هِل، دانه‌ای معجزه گر

تصویر روز: هِل به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در پیشگیری از سرطان موثر است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان؛ هِل نوعی گیاه (و اصطلاحاً درخت) و جزو ادویه‌ها است که در درون آن دانه‌هایی سیاه رنگ وجود دارد.
از هِل به عنوان ملکه ادویه جات نام می برند و به عنوان یکی از گران ترین ادویه های جهان پس از زعفران و وانیل شناخته شده است.هل ، دانه ای معجزه گر
استفاده از این گیاه در طب سنتی هند تحت عنوان Ayurveda مرسوم بوده و نیز در طب سنتی چینی نیز دارای سابقه‌ای باستانی است.
هِل درختی است از خانواده زنجبیل که در مناطق کوهستانی و در سایه درختان می‌روید.
هِل دو نوع اصلی دارد؛ هِل سبز Elettaria و هِل غیرسبز که شامل هل سیاه، هِل سفید و هل قرمز Amomum می‌شود.
طبیعت همه ی انواع هِل، گرم و خشک و نوع سبز آن تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب‌تر است.
از هِل در پخت انواع شیرینی‌ها و غذاهای گرم و هنگام صرف نوشیدنی‌های معطر از جمله در انواع چای و قهوه استفاده می‌شود.
افزون بر مصارف آشپزی، از هل به عنوان یک گیاه دارویی که سابقه ای طولانی در فرهنگ هندی و طب سنتی چینی دارد، استفاده می شود.
هِل ادویه ای ایده آل با فواید سلامت بسیار است.
از شناخته شده ترین فواید این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ویژگی های ضدسرطان
مطالعات صورت گرفته توسط موسسه ملی سرطان چیتارانجان در کلکته نشان داده اند، رژیم غذایی حاوی هل نتیجه مثبتی در مقابله با سرطان روده بزرگ دارد.
سلامت قلب و عروق
مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیر مصرف هل بر سلامت قلب و عروق نشان داده اند این ماده به پایین آوردن ضربان قلب یا کنترل ریتم ضربان کمک می کند و فشار خون بالا را کنترل می کند.
لاغری و کاهش وزن
طبق تحقیقات انجام شده؛ به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود، اشتها را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه یکی از ادویه‌های مفید برای کاهش وزن و لاغری است.
همچنین به علت وجود ماده‌ای به نام ملاتونین، فرایند چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد.
سلامت دندان
در طب سنتی چین از این گیاه، برای درمان ناراحتی‌های دندان استفاده شده است. این خاصیت نیز ناشی از وجود مواد ضدمیکرب در هِل است. 
ضد اسپاسم و ضد التهاب
از دیگر خواص هل، ضدالتهاب بودن آن است. نکته‌ی جالب‌توجه این است که، در درمان چاقی‌هایی که ناشی از استرس هستند نیز مؤثر است.
ضدافسردگی و نشاط آور
هِل خواب‌آور و شادی‌آور است، بنابراین برای افرادی که به افسردگی، دچار هستند، مفید است.

مفید برای دیابت
هل سرشار از منگنز است و همین امر سبب می‌شود این ماده یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی و افرادی که با مشکلات مرتبط با قند خون دست و پنجه نرم می‌کنند باشد.
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که با دیابت شناسایی می‌شوند، معمولاً سطح منگنز اندکی دارند. هنوز معلوم نیست وجود دیابت سبب کاهش سطح منگنز می‌شود یا این‌که سطح پایین منگنز در چنین شرایطی دخیل است یا خیر. به هر حال، اضافه کردن منگنز به رژیم غذایی ایده هوشمندانه‌ای برای دیابتی‌هاست به همین خاطر است که شما باید از این ادویه به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی خود استفاده کنید.
سکسکه
سکسکه، به ویژه برای کودکان، می تواند بسیار آزاردهنده باشد. هِل یکی از درمانهای موثر برای سکسکه شناخته می شود. به این صورت که، چند دانه هِل را در آب بجوشانید و با نوشیدن این آب می توانید از شر سکسکه خلاص شوید.
مزایای دیگر هِل این است که تنگی نفس را از بین می‌برد، آسم و سیاه سرفه را درمان می‌کند.هل ، دانه ای معجزه گر
ارزش غذایی دانه هِل 
طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (United States Department of Agriculture) هِل دارای آهن، منیزیم، سلنیوم، روی و بخصوص منگنز است.
هم‌چنین هِل در مقادیری کمتر، دارای کلسیم، پتاسیم، ویتامین B و C، پروتئین، اسیدهای چرب و فیبرهای غذایی است.
به عبارت دیگر این گیاه ارزشمند، یک منبع غنی از مواد معدنی غذایی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص هِل و فواید درمانی آن


برای تهیه دمنوش هِل به افراد توصیه می شود تا پنج عدد دانه‌ هِل را آسیاب کرده و همراه دو لیوان آب جوش در یک قوری بریزند. سپس به مدت ده دقیقه آن را روی شعله ملایم قرار داده و پس از صاف کردن همراه کمی عسل میل کنند.
دمنوش هِل برای درمان سرماخوردگی و رفع علائم آن مانند سرفه و تب بسیار مفید است، خاصیت میکروب‌کشی و گندزدایی دارد و این دمنوش برای رفع سردرد و کاهش حمله‌ صرع نیز توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *