baran.5

۴۰ درصد کمتر از حد نرمال بارندگی داشته‌ایم

تصویر روز: جانباز گفت: متاسفانه امسال (سال آبی) بیش از ۴۰ درصد زیر نرمال بارندگی داشته‌ایم و در نقاط مختلف کشور به شدت مشکل کمبود آب داریم.
به گزارش تصویر روز حمید رضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال آبی گذشته متاسفانه با کاهش نزولات جوی آغاز شد و میزان بارش باران و برف در فصل پاییز و زمستان در حد مطلوبی نبود و همچنین افزایش دما در برخی از استان‌ها اضافه شده بود.

او ادامه داد: در فروردین امسال هم تا به امروز بارش مناسبی را در سطح کشور نداشته‌ایم، ولی پیش بینی سازمان هواشناسی براین است که احتمالا در اردیبهشت ماه بارش‌های خوبی را داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: اما ارزیابی ما در بخش آب شرب این است که در تعداد زیادی از استان‌ها شدت بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود و در مناطقی که از چاه یا چشمه استفاده می‌شود نیز دچار مشکل خواهند شد.

۶ میلی متر بارش باران در سیستان و بلوچستان
جانباز تصریح کرد: ما در سیستان و بلوچستان امسال ۶ میلی متر بارش تا به امروز داشته‌ایم و این نشان دهنده این است که وضعیت مناسبی نداریم.

او ادامه داد: ما در سال گذشته اقدامات مطلوبی نظیر احداث تصفیه خانه و انتقال خطوط آب را داشتیم، پیش بینی ما این است که امسال تعداد شهر‌های دارای تنش آبی در کشور به ۲۵۰ شهر خواهد رسید، ولی امیدواریم بارش باران در ماه آینده بتواند این کمبود‌ها را جبران کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: از پاییز سال گذشته برنامه ارتقای و تاب آوری سامانه‌های خود را با شرکت آب و فاضلاب منطقه برگزار کردیم، امسال هم در قانون بودجه عدد خوبی برای ظرفیت و تامین آب در شهر‌های تنش آبی صورت گرفته است.

جانباز در خصوص جیره بندی آب در کشور گفت: ما برنامه‌ای برای جیره بندی آب در کشور نداریم، ولی برنامه‌ای برای مدیریت فشار و احداث شبکه‌های فشار مصرف داریم، متاسفانه امسال بیش از ۴۰ درصد زیر نرمال بارندگی داشته‌ایم و در نقاط مختلف کشور به شدت مشکل کمبود آب داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *