farzanegan.1

امارات دروازه صادارت کالاهای ایرانی است

تصویر روز: رییس اتاق مشترک ایران و امارات بر لزوم استفاده از ظرفیت های ایران برای توسعه همکاری های اقتصادی با کشور های عربی حوزه خلیج فارس تاکید کرد.

به گزارش تصویر روز به نقل از اتاق مشترک ایران و امارات ، دکتر فرشید فرزانگان ، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: در حوزه ارتباط با کشور های عربی، امارات اولین کشوری است که از بیشترین حجم واردات برخوردار است و سپس کشورعربستان در این جایگاه قرار می گیرد.

فرزانگان ادامه داد: در حال حاضر کالاهای ایرانی به کشور عربستان با واسطه امارات و عمان صادر می شود چرا که عربستان از بازار مصرف خوبی برخوردار است. اگر درصدد توسعه اشتغال و تولید کشور هستیم باید شاخص های اقتصادی و اولویت های اقتصادی در راس برنامه ها قرار گیرد در این صورت می توان از ظرفیت بازار خوب عربستان استفاده کرد.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان ایرانی خرمای درجه یک، زعفران با واسطه به عربستان صادر می کنند بنابراین باید حضور خود را در بازار این کشور تقویت کنیم زیرا به واسطه ارتباط با عربستان ارتباط کشورهای عربی منطقه با ایران گسترش پیدا می کند و از طرفی این مسأله برای اقتصاد ایران با مزیت های فراوانی همراه خواهد بود.

رییس اتاق مشترک ایران و امارات لزوم توجه به پیوندهای تجاری و منطقه ای را مهم دانست و تصریح کرد: پیوستن به پیمان هایی مانند پیمان اوراسیا مهم است به طور مثال کشور های حوزه خلیج فارس از اتحادیه‌های اقتصادی خوبی برخوردار هستند که باید این فرصت ها مورد توجه قرار گیرد و باید با آن ها ارتباط برقرار کرد.

وی با بیان این که ناگزیر هستیم به قوانین بین‌المللی پایبند باشیم، گفت: باید پیوستن به FATF و WToجدی تر پیگیری شود تا بتوان از مزایای ارتباط با کشورهای دیگر استفاده شود، برای کشور بسیار موثر خواهد بود و در این زمینه بسیار عقب هستیم و باید فعالیت های بیشتری در این عرصه انجام شود.

فرزانگان گفت: دو حوزه اساسی در منطقه وجود دارد از جمله حوزه شمالی دریای خزر و حوزه جنوبی خلیج فارس که از ظرفیت بالقوه و قابل توجهی برای افزایش صادرات ایران برخوردار هستند ولی متاسفانه در طی این سال ها این ظرفیت مغفول مانده است.

وی بیان کرد: در حوزه کشور امارات باید زمینه معرفی محصولات ایرانی فراهم و حوزه تحقیقات بازار در این کشور فعال شود چرا که اماراتی ها به کشور ایران به عنوان یک شریک تجاری و اقتصادی نگاه می کنند و باید این فرصت را مغتنم شمرده و ارتباط ایران با امارات تقویت شود و ارتباط در حد وزیر داشته باشیم.

فرزانگان در پایان تاکید کرد: حتما باید دولتمردان و حاکمیت یک ارتباط بهتری را با بخش خصوصی داشته باشند و با ریل گذاری و رویکرد جدید سعی کنند از این ارتباط های سیاسی برای توسعه روابط اقتصادی استفاده کنند و سیاست در خدمت اقتصاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *