dp

5 شریک اصلی دبی در تجارت خارجی

تصویر روز: ارقام نشان می‌دهد تجارت خارجی غیرنفتی برخلاف چالش‌های کووید 19 به شدت بهبود پیدا کرده است.

تجارت خارجی غیرنفتی دبی در سال 2020، به 1.182 تریلیون درهم رسید، که به خوبی از چالش‌های ناشی از پیامدهای اقتصادی جهانی Covid-19 و تعلیق فعالیت‌های تجاری کشورهای مختلف در نیمه اول سال گذشته بازگشت.

حجم کل معاملات در سال 2020 به 100 میلیون تن رسیده است، که رشدی 6 درصدی نسبت به نیمه دوم سال گذشته داشته است. ارزش کلی صادرات در سال 2020 با رشد 8 درصدی به 167 میلیارد درهم رسید، در حالی که واردات 686 میلیارد درهم و صادرات مجدد نیز بالغ بر 29 میلیارد درهم بوده است.

شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی گفت: “این رشد با دولت‌مداری قوی و بسته‌های محرکی که دولت دبی با دستورات شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات و حاکم دبی، راه اندازی کرده، امکان پذیر شده است.

“بسته‌های محرک شامل ابتکار عمل‌هایی برای حمایت از بخش تجارت خارجی و امکان ادامه نقش مهم خود در رشد اقتصاد ملی است. شیخ حمدان خاطرنشان کرد: عملکرد تجاری قوی نشان دهنده آغاز مثبت “50امین سال” و تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف برنامه صد ساله 2071 امارات متحده عربی است.”

“رشد متمایز بخش تجارت خارجی در سال 2020، اجرای برنامه 5 ساله دبی را برای گسترش تجارت خارجی خود به 2 تریلیون درهم تقویت می‌کند و موقعیت امارات را به عنوان قطب تجارت و سرمایه گذاری پیشرو در منطقه و جهان بهبود می‌بخشد. شیخ حمدان افزود: نقشه تجارت بین المللی جدید دبی با گسترش 200 مسیر جدید به 400 شبکه موجود در امارات، شاهد افزایش مسیرهای ناوبری هوایی و دریایی خواهیم بود.

سلطان بن سلیم، رئیس و مدیرعامل گروه جهانی DP و رئیس شرکت بنادر، گمرک و منطقه آزاد گفت: “با باز شدن تدریجی مرزها، حجم معاملات دبی در نیمه دوم سال 2020 به رشد و بهبود سریعی داشته است. در سه ماهه سوم، معاملات دبی در مقایسه با سه ماهه دوم 34 درصد و در سه ماهه چهارم نیز با 7 درصد رشد به 326 میلیارد دلار در مقایسه با سه ماهه دوم رسید. “

“حجم تجارت در نیمه دوم سال 2020 در مقایسه با دوره مربوطه در سال 2019، 6 درصد افزایش یافته است. به طور کلی، 100 میلیون تن کالا در سال 2020 مورد معامله قرار گرفت که نشان دهنده بهبود سریع این بخش می‌باشد. این بازگشت در سال 2021 باعث رشد بیشتر شده است. از سرگیری تجارت با قطر، شروع تعامل تجاری با اسرائیل، بخشهای مثبت میزبانی EXPO 2020 و اجرای طرح جامع شهری 2040 دبی همه در تسریع حرکت رشد امارات تاثیرگذار بوده‌اند. “

بن سلیم افزود: “برای توسعه بخش تجارت خارجی و ایفای نقش مهمتر در حفظ موقعیت پیشرو دبی در تجارت جهانی، اتاق دبی با ایجاد سه اتاق بازرگانی جدید بازسازی شده است. اتاق‌های جدید با ایجاد راه‌حل‌های جدید برای نیازهای سرمایه گذاران و شرکت‌ها به عنوان بخشی از استراتژی رشد تجارت جهانی امارت مطابق با چشم انداز رهبری دبی برای 50 سال آینده، از بخش تجارت پشتیبانی می‌کنند.”

رئیس و مدیر عامل گروه جهانی DP و رئیس شرکت بنادر، گمرک و منطقه آزاد گفت که همه ادارات و سازمان‌های دولتی برای دستیابی به هدف تقویت تجارت خارجی دبی و کمک به امارات برای ادامه نقش اصلی خود در تسهیل تجارت جهانی و گردشگری، به صورت همزمان کار خواهند کرد.

“گمرک دبی استراتژی پنج ساله خود را برای دوره 2021-2021 آغاز کرده است که 9 هدف و چهار مقصود اصلی را در توسعه عملیات گمرک ترسیم می‌کند. گمرک دبی گواهینامه سازمان مهارت را از موسسه‌ی مهارت تجارت آمریکا (BAI) دریافت کرد و بدین ترتیب اولین سازمان دولتی ماهر در جهان شد. به عنوان بخشی از افزایش همکاری با نهادهای تأمین اعتبار صادرات، گمرک دبی تفاهم نامه‌ای را با شرکت بیمه اعتبار صادرات اتحاد (ECI) امضا کرد تا عملکرد صادرات بیشتر در امارت را تسهیل ببخشد. در همین حال، این اداره قرار است پنجمین کنفرانس جهانی AEO WCO را با همکاری سازمان گمرک فدرال و سازمان جهانی گمرک در ماه می در دبی برگزار کند. “

معاملات مستقیم دبی در سال 2020 بالغ بر 7.7 میلیارد درهم بود، در حالی که معاملات از طریق مناطق آزاد به 464 میلیارد درهم رسیده و معاملات انبار گمرک 7 میلیارد درهم بوده است. معاملات هوابرد بالغ بر 559 میلیارد درهم را به خود اختصاص داده است. معاملات دریایی به 421 میلیارد درهم و معاملات زمینی به 203 میلیارد درهم رسیده است.

چین با معاملات به ارزش 142 میلیارد درهم موقعیت خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری دبی در سال 2020 حفظ کرد. هند با 89 میلیارد درهم مقام دوم و پس از آن ایالات متحده آمریکا با 61 میلیارد درهم در جایگاه سوم قرار گرفتند. عربستان سعودی همچنان بزرگترین شریک تجاری خلیج فارس و عرب و چهارمین شریک تجاری جهانی آن با ارزش 54 میلیارد درهم و به دنبال آن عراق در جایگاه پنجم با 41 میلیارد درهم است.

طلا در فهرست تجارت خارجی دبی در سال 2020 با 212 میلیارد درهم در صدر لیست کالاها و مخابرات با 153 میلیارد درهم در رتبه بعدی قرار گرفتند. الماس با 64 میلیارد درهم در رده سوم قرار گرفت و روغن‌های نفتی با 57 میلیارد درهم و جواهرات با 47 میلیارد درهم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *