؛ رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه این روز‌ها نگرانی از بابت سیلاب نداریم گفت: با این وجود لایه روبی رودخانه‌ها و مهندسی سیلاب انجام شده و از این بابت در آمادگی کامل به سر می‌بریم.

وی ابراز امیدواری کرد که بارش‌ها در فصل زمستان کاهش فصل پاییز را جبران کند.

وزیر نیرو در خصوص افتتاح طرح نمک زدایی از آب دریا که فردا با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد گفت: تا کنون در قالب پویش الف ب ایران ۱۲۵ طرح از ۲۵۰ طرح پیش بینی شده با سرمایه گذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان از ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصص شده به اتمام رسیده است.

اردکانیان افزود: ان شاءالله تا پایان سال مطابق برنامه ریزی‌های انجام شده ۱۲۵ طرح باقی مانده در بخش آب، برق و فاضلاب به بهره بردای خواهد رسید.

طرح نمک زدایی از آب دریا
وی طرح نمک زدایی از آب دریا را طرح بسیار بزرگی در پهنه حفظ حیات، توسعه پایدار، عمران کشور و تامین آب تولید در سال جهش تولید دانست و افزود: با این طرح از آب دریا نمک زادیی و با پمپاژ‌های متعدد و انتقال در مصارف طولانی به فلات مرکزی ایران ارسال می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه گستردگی ارتباط کشور با دریا در شمال و جنوب دریا را به عنوان یک منبع پایدار برای مصارف بخش‌های مختلف تبدیل کرده است گفت: اکنون از آب دریا در دو شکل استفاده می‌کنیم یکی بدون نمک زدایی و به صورت آب شور و دیگر با نمک زدایی یعنی تبدیل آب دریاب به آب شیرین.

نیاز آبی ۱۷ استان کشور
وی با بیان اینکه نیاز آبی ۱۷ استان کشور در مناطق کشور و در فلات مرکزی ایران را مطالعه کرده ایم گفت: براساس این نیاز سنجی‌ها مشخص شده میزان نیاز به آب دریا بدون نمک زدایی ۲۶ میلیارد متر مکعب در سال است که تا کنون برداشت ۱۳ میلیارد متر مکعب آن محقق شده است که از این میزان سه میلیارد متر مکعب برای آبزی پروری و ۱۰ میلیارد متر مکعب هم برای خنک کردن تاسیسات صنعتی برج‌های نیروگاه‌ها و نظایر آن استفاده می‌شود.

اردکانیان افزود: در بخش نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا نیز تا کنون مجوز هشت و دو دهم میلیارد متر مکعب صادر شده که از این مقدار تا کنون ۷۶۰ میلیون متر مکعب در استان‌های مربوط استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *