sandogh honar

اولویت صندوق هنر

تصویر روز: پوشش هزینه درمان و سلامت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مهمترین اولویت های صندوق اعتباری هنر است

پیرو درج مطلبی با عنوان «هنرمندان برای درمان موسیقیدان شیرازی خواستار مساعدت مسئولان شدند» منتشر شده در خبرگزاری ایرنا با کد خبری ۸۴۲۴۵۹۳۸ به تاریخ۹۹/۱۲/۱۲ پاسخ صندوق اعتباری هنر به شرح زیر است:
اهتمام ویژه به سلامت جامعه فرهنگی و هنری کشور و توجه به نگرانی آنها بابت هزینه‌های مختلف درمان از جمله مهمترین اولویت های صندوق اعتباری هنر است؛ بدین منظور صندوق اعتباری هنر در راستای تکمیل زنجیره درمانی، تسهیلات بیمه درمان تکمیلی را برای تامین بخش مهمی از هزینه های مازاد بر تعرفه‌های بیمه تأمین اجتماعی به اعضای صندوق و افراد تحت تکفل ارائه می‌کند. همچنین بیش از ۶۰ درصد سهم حق بیمه متقاضیان بیمه تکمیلی به صورت یارانه مستقیم توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت می شود.
شرکت بیمه گر طرف قرارداد صندوق اعتباری هنر با قریب به ۴ هزار مرکز درمانی، بیمارستانی و دندانپزشکی در سراسر کشور قرار داد دارد واعضا از طریق ارائه کدملی می توانند به صورت آنلاین از خدمات درمانی بدون پرداخت هزینه استفاده نمایند. همه خدمات بستری و صدور معرفی نامه به عهده بیمه سرمداست.
اعضای صندوق می توانند با مراجعه به مراکز طرف قرارداد که لیست آنها در سایت صندوق قرار دارد، صرفاً با پرداخت مبلغ فرانشیز می توانند خدمات درمانی خود را طی نمایند. در صورت مراجعه به مراکز غیر طرف قرارداد نیز اعضا پس از ارسال مدارک و ارزیابی توسط کارشناسان طبق ضوابط خسارت درمانی را دریافت می نمایند.
در پی ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی به اعضای صندوق اعتباری هنر از سال ۸۸، با وجود تمامی مزایای بیمه درمان گروهی در اجرای قراردادها با شرکت های بیمه گر مشکلاتی نظیر عدم شفافیت در داده های ارائه شده توسط بیمه گر، عدم دسترسی به داده های تجمیعی، ناتوانی در پاسخگویی به شکایت اعضا و…مشاهده می شد. براین اساس صندوق اعتباری هنر در سال ۹۶ پس از بررسی موضوعات و مشکلات فوق با هدف امکان نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه، ارتقا پاسخگویی، ارائه اطلاعات شفاف به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اقدام به راه اندازی سامانه بیمانو کرد.
برای تسریع و سهولت ارائه خدمات، شیوه کار و امکان ثبت هزینه های درمانی در این سامانه بصورت بسیار ساده طراحی و مدارک مورد نیاز برای ارائه به شرکت بیمه و دریافت خسارت درمانی به تفکیک هرمورد در سامانه بیمانو عنوان شده است. همچنین امکان مشاهده وضعیت اسناد درمانی وریز هزینه های دریافتی بیمه شده اصلی و افراد تحت تکفل به تفکیک نیز در این سامانه امکانپذیر است. متأسفانه بدلیل عدم توجه برخی اعضا در ثبت و بارگذاری مدارک موردنیاز که از سوی شرکت های بیمه اعلام می شود و همچنین اهمال در رفع نواقص اعلامی متأسفانه موجب طولانی شدن روند پرداخت خسارت می شود.
سال ۱۳۹۹ به بیش از ۴۲ هزار و ۳۰۰ پرونده رسیدگی و بیش از ۸۱ میلیارد ریال خسارت مستقیم به بیمه شدگان توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت شده است. قطعاً در مسیر پرداخت نارسایی و مشکلاتی وجود دارد که تلاش می شود این اشکالات برطرف و پرداخت هزینه های درمانی بیمه شدگان تسریع شود.
در خصوص گله مندی هنرمند گرانقدر جناب آقای امید امیدی مبنی بر عدم پرداخت هزینه مدارک بارگذاری شده در سامانه بیمانو به استحضار می رساند، نامبرده و همسر ایشان در سال ۹۹ با ثبت نام در طرح آرامش از مزایای این طرح برخوردار هستند. از ابتدای قرارداد ۱۲ مورد در سامانه بیمانو ثبت هزینه کرده اند که ۳ مورد هزینه ویزیت براساس تعرفه شرکت بیمه به ایشان پرداخت شده است. در خصوص۹ مورد هزینه پاراکلینیکی بارگذاری شده از سوی ایشان فقط اصل قبض ارائه شده است در صورتیکه برای دریافت هزینه درمانی علاوه بر اصل قبض، دستور پزشک و کپی جواب نیز بعنوان مدارک مورد نیازاعلام شده است. بخشی از هزینه های دریافت نشده مربوط به عدم بارگذاری مدارک می باشد که پرداخت وجه بدون ارائه مستندات از سوی شرکت بیمه گر امکان پذیر نیست و خلاف مقررات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *