majles.1

طرح مجلس برای تثبیت ساعت رسمی کشور

تصویر روز: عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها از تلاش نمایندگان برای تثبیت ساعت رسمی کشور تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی در زندگی مردم خبر داد.
به گزارش گتسنیم به نقل از خانه ملت، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس، گفت: قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال 1386 بر اساس طرح فرانسوی ها در قرن هجدهم توسط مجلس هشتم تصویب شد.

وی ادامه داد: در آن زمان فرانسوی ها با تغییر ساعت رسمی کشور شان قصد صرفه جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند اما برخی از کشورهای اروپایی به واسطه مسائل اقتصادی معتقد بودند که زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرف جویی در مصرف انرژی می شود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها افزود: اوایل قرن بیستم که بحث انرژی الکتریسیته به وسط آمد و تصمیم بر این شد با تغییر ساعت رسمی کشورها، کاهش ساعت فعالیت های اداری و استفاده کمتر از وسایل انرژی گرمایشی و سرمایشی این امر مهم را محقق کنند.

ابوترابی بیان کرد: اروپایی ها 15 سال پیش طرح فرانسوی ها را به قانون تبدیل کردند که بر اساس آن در شش ماهه اول سال نیم ساعت ساعت ها به جلو کشیده شود و در شش ماه دوم در سر جای سابق خود بر می گردد.

وی عنوان کرد: مطالعات اروپایی ها نشان داد نه تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص های اقتصادی آنها نشده بلکه تبعات فرهنگی،اجتماعی و فیزیولوژی شده به طوری که مردم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تصریح کرد: از طرف دیگر نافرمانی های مدنی باعث شد تا مردم به راحتی حاضر به تغییر ساعت های خود نکنند و با توجه به ارزش کم اقتصادی قانون مذکور در سال 2019 منسوخ شد.

وی ابراز کرد: دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی شود و بر اساس مطالعاتی که در کشورمان صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.

ابوترابی بیان کرد: اعتقاد دارم که بررسی و تصویب طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس زمان بر نیست اما با این حال امکان طرح آن قبل از پایان سال 1399 به دلیل بررسی لایحه بودجه سال آنده کشور محقق نشد.

وی افزود: با توجه به پیش رو بودن ماه مبارک رمضان تلاش داریم تا ساعت رسمی کشور را تثبیت کنیم و طی صحبتی که چند قبل با رئیس کمیسیون اجتماعی انجام شد که نظر عیسی زاده برای اولویت یافتن بررسی طرح مذکور مثبت بود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور تلاش داریم تا به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی ها در زندگی مردم طرح تغییر ساعت رسمی کشور را تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در مجلس تصویب و اجرایی شود.

لازم به ذکر است که با قرائت سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس، در نشست علنی 25 آذرماه سال 99 مجلس شورای اسلامی، طرح تغییر ساعت رسمی کشور را اعلام وصول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *