kosha

اصلاح الگوی مصرف نیاز به فرهنگ سازی دارد

تصویر روز: مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی و دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره عملکرد این دفتر از بدو راه اندازی تا کنون، گفت: بحث فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف از مواردی است که در بند دوم فرمان رهبری در سال ۱۳۸۱ اشاره شده که باید مناسب، هوشمندانه و همه جانبه باشد به همین دلیل برای تغییر ذائقه، اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ سازی در زمینه استفاده از کالای ایرانی در احیای ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارتباط خوبی با صنوف مختلف داریم.

به گزارش تصویر روز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی کوشا با بیان این مطلب عملکرد دفتر متبوع خود را در راستای احیای ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اینطور تشریح کرد: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تفاهم نامه‌های بسیار خوبی را با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان تبلیغات اسلامی منعقد کردیم. این‌ها به این دلیل است که هر کاری را که می‌خواهیم برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام دهیم، حتما باید دارای پیوست فرهنگی باشد. بنابراین، برگزاری جلسات و ادامه همکاری با صنوف در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

کوشا درباره نهاد‌هایی که موظف به ارائه پیوست فرهنگی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند، ضمن اشاره مجدد به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: سازمان صدا و سیما در ماده ۳ این قانون، تنها عضو فرهنگی است، اما در ماده ۱۴ آن، وزارت آموزش و پرورش، علوم، سازمان تبلیغات اسلامی و چند سازمان دیگر دیده شده است.

او تاکید کرد: ما همواره رابطه بسیار خوبی با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان تبلیغات اسلامی داشتیم. رسانه ها اعم از صدا و سیما نیز در امور فرهنگی ارتباط خوبی داشته، اما توقع می‌رود که در جهت تهیه و تولید محتوا، همکاری بیشتری با این ستاد داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: محتوا باید غنی و به گونه‌ای باشد که سبب تغییر ذائقه شود چرا که وقتی ذائقه تغییر کند، سبب تغییر رفتار می‌شود یعنی ما به سمت کالای ایرانی با کیفیت برویم و از کالای قاچاق، پرهیز کنیم. اصلاح الگوی مصرف نیاز به فرهنگ سازی دارد مثل استفاده از ماسک که در دوران کرونا، فرهنگ سازی شد. باید با همکاری با صنوف به سمت فرهنگ سازی و حرکت به سمت تبلیغات هوشمندانه حرکت کنیم.

او در پایان ضمن اشاره به عمر دو ساله دفتر تبلیغات هوشمندانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: فرهنگ سازی نیاز به زمان دارد، اما به طور مثال زمانی که در سامانه شاد وزارت آموزش و پروش، اصلاح الگوی مصرف را تبیین می‌کنیم، تنها در یکی از جلساتی که به صورت آنلاین در معاونت فرهنگی این وزارتخانه برگزار شد، حدود ۱۷ هزار نفر در همان ساعت، آنلاین شدند. به طور کلی، استفاده از این توان زمان بر است و در آینده آمار دقیقی ارائه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *