1b23e76dbe704791a685be23a67

افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قيمت فرش ماشينی

تصویر روز: رئيس اتحاديه فرش ماشيني و موکت تهران از افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدي قيمت فرش ماشيني در پي افزايش نرخ ارز و همچنين کاهش صادرات فرش ماشيني در پي شيوع ويروس کرونا خبر داد و گفت که در حال حاضر قيمت فرش ماشيني شش متري بسته به نوع بافت آن حدود دو تا سه ميليون تومان است.

محمد هادي کماليان رئيس اتحاديه فرش ماشيني و موکت تهران اظهار کرد: در سالهاي اخير توليدکنندگان ايراني توانستند بازار را تامين کنند و مدت زمان طولاني است که فرش هاي ترکيه اي هم به ايران وارد نمي شود. به عبارت ديگر زماني که ايران در توليد فرش فانتزي ضعيف بود عمدتاً اين نوع فرش که با متريال خاص بافته ميشود، از ترکيه و بلژيک وارد ميشد، اما در سالهاي اخير توليدکنندگان ايراني نياز داخل را پوشش دادند و وارداتي در اين زمينه انجام نمي شود.

وي در ادامه از توليد فرش ابريشمي که بخشي از آن ماشيني و بخشي به صورت دستي بافته ميشود به عنوان يک نوآوري در صنعت فرش ايران خبر داد و گفت: واردات فرش ممنوع نيست، اما با توجه به نرخ ارز در حال حاضر اصلاً واردات فرش خارجي مقرون به صرفه نيست. از طرف ديگر در حال حاضر همه انواع فرشهاي ماشيني از جمله فانتزي و اصيل مورد نياز مصرفکننده در داخل توليد ميشود.

البته به گفته رئيس اتحاديه فرش ماشيني و موکت تهران، توليدکنندگان در حال حاضر با مشکل تامين الياف مواجه هستند که با قيمتهاي متغير عرضه ميشود و نظارتي در بازار آن وجود ندارد. الياف عمدتاً از آلمان، ترکيه و هند وارد ميشود و بعد برخي ريسنده ها الياف خود را متناسب با نرخ دلار عرضه ميکنند، به طوري که در سال جاري قيمت الياف سه نوبت افزايش يافته است.

وي همچنين از افزايش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدي قيمت الياف در پي افزايش نرخ ارز خبر داد و گفت که اين افزايش قيمت باعث شد قيمت فرش ماشيني هم ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر شود.

به گفته کماليان با توجه به اشباع بازار فرش ماشيني در ايران، قيمت آن مانند قيمت ساير کالاهاي مصرفي از جمله لوازم خانگي افزايش نجومي نداشته است.

وي همچنين قيمت فرش ماشيني شش متري را بسته به نوع بافت آن حدود دو تا سه ميليون تومان عنوان کرد و گفت: در زمينه فرش ماشيني صادرات هم انجام ميشود؛ بهطوريکه اگر صادرات نبود مشکلات متعددي ايجاد ميشد، اما اين صادرات هدفمند نيست و اغلب خود توليدکنندگان صادرات را انجام ميدهند.

کماليان ادامه داد: در اين ميان شيوع ويروس کرونا هم باعث شده همسايه هاي ايران مانند عراق، افغانستان و کشورهاي آسياي ميانه که به صورت حضوري به کارخانه هاي فرش ايران مراجعه و خريد ميکردند و با توجه به نرخ ارز برايشان مقرون به صرفه هم بود، از مسافرت و خريد حضوري خوداري کنند و شاهد کاهش صادرات فرش ماشيني باشيم. البته با توجه به اينکه صادرات مديريت شده نيست آمار دقيقي از ميزان صادرات و حتي کاهش آن در پي شيوع ويروس کرونا در دسترس نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *