تصویر روز: محققان به این نکته اشاره دارند که چین در مسیر افزودن ناوگان جدید ترنهای “سوپر مگلو” به شبکه ریلی خود است.
چین در سراسر جهان بهخاطر شبکه ریلی قابل توجه و ترنهای فوقالعاده سریع شناخته میشود. محققان اخیراً تأیید کردهاند که یک ترن “سوپر مگلو” (Super Maglev) در حال آزمایش و آماده به کار است. انتظار میرود این ترن پس از تکمیل، با سرعت تا ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
ترنهای “مَگلِو” یا “ماگلو” گونهای از ترنها هستند که بهطور شناور در هوا در فاصله کمی از ریل قرار دارند و بدون دریافت مقاومت زیادی از محیط میتوانند با سرعتهای بسیار زیاد بهپیش بروند.
این ترنها برای حرکت خود از نیروی الکترومغناطیسی بهره میگیرند و مگلوها بهصورت نظری میتوانند به سرعتهایی فراتر از سرعت جت دست یابند.
نام مگلو از ترکیب دو واژه انگلیسی “مغناطیسی” (Magnetic) و “شناوری” (levitation) تشکیل شده است.
سیستم ریلی با سرعت بالا در چین در دهههای اخیر یکی از شاهکارهای برجسته مهندسی شهری این کشور است. شبکه راهآهن مسافربری چین میتواند بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و ۲۹ استان از ۳۳ استان این کشور را پوشش میدهد.
طبق گفته پروفسور “دنگ زیگانگ” و گروه وی از دانشگاه جنوب غرب “جیائوتونگ”، یک نمونه اولیه از این ترن برای آزمایش آماده است. وی به تلویزیون مرکزی چین و دیگر رسانهها گفت که این ترن دو فناوری منحصر به فرد دارد؛ انتقال مگلو و لوله خلأ.
وی افزود: مگلو اصطکاک چرخ با ریل را عملاً غیرممکن میکند، در حالی که لوله خلأ اصطکاک هوا را حذف میکند و اگر لوله خلأ آشنا بهنظر میرسد به این دلیل است که با فناوری هایپرلوپ بسیار نزدیک است.به گزارش تسنیم، پروفسور “دنگ” در اوایل ژوئیه ۲۰۱۴ کارهای اولیه خود را منتشر کرد.
با استفاده از اطلاعات و ایدههای منتشرشده توسط “دنگ” در سال ۲۰۱۴، تیم فشار هوا را کاهش داده و به ۲٫۹ سانتیبار (۲٫۹ کیلوپاسکال) رسانده است. متخصصان میگویند این بهطور قابل توجهی پایینتر از فشار استاندارد اتمسفر ۱۰۱ کیلوپاسکال است.
اگر این ترن عملیاتی شود، با سرعت هایپرلوپ “الون ماسک” برابری خواهد کرد. هایپرلوپ وی در حال حاضر میتواند به سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
با این حال، این تکنولوژی توسط همه بهخوبی پذیرفته نشده است. بهگفته کارشناسان راهآهن و متخصصان، مشکلات فنی و ملاحظات ایمنی در هایپرلوپ بهطور کامل مورد توجه قرار نگرفته است.
یکی از کارشناسان میگوید: ترن باید هر زمان که لازم باشد، بتواند متوقف شود. با استفاده از مقاومت هوا میتوان آن را در هوای آزاد متوقف کرد، اما آیا میتوان آن را در یک لوله خلأ که در آن هیچ مقاومتی وجود ندارد، متوقف کرد؟ ضمن اینکه اگر لوله شکسته شود و هوا وارد سیستم شود، میتواند یک مشکل دیگر باشد.
از لحاظ فناوری مگلو، ترن ژاپنی هنوز رکورد جهانی را در اختیار دارد. این ترن در سال ۲۰۱۶ در یک مسیر آزمایشی به سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت رسید.
دیدگاهتان را بنویسید