naderan

بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی تنظیم شده است

تصویر روز: رئیس کمیسیون تلفیق گفت: یکی از وارد کننده‌ها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه می‌گیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.

به گزارش مهر، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح امروز (پنجشنبه) در نشست خبری خود در خصوص مصوبات این کمیسیون ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت سیدالشهدای مقاومت و چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده و همچنین سالروز شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: در این فرصتی که در محضر ملت ایران هستم با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه و جمع بندی رسیده است، گزارشی خدمت مردم ایران ارائه می‌دهم تا از دلمشغولی آنهایی که حاشیه سازی‌هایی را در خصوص تصمیمات کمیسیون تلفیق کرده‌اند، کم کنیم.

وی افزود: حتی المقدور باید تلاش کنیم از تصمیم کارشناسانه و شجاعانه عزیزان در کمیسیون تلفیق دفاع کنیم. ما دچار دوگانگی در حوزه مدیریت اجرایی کشور هستیم که از طرفی مسئولین اجرایی عالی دولت در سطح وزرا و بعضاً معاونین رئیس جمهور از ما درخواست و بعضاً التماس می‌کنند تصمیم شجاعانه‌ای در مورد نرخ ارز بگیریم و با نرخ ارز واحد اجازه دهیم تا رانت خواری‌ها در حوزه صادرات و واردات کشور و اقتصاد ملی از بین برود و به حداقل برسد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: آنها از ما خواسته‌اند تلاش کنیم منابع حاصل از یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچک شده خودشان در این ۷ سال را بتوانند برای درست و آبرومندانه زندگی کردن خود داشته باشند.

رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: من خیلی به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیرانش را اداره نمی‌کرد و آنها از نظرات کارشناسانه‌ای که سال‌های سال، در خصوص رفع رانت‌های ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار، دفاع می‌کردند، امروز پشتیبان مجلس می‌شدند.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی نظام تنظیم شده است

نادران گفت: وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمع‌های کارشناسانه از هیچکس نشنیدم از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده است، دفاع کند.

وی افزود: به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور. این هنر کمیسیون تلفیق و عزیران ما در مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارند.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من خوشحالم عرض کنم که نشاط جوانی و تجربه مجربان در کمیسیون تلفیق، ترکیبی را ایجاد کرده است که یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق در سال‌های اخیر داریم. عزیرانی در کمیسیون کمک می‌کنند که سابقه اجرایی، سوابق متعدد قانون گذاری در بودجه و سال‌های سال کار پژوهشی در حوزه کشور داشته‌اند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.

نادران تاکید کرد: ما از بازوهای کارشناسی خود مجلس مثل مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم گیری که خارج از قاعده رسممی دولت به ما کمک می‌کنند، چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارتخانه‌ها، حدااکثر استفاده را می‌کنیم.

وی افزود: خوشحالم به ملت ایران عرض کنم که ما در جلسات خودمان صمیمانه‌ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است، نظرات استماع می‌شود و در یک فرصت موسع دولت از پیشنهادات خودش دفاع می‌کند و دوستان ما در کمیسیون تلفیق تصمیم می‌گیرند.

نادران خاطرنشان کرد: در مورد نرخ ارز باید عرض کنم نه در لایحه دولت، نه در مصوبه کمیسیون و نه در هیچ سالی، نرخ ارزی برای کشور تعیین نمی‌شود. برخلاف آنچه که گفته می‌شود، اگر به سال‌های گذشته مراجعه کنیم همیشه یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده است که وقتی به نرخ ارز واقعی کف بازار و حتی نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم، شکاف قابل توجه است.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که بعد از گشایش‌ها دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود اما امروز دولت اگر بتواند در سطح ۲۵ هزار تومان قیمت دلار را نگه دارد، آن را جزو افتخارات خودش می‌داند. تفاوت این نگرش نسبت به بودجه در ارز محاسباتی و ارز واقعی چیست؟ لایحه بودجه ردیفی دارد که مقابل آن یک ریال نوشتند یعنی هیچ ارزش ریالی وجود ندارد و جلوی آن نوشته‌اند مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز رسمی بازار (ETS).

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: این جزو حیاط خلوت دولت‌هاست و همان پول‌های زیر فرشی است و همان‌هایی است که دولت‌ها اراده می‌کنند تا به هر شکلی که مناسب دانستند بر سر مردم منت بگذارند و این‌ها را هزینه و توزیع کنند.

صادرات ۲.۳ میلیون بشکه‌ای نفت سیاسی است / زنگنه انتظار دارد تسلیم سلطه شویم

رئیس کمیسیون تلفیق تاکید کرد: بودجه‌ای که بنا بود با ۱.۱ میلیون بشکه و ارز ۲۳ هزار تومانی بسته شود یکباره در آخرین لحظات نسبت‌ها تغییر کرد و شد ۲.۳ میلیون بشکه با ارز ۱۱ هزار تومان. این تغییر رویکرد نه یک تغییر رویکرد کارشناسی که کاملاً سیاسی است زیرا وزیر نفت وقتی در جلسه کمیسیون تلفیق حضور پیدا کرد گفت «برای رسیدن به ۲.۳ میلیون بشکه در روز برای صادرات نیاز به دو مقدمه داریم، اول حاکمیت مسئله تحریم‌ها را برای ما حل کند، یعنی تسلیم نظام سلطه شود و دوم اینکه ۳ ماه با ۶۰۰ میلیون دلار پول می‌خواهیم تا ظرفیت صادرات کشور را به ۲.۳ میلیون بشکه برسانیم و این مستلزم آن است ما برگردیم به جایگاه خودمان در بازارهای بین المللی نفت و به آن دست پیدا کنیم که آن هم به سادگی امکانپذیر نیست.»

وی گفت: بنابراین اساساً نه ارز ۱۱ هزار تومانی که نفت صادراتی ۲.۳ میلیون بشکه‌ای هم جزء توهماتی بود که در بودجه ایجاد شد. ما این ارقام غیرواقعی را تلاش کردیم که واقعی کنیم و تلاش ما بر این بود که به جای اینکه رانت‌های نفتی منتشر شده در حوزه واردات کشور به حدود ۱۰ شرکت و عمده آن در اختیار یک شرکت قرار بگیرد، به همه مردم توزیع شود و اگر قرار است از رانت‌های نفتی کسی بهره بگیرد این مردم ایران هستند نه یک عده خاص.

نادران با بیان اینکه اعداد و ارقام برای ما تقدس ندارند و خط قرمز نیستند تاکید کرد: ۴۲۰۰ تومان، ۱۱ هزار تومان، ۱۷ هزار تومان و هر عدد دیگری باشد برای ما خط قرمز نیست. آنچه برای ما خط قرمز است منافع مردم، امنیت کشور، معیشت مردم و حمایت از تولید و اشتغال در کشور است.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: بنابراین بی‌اعتنا به اظهارات رسمی مقامات دولتی آنچه که پشتوانه کارشناسی در دولت و مجلس و سایر نهادها به مجلس دیکته می‌کند این است که چه مسیری را باید برود. بر اساس مصالح ملی و حمایت از مردم و اینکه یارانه‌ها به آخرین حلقه این زنجیره که مصرف کننده نهایی است اصابت کند و به آنجا برسیم، مجلس آنها را اجابت کرده است.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: بنابراین ما از آنچه در مجلس انجام شد دفاع می‌کنیم و همه دغدغه آنهایی که در حوزه‌های مختلف تصور می‌کنند که ممکن است آسیبی به وجود بیاید رفع خواهیم کرد.

نادران گفت: ما در بخش دارو، مصارف مردم، کالاهای اساسی و نحوه توزیع یارانه‌ها در بخش مصرف از آنچه که ایده مجلس است رونمایی خواهیم کرد.

وی گفت: از ابتدا بنا نداشتیم به دلیل نگرانی از شیطنت‌ها و حاشیه سازی‌هایی که ممکن است در مسیر بوجود بیاید، راهبرد خود را در مواجهه با بودجه دولت و لایحه تقدیمی رونمایی کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد: ما به جای رد لایحه و اینکه دولت در جلسه سران قوا به تصمیمی با تفاهم سه نفره برسد اجازه تصمیم را به همه آحاد نمایندگان مردم در مجلس دادیم. می نمی‌خواستیم آشوب و آشفته بازاری که امروز در اقتصاد ملی ناشی از عدم طی مسیر طبیعی لایحه بودجه در مجلس و تصویب آن در جلسه علنی شاهد هستیم، در ۱۴۰۰ اتفاق بیافتد.

نادران تاکید کرد: همه تلاش خود را بر این کردیم تا علیرغم ایرادات اساسی و مبنایی با رویکردهای دولتی در لایحه، در توزیع اعتبارات و تنظیم منابع تلاش‌مان را بر این بگذاریم که با این اصلاحات ساختاری بتوانیم بودجه‌ای را به جلسه علنی مجلس و صحن نمایندگان برای تصویب نهایی تقدیم کنیم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

وی تصریح کرد: ما در لایحه بودجه در بخش منابع، آنچه تصورمان برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای مختلفی که باید اتکای بخش هزینه‌ای در آن باشد را به عمل آوردیم. جهت استحضار ملت ایران عرض می‌کنم ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی که دولت برای برداشت از منابع نفتی در نظر گرفته است بخش کوچکی از کل برداشت منابع نفتی است که در بودجه پیش بینی شده است.

نادران گفت: مطابق نرخی که خود دولت در محاسباتش انجام داده است دولت بنا داشت با توجه به اختیارات، حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند و ما این را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. بنابراین خدایی ناکرده نباید در این تعاملات دچار خطای تحلیل شویم.

رئیس کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: یک ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردند و یک اختیار ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفته‌اند که با توجه به سهم ۴۸.۵ درصدی دولت از منابع نفتی مستلزم کسب حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت بود و این یعنی ۲ سال بعد فروش نفت به کشور هم باید بابت استقراض از نفت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه می‌شد و این یعنی زمین سوخته را تحویل دولت بعد دادن.

وی با بیان اینکه ما چاه‌ها را پر کردیم و انحرافات را اصلاح کردیم، گفت: بخش اعظم افزایش سقف منابع ناشی از شفاف سازی، ارقام پنهانی است که در داخل بودجه قرار داشت و اختیاراتی است که مسئولین اجرایی می‌خواستند بنا به مصالحی که خودشان تشخیص می‌دهند عمل کنند.

نادران گفت: این مصلحت اندیشی را ما به کل نمایندگان و نظام قانونگذاری کشور برگرداندیم البته از نظر من همه اصلاحات ساختاری که باید در بودجه انجام می‌گرفت انجام نشده است. به این دلیل که ظرفیت‌های اجرایی کشور توان انجام آن اصلاحات ساختاری را ندارد.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: ما اگر از ظرفیت‌های اجرایی مطمئن بودیم حتماً اصلاحاتی که انجام گرفت بیش از این می‌شد اما ما به این حد کفایت انجام دادیم. ان‌شاءالله که در دولت‌های بعدی و سال‌های آتی، مجلس یازدهم بتواند اصلاحات را رو به پیش انجام دهد و آنچه که منویات مقام معظم رهبری و آرزوی ۴۰ ساله ملت ایران بود که وابستگی اعتبارات ارزی به نفت را به حداقل برسانیم انجام گیرد.

رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: امروز صحبت از این می‌شود که اگر نرخ ارز محاسباتی در بودجه از فلان رقم به فلان رقم برسد چه خواهد شد. من عرض می‌کنم که ارقام محساباتی دولت محترم و مجالس در سال‌های گذشته از سال ۹۶ تا ۹۹ چقدر بوده است. غیر از این است که از ۳,۶۰۰ تومان شروع کردند، ۴,۲۰۰ تومان گذاشتند، ۸,۸۰۰ تومان گذاشتند و یک نظام ترکیبی از ۴,۲۰۰ تومان و ۸,۸۰۰ تومان را پیشنهاد کردند؟

نادران گفت: در عمل چه اتفاقی افتاد؟ آیا این در سفره مردم نشست؟ آیا اینکه دولت در ۱۳۹۹ به دلیل فقدان درآمدهای ارزی، دست اندازی به ذخایر بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است و آن را در اختیار ۱۰ شرکت وارداتی گذاشته است، در جهت تامین منافع مردم است؟

وی گفت: اگر این ۸ میلیارد دلار وجود می‌داشت چرا در ۹۹ استفاده نشد؟ اصلاً یک محاسبه ساده‌تر می‌کنیم. ۸ میلیارد دلار برای ۸۰ میلیون نفر می‌شود نفری ۱۰۰ دلار. آیا مردم از کاهش ارزش پول ملی و از این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی این را احساس می‌کنند که سفره‌شان به اندازه ۱۰۰ دلار بزرگ‌تر شده است؟ یا اینکه همه آنچه مصرف می‌کنند را با قیمت بازار تهیه می‌کنند و منافع آن به جیب وارد کننده ها و بعضاً مصرف کننده‌های کشورهای همسایه می‌رود.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من راجع به ارقام واردات کالاهایی که قبل و بعد از ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد حمایت بودند نمی‌خواهم صحبت کنم، همین قدر می‌گویم که حداقل ۵۰ درصد مصرف این کالاها بالا رفته است. آیا مردم ایران بیشتر مصرف کردند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است؟ ما می‌خواهیم پول را به جیب قاچاقچیان برای قاچاق معکوس از ایران به سایر کشورها بکنیم؟ آیا متولی تامین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا متولی تامین منافع ملی برای مردم ایران؟

نادران گفت: اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالاهای اساسی و دارو به سایر کشورها را مدیریت کند کما اینکه در مورد سوخت همین اتفاق دارد می‌افتد، آیا چاره کار در حفظ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی است یا نه تدبیر جدیدی باید اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون تلفیق افزود: آنچه که ما در منابع با مشورت دوستان به انجام رساندیم ان شاءالله در بخش مصارف هم به انجام خواهیم رساند اما مردم عزیز مطمئن باشند عامه مردم خصوصاً طبقات محروم و طبقات متوسط آنچه از این تغییر نرخ ارز در بودجه دولت ایجاد درآمد کند مستقیم به سفره مردم خواهد رفت و دست واسطه‌ها و وارد کننده‌هایی که تا امروز از این منابع استفاده کردند قطع خواهیم کرد.

وی افزود: البته آنها حتماً مقاومت و جوسازی خواهند کرد و هیچ تردیدی نیست. آنها حتماً از طریق رسانه‌ها و ابزاری که دارند علیه مجلس صحبت خواهند کرد فارغ از دولتی و غیردولتی.

سود عجیب یک واردکننده از ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی در ادامه افزود: یکی از وارد کننده‌ها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه می‌گیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.

نادران افزود: آیا ما می‌خواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاست‌جمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولی نعمت ما مردم هستند. بنابراین به هیچ کسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچ کسی رودربایستی نداریم.

وی تاکید کرد: آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش می‌کنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیش بینی کردیم. ما بنا نداریم الان در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزود: مردم مطمئن باشند که پس از کسب منافع آنچه که حاصل از اصلاح نرخ ارز در کشور برای آنها حاصل خواهد شد، جلوی بسیاری از این انحصارات و آنچه اتفاق افتاده است را خواهیم گرفت و اجازه نخواهیم داد دوباره آنها بر گرده مردم گرانی‌ها را تحمیل کنند. مردم مطمئن باشند که از فروردین ۱۴۰۰ هر تفاوتی که نسبت به بهمن ۱۳۹۹ برای آنها اتفاق بیافتد از پیش برای آنها جبران شده است. هیچ تردیدی در آن نیست‌. من همه آنچه که آبروی کارشناسی چندین ۱۰ ساله خودم هست را پای این کار می‌گذارم.

نادران بیان کرد: ما در یارانه‌های سوخت دو تجربه داریم. یکی تجربه ۱۳۸۸ و دیگری تجربه ۱۳۹۸. در ۱۳۸۸ بعد از سال‌ها مطالعه و انتخاب شیوه‌های مختلف تامین مالی برای یارانه سوخت مردم قبل از آنکه قیمت بنزین گران شود یارانه در کارت‌های سوخت آنها بود و وقتی قیمت سوخت تغییر کرد مردم اجازه برداشت آن را برای جبران هزینه‌های خود داشتند. در ۹۸ دقیقاً برعکس اتفاق افتاد. یعنی مردم شب و آقای رئیس‌جمهور فردای آن فهمیدند بنزین گران شده است. نتیجه اش چه شد؟ سرمایه اجتماعی را کاهش و آشوب‌های اجتماعی را افزایش دادیم و ناچار شدیم یارانه اندکی را به مردم دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما این مسیر را طی نخواهیم کرد و تجارب ده ساله گذشته را در بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد، گفت: مردم مطمئن باشند ما به این شیوه‌های افزایش که با این شوک درمانی بخواهند زندگی‌شان را مورد آشوب قرار دهند اجازه نخواهیم داد و ان شاءالله با کمک دوستان و کارشناسان در حوزه مصارف به نحوی تنظیم خواهیم کرد که عدالت اجتماعی برقرار و از تولید حمایت شود و اشتغال افزایش پیدا کند و معیشت مردم در وضعیتی بهتر از امروز قرار گیرد و امنیت اجتماعی، اقتصادی در کشور برقرار شود. این مطلوب ماست و امیدوار هستیم بتوانیم در بخش مصارف این کار را بکنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: بعضی از عزیزان در دولت که کارشناس اقتصادی نیستند و شاید کارشناسان اقتصادی شجاعت لازم را نداشتند که به آنها مشاوره‌های درست دهند، با تغییر نرخ ارز محاسباتی حقوق گمرکی گفتند قیمت‌ها ۴ برابر خواهد شد.

امروز ضریب جینی کشور به ۴۳ درصد رسیده است

نادران گفت: من از ملت ایران می پرسم، آیا واردات کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ در کشور اتفاق افتاده است نصیب مردم شده است یا وارد کننده ها؟ آیا هزینه ارز ۴۲۰۰ را مردم ایران باید بدهند یا تولید کننده؟ تولید کننده خودرو در کشور همه اجزای آنچه مورد استفاده قرار می‌دهد و داخلی است را به قیمت بازار تهیه می‌کند ولی وارد کننده چه؟ آیا ما اجازه داریم محاسبه حقوق گمرکی موبایل ۶۰۰ دلاری و ۱۰۰۰ دلاری با ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق بیافتد؟ منافع آن به جیب چه کسی می‌رود؟ ما تمام توان کارشناسی مجموعه را برای این گذاشتیم و دلیلش این است که نظام گمرکی کشور امکان اعلام دو نرخی در محاسبه تعرفه‌های گمرکی ندارد و باید به آن یک نرخ اعلام کرد.

نادران خاطرنشان کرد: آیا این نرخ‌ها باید در جهت حمایت از تولید، اشتغال و مصرف کننده داخلی باشد یا در جهت حمایت از وارد کننده‌ها، که بخش کوچکی از حجم واردات کالاهای اساسی است و بخش قابل توجهی از آن کالاهای غیرضروری است که در سبد کالاهای مصرفی تعریف نمی‌شوند و هیچ جای جبران هم برای عامه مردم نگذاشتند. تفاوت ما در نحوه محاسبه روی این‌ها است. عرض ما به دوستان دولت این است که به جای ناترازی‌ها در بازار ارز و بازار پول و بازار کالا، بیاییم منافع حاصل از رانت‌های ایجاد شده را به مردم برگردانیم و ان شاءالله این کار را خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در حوزه مالیاتی کشور همین اتفاق افتاد. در روزهای اخیر برای حمایت از تولید و حمایت از اصنافی که بر اثر کرونا بیشترین آسیب را دیدند ۵ واحد درصد برای مالیاتشان تخفیف قائل شدیم. در عوض برای خودروهای لوکس و افراد با درآمدهای بالای چند صد میلیاردی حتماً مالیات بیشتر وضع کرده و کردیم. متاسفم که دولت ناچار است به این واقعیت اقرار کند که امروز ضریب جینی کشور به ۴۳ درصد رسیده است. یعنی فقیر فقیرتر و ثروتمند ثروتمندتر شده است و شکاف درآمدی بین فقیر و غنی افزایش پیدا کرده است. ما بنا داریم این نسبت‌ها را اصلاح کنیم.

بودجه کشور، بودجه حزب کارکنان دولت نیست

نادران با بیان اینکه همه وظیفه ما در مواجهه با بحث بودجه استفاده از این ابزار برای این کار است، تصریح کرد: برای ما بودجه تنها عدد و رقم و مجموعه از اعداد که نوشته می‌شوند نیست بلکه بودجه آثار مستقیم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دارد. ما آمدیم این نسبت‌ها را اصلاح و معیشت‌ها را درست کنیم و فاصله‌ها را اصلاح کنیم. اعداد برای ما تقدسی ندارد و تلاش ما بر این است از این خط قرمزها حراست کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: ما قول داده بودیم آسیب‌های اجتماعی را با ابزار بودجه علاج کنیم و امروز بر سر وعده‌مان هستیم و منابع آن را ایجاد کردیم. حتماً طرق تامین مصارف آن را در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی که مظلوم ترین بخش در بودجه نویسی کشور هستند را مورد توجه قرار می‌دهیم. تجربه عملکردمان در بودجه سال ۱۳۹۵ نشان داد که هر واحد پولی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه شد، ده‌ها برابر، در حوزه امنیت ملی و امنیت اجتماعی و آرامش در حوزه‌های مختلف به خصوص در حاشیه شهر به ارمغان آورد.

وی تاکید کرد: ما بودجه را برای کارمندان دولت نمی‌نویسیم و این بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه عمومی کل کشور، مردم ایران و همه آنهایی است که تریبون ندارند و دست‌شان به مقامات سیاسی نمی‌رسد. ما به دنبال آنها می‌رویم و افتخار می‌کنیم نوکر مردم باشیم افتخار می‌کنیم که رضایت مردم از آنچه در بودجه اتفاق می‌افتد حاصل شود.

دولت باید مسئولیت ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را بپذیرد

نادران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از اینکه دولت بر چه مبنایی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ کرده است چیست؟ گفت: من نمی‌خواهم نیت خوانی از آنچه که دولت در بودجه کرده است کنم اما اقرار مدیران دولت در کمیسیون تلفیق بر این بود که باید حاکمیت تلاشی کند که تحریم‌ها برداشته شود. شما معنای فارسی آن را خوب می‌فهمید دیگر؟ ما این توهم را کنار گذاشتیم یعنی بدون اتکای این حد به نفت و وعده‌های توهم آمیز در مورد صادرات نفت آن را در سقفی که محقق می‌دانستیم نوشتیم. البته سقف دوم هم محروم نکردیم. یعنی برای سقف دوم بودجه پیش‌بینی کردیم اگر به هر دلیلی در سه ماهه دوم یا شش ماهه دوم تا پایان سال امکان صادرات کشور تا سقف دو و سه دهم فراهم شود، دولت اجازه داشته باشد این کار را بکند و دستش را نبستیم اما همه واقعیت‌های بودجه در سقف اول را بر این مبنا استوار نکردیم.

رئیس کمیسیون تلفیق افزود: وقتی دولت بودجه را تقدیم کرد، فرضش بر این بود که سهم صندوق توسعه ملی از منابع نفتی ۲۰ درصد باشد در صورتی که در قانون برنامه ششم توسعه این سهم باید ۳۸ درصد می‌شد.

وی ادامه داد: این مابه‌التفاوت با نامه مقام معظم رهبری و حراست از منابع صندوق توسعه ملی که همه باید به آن پایبند باشیم، محاسبات دولت را بهم ریخت. دولت در ابتدا بنا نداشت به این نامه اعتنا کند و آثار آن را در بودجه ببیند. در جلسات کمیسیون تلفیق بحث مفصل شد و دولت شفاهی اقرار کرد که ما از قِبل تجدید محاسبات بر اساس اجازه جدید، ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

نادران گفت: ما تا از دولت نحوه جبران این ۹۳ هزار میلیارد تومان را با نامه کتبی از شخص رئیس دولت نگرفتیم کلیات را تصویب نکردیم. پیغام هم دادیم که تصویب کلیات بودجه موکول به این است که دولت مسئولیت تامین این ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را بپذیرد و امروز این نامه در اختیار ماست. امیدواریم بخش‌های دیگر را هم خودمان بتوانیم در مجلس جبران کنیم.

ما پول‌های زیر فرشی دولت را روی فرش گذاشتیم

رئیس کمیسیون تلفیق در پاسخ به سوال دیگری در مورد مساعد بودن شرایط اقتصادی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: ما برای اقشار کم درآمد نه، برای اقشار متوسط هم این جبران را در نظر گرفتیم و حتماً هزینه‌های رفاهی آنها را جبران خواهیم کرد. اما سوال من از شما این است که امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی کجا است؟ کجای بانک مرکزی و خزانه‌داری کل ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ امروز اگر دولت ذخائر بانک مرکزی که پشتوانه اعتبار نظام پولی ما در نظام بین الملل است را به تعداد محدودی وارد کننده داد یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کرده است؟ اگر ما صادرات داشتیم و اگر امکانش بود که این عدد واقعی باشد قابل دفاع بود ولی اینکه به ذخایر بانک مرکزی دست اندازی و در برابر اصلاح نرخ ارز مقاومت کنیم و به مردم وعده موهومی بدهیم در صحنه واقعی چه می‌شود؟

نادران در پایان افزود: دولت پارسال این عدد را ۴۲۰۰ و ۸,۸۰۰ تومان در نظر گرفته بود و نرخ معدل وزنی آن پیدا می‌شد مثلاً ۷ هزار تومان، مردم ارز را چند در بازار خریدند؟ این مابه‌التفاوت کجا رفت؟ می‌رود در آن ردیف یک ریال، بعد رئیس دولت، سازمان برنامه و مقامات اجرایی به هر نحوی مصلحت بدانند هزینه می‌کنند.

وی افزود: ما می‌خواهیم این اتفاق نیافتد یعنی این مصلحت اندیشی صورت نگیرد زیرا مجلس یک تالار شیشه‌ای است و همه تصمیمات آن را می‌بینند. نه پشت درهای بسته است و نه ارقامش پنهان می‌ماند. ما پول‌های زیر فرشی دولت را آوردیم و روی فرش گذاشتیم و آنجایی که دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی بود را جلوگیری کردیم. بنا بود ۳۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی بالا برود که در این صورت ۲۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور بالا می‌رود و در این صورت قیمت‌ها بالا می‌رود. بعد این حراست و افتخار است بگوییم ارز ۴۲۰۰ تومانی؟ بعد دوستان دولت در لایحه نوشته بودند به شرط اینکه پایه پولی بالا نرود که مثل کچل زلف علی است. شما ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برداری و بگویی پایه پولی بالا نروی ها. آن هم بگوید چشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *