lufthansa.3

«لوفت هانزا» آلوده کننده ترین خط هوایی اروپا

تصویر روز: نتایج تحقیقات پویش ترابری و محیط زیست اروپا نشان می‌دهد، شرکت آلمانی لوفت‌هانزا با تولید بیش از ۱۹ میلیون تن ضایعات کربنی در سال ۲۰۱۹ از آلوده‌کننده‌ترین خطوط هواپیمایی اروپاست.

به گزارش بازار، در آستانه از سرگیری مسافرت‌های هوایی و امیدواری خطوط هواپیمایی برای جبران خسارت‌های مالی ناشی از همه‌گیری کرونا، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت آلمانی لوفت‌هانزا با تولید ۱۹.۱۱ میلیون تن ضایعات کربنی در ۲۰۱۹ یکی از آلوده‌کننده‌ترین خطوط هواپیمایی اروپا به شمار می‌رود.

بررسی‌های پویش ترابری و محیط زیست اروپا نشان می‌دهد که به ترتیب هواپیمایی انگلیس(بریتیش ایرویز) با انتشار ۱۸.۳۸ و ایرفرانس ۱۴.۳۹ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در ردیف دوم و سوم آلوده‌ترین خطوط هواپیمایی اروپا قرار دارند.

کارشناسان محیط زیست در آستانه کاهش محدودیت‌های کرونایی از خطوط هواپیمایی خواسته‌اند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. بریتیش ایرویز دیروز با صدور بیانیه‌ای محاسبات انجام شده را تاریخ گذشته خواند و مدعی شد که این شرکت، ناوگان خود را ارتقاء داده، تا ۴۰ درصد در مصرف سوخت و تولید ضایعات کربنی صرفه‌جویی شود.

با این حال دانشمندان می‌گویند که این آمار بیان‌گر «اعتیاد صنعت هواپیمایی» به انتشار گازهای گلخانه‌ای است و به تحقق هدف صفر کردن تصعید کربن تا سال ۲۰۵۰ در هماهنگی با توافق اقلیمی پاریس ارتباطی ندارد.

پیشتر نشریه گاردین گزارش داد که نیمی از آلاینده‌های کربنی ناشی از صنایع هواپیمایی در سال ۲۰۱۸میلادی توسط فقط یک درصد جمعیت جهان تولید شده است.

شرکت‌های هواپیمایی ۳ سال پیش درحالی یکصد میلیارد دلار سود کردند که هیچ هزینه‌ای را بابت تولید میلیاردها تن گاز سمی دی‌اکسید کربن و خسارت به محیط زیست پرداخت نکردند.

بر اساس این گزارش فقط ۱۱ درصد جمعیت جهان در همان سال با هواپیما سفر کردند که از این میزان آمریکایی‌ها بیشترین تولید آلایندهای کربنی را در میان کشورهای ثروتمند جهان به خود اختصاص داده‌اند. جمع تولید ضایعات کربنی آمریکا بیشتر از جمع تولید ۱۰ کشور صنعتی جهان از جمله انگلیس، ژاپن، آلمان و استرالیا به‌شمار می‌رود.

یافته‌های محققان بیان‌گر آن است که سفرهای هوایی و مکرر گروهی از ثروتمندان جهان بیشترین تاثیر منفی را بر بحران آب‌وهوایی گذاشته است.

محققان می‌گویند که کاهش ۵۰ درصدی سفرهای هوایی ناشی از بحران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ فرصتی است که صنایع هواپیمایی متحول شود.

سهم آلاینده‌های ناشی از صنایع هواپیمایی بر بحران اقلیمی تا پیش از فراگیری کرونا به سرعت در حال افزایش بود، به طوریکه ضایعات کربنی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی ۳۲ درصد افزایش یافت. این در حالیست که شمار پرواز هواپیماها در ۲۰۲۰ نصف شده و تا ۲۰۲۴ انتظار نمی‌رود که به سطح قبل برگردد.

این در حالیست که سازمان جهانی هواشناسی هشدار داده که روند تغییرات آب‌وهوایی سریع‌تر شده و کره زمین در ۵ سال گذشته گرم‌ترین دوره خود را سپری کرده است.

این سازمان در گزارشی به نشانه‌ها و تاثیرات شگرف تغییرات آب و هوایی مثل افزایش سطح دریاها، آب شدن یخ‌ها و طوفان‌های شدید اشاره کرد که در ۵ سال مورد نظر شدت بیشتر داشته است.

سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، گرم‌ترین ۵ سال در تاریخ ثبت دمای هوای جهانی از سال ۱۸۵۰ به این سو بوده و تمرکز گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر کره زمین به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است.

گزارش آب و هوایی این سازمان جهانی همچنین تاکید کرد که متوسط دمای جهانی هوا درمقایسه با دوران پیشاصنعتی ۱.۱ درجه و در مقایسه با گزارش مشابه این سازمان در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نیز ۰.۲ (دو دهم) درجه افزایش یافته است.

سازمان جهانی هواشناسی هشدار داده که تنها ۱۰ سال دیگر تا نجات زمین و جلوگیری از بروز فاجعه اقلیمی فرصت باقی‌مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *