bandar.5

توسعه مناسبات با شریک دوم تجاری

تصویر روز: بازار کشور امارات با توجه به چشم انداز رشد اقتصادی مثبت طی سال های آینده و پیش بینی رشد حجم واردات کالایی و همچنین حجم و تنوع بالای کالاهای می تواند مقصد جذابی برای کالاهای صادراتی ایران باشد.

علاوه بر کشورهای چین، عراق و ترکیه کشور امارات به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران به شمار می رود به طوری که این کشور در سال 1398 دومین شریک تجاری ایران بوده است.

تجارت ایران و امارات در 12 ماهه سال 1398 به ارزش 13.4 میلیارد دلار بوده که از این رقم 4.5 میلیارد دلار صادرات ایران به امارات و 8.9 میلیارد دلار نیز واردات امارات به ایران بوده است.

* ارزش صادرات ایران به امارات در 11 ماهه 1399 چقدر بود؟

این گزارش می افزاید: صادرات ایران به امارات در 11 ماهه سال 1399 از نظر ارزشی 4.1 میلیارد دلار بوده و در این مدت میزان صادرات ایران به کشور چین 8.1 میلیارد دلار و عراق 6.8 میلیارد دلار بوده است. 

صادرات ایران در 11 ماهه اول سال 1399 به کشور ترکیه به ارزش 2.2 میلیارد دلار و به افغانستان 2.1 میلیارد دلار بوده است.

13991228000522 Test NewPhotoFree

براساس آمار گمرک دوبی، در سال 2014 ارزش صادرات ایران به امارات 4.1 میلیارد دلار، در سال 2015 ارزش صادرات ایران به امارت 4.9 میلیارد دلار و در سال های 2016، 2017 و 2018 ارزش صادرات کشورمان به امارات به ترتیب 7.4، 6.7 و 5.9 میلیارد دلار بوده است.

13991228000544 Test NewPhotoFree

اما میزان واردات ایران به امارات به مراتب بیش از صادرات ایران به این کشور بوده به طوری که در 11 ماهه سال 1399 ارزش صادرات امارات به ایران 8.4 میلیارد دلار بوده است. 

ارزش صادرات چین به ایران در 11 ماهه سال 1399 در مجموع 8.8 میلیارد دلار، ترکیه 3.8 میلیارد دلار، هند 2 میلیارد دلار و آلمان 1.7 میلیارد دلار بوده است. به گزارش فارس در مجموع میزان تجارت ایران از نظر ارزشی به سه کشور چین، امارات و ترکیه در 11 ماهه سال 1399 به ترتیب به ارزش 16.9، 12.5 و 6 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش فارس، عمده کالاهای صادراتی ایران به امارات محصولات شیمیایی و سلولزی، مواد و صنایع معدنی، فلزی، میعانات گازی، میوه و تره بار، شیرینی و شکلات و فرآورده های غلات، محصولات لبنی، لوازم خانگی و خشکبار و … است که در سال 2018 محصولات پتروشیمی بر پایه نفتی بیشتر حجم صادرات ایران به امارات را داشته بطوری که ارزش صادرات این بخش 1997 میلیون دلار و بعد از آن نیز محصولات پتروشیمی و سلولزی بیشترین حجم از صادرات را به خود اختصاص داده بطوری که در سال 2018 صادرات این محصولات به امارات به ارزش 1690 میلیون دلار بوده است.

همچنین ارزش صادرات میوه و تره بار به امارات در همین سال 590 میلیون دلار و ارزش صادرات محصولات لبنی و خشکبار نیز به ترتیب 246 و 158 میلیون دلار بوده است.

* موانع و مشکلات توسعه تجارت خارجی ایران و امارات 

از عمده ترین مشکلات توسعه تجارت خارجی ایران وامارات می توان به سخت گیری بانک مرکزی امارات بر حساب های ایرانیان، ضعف در ناوگان و وزیرساخت های حمل و نقل ریلی و دریایی، کمبود ناوگان حمل و نقل جاده ای کانتینری یخچال دار و لزوم انعقاد و فعال سازی موافقت نامه های تجارت ترجیحی و آزاد و راهکارهایی در توسعه تجارت خارجی نام برد.

* راهکارهای پیشنهادی برای توسعه تجارت با امارات 

تسهیل سفر فعالین اقتصادی، برگزاری نمایشگاه ها و فروشگاه های دائمی یا فصلی محصولات تولید ایران، تسهیل صادرات در زمان برگزاری رویداد اکسپو توسط وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و گمرک با حذف مقررات سخت گیرانه صادرات نیز راهکارهایی برای توسعه تجارت خارجی ایران و امارات است.

با توجه به چشم انداز رشد اقتصادی مثبت کشور امارات طی سال های آینده به ویژه سال 2018 به بعد، پیش بینی رشد حجم واردات کالایی و همچنین حجم و تنوع بالای کالاهای وارداتی این کشور، این بازار می تواند مقصد جذابی برای کالاهای صادراتی ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *