تصویر روز: شرکت ها و سازمان های امروزی که در پی رقابت و حفظ مشتریان خود هستند نیازمند دستیابی به نیروی انسانی توانمند، راضی و متعهد هستند. در شرایط بازار رقابتی نیروی انسانی کارآمد و متعهد شاخص اصلی برتری یک شرکت نسبت به شرکتهای دیگر است.
شناسایی، پرورش و هدایت پتانسیل¬ها و شایستگی¬های نیروی انسانی در حیات سازمان در فضای رقابتی نقشی کلیدی دارد، به همین دلیل هر گونه بی توجهی به این شایستگی ها به عنوان منابع استراتژیک و سرمایه¬های دانشی باعث قربانی شدن سازمان در برابر تغییر و تحولات می¬شود و سازمان را در جریان مواجهه با رقبا با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.
سازمان های هوشمند با آموزش نیروی انسانی و مسلح کردن افراد به علم روز در زمینه فعالیت¬های خود اقدام به توانمندسازی و تقویت افراد و سازمان، ضمن پایان دادن به ناتوانی خود در برابر رقبا توانمندتر و با دانش¬تر عمل می¬کنند.
کانگرو کاننگو، توانمندســازی را فراینــد افــزایش احســاس خودکارآمدی در افراد از راه شناسایی و حذف شرایطی که موجب ناتوانی کارکنـان شـده است، تعریف می¬کنند.
بلانچارد توانمندسازی را به معنای قدرت بخشیدن میداند و این یعنی به افراد کمک شود تا احساس اعتماد بـه نفـس خـود را بهبـود بخشـند، بـر نـاتوانی یـا درماندگی خود چیره شوند و در افراد شور و شوق فعالیت ایجاد و انگیزه¬های درونی آنان برای انجام دادن وظیفه بسیج شود.
از پیامدهای ارزشمند آموزش، صلاحیت بخشی و احراز شایستگی حرفه¬ای برای کارکنان سازمان است. در سازمانی که برای شایستگی نیروی انسانی هزینه و سرمایه¬گذاری انجام می¬شود؛ فرد از دانش، مهارت و توانایی لازم برای انجام شغل برخوردار است و می¬تواند مسائل و وظایف شغل را به طور مستقل و انعطاف¬پذیر انجام دهد و توان و تمایل به برنامه-ریزی برای آینده در حوزه کاری خود و سازمان متبوعش را دارد.
با عنایت به اهمیت توانمندسازی و شایستگی¬های حرفه¬ای کارکنان در بهبود کیفیت خدمت، سازمان¬ها تلاش می¬کنند که کارکنان خود را به منظور ارائه خدمات با کیفیت¬تر، توانمند ساخته و از این طریق سطح شایستگی حرفه¬ای آنان را ارتقا دهند.
شرکت¬های بیمه با توجه به حضور در یک فضای رقابتی نیازمند الگوسازی و پیاده کردن شیوه¬های نوین آموزشی هستند تا از این طریق ضمن توانمندسازی کارکنان به ارتقا جایگاه کارکنان در راستای احراز صلاحیت حرفه¬ای آنها اقدامات عملی را انجام دهند.
صنعت بیمه برای بقا و ارتقا جایگاه خود در اقتصاد کشور نیازمند توجه به آموزش در دو حوزه است و به نظر می¬رسد با توجه و تمرکز بر این دو بخش می¬تواند شرایط توسعه بیمه را در کشور فراهم کند.
دست¬اندرکاران صنعت بیمه در شرایط فعلی اقتصاد ایران باید برنامه¬ریزی آموزشی را هم برای کارکنان و هم برای مردم که به نوعی مروجین فرهنگ بیمه هستند را در دستور کار قرار دهند. آموزش کارکنان به عنوان عوامل اجرایی و بازیگران اصلی صنعت بیمه لازم است اولین اولویت آموزشی صنعت باشند، با وجود کارکنان توانمند و با دانش است که اعتماد عمومی به صنعت بیمه بیشتر می¬شود و زمینه تعامل صنعت و مردم فراهم می شود.
شاید بحث از آموزش در بین مردم کلی و دشوار باشد ولی با توجه به عدم آگاهی مردم از مزایا و منافعی که خدمات صنعت بیمه می¬تواند برای آینده آنها داشته باشد ارائه آموزش¬های عمومی بیمه و معرفی ابعاد و شرایط استفاده از خدمات صنعت بیمه در جامعه برای صنعتی که در شرایط سخت اقتصادی حامی مردم است امری ضروری به نظر می¬رسد.
پرواضح است؛ صنعت بیمه با تدارک و تدوین برنامه¬های آموزشی، باید در صدد توانمندسازی و ارتقا شایستگی حرفه¬ای کارکنان اقدامات فوری را به عمل آورد، بطوری که برخورداری از کارکنان با دانش فنی بالا و توانمند در تعامل با مردم می¬توان به آینده صنعت بیمه امیدوار شد.
صنعت بیمه برای تأمین آینده جامعه باید امروز با آموزش کارکنان و برنامه¬ریزی لازم برای آموزش آحاد جامعه برنامه داشته باشد، تأمین آینده صنعت بیمه به آگاهی مردم از مزایای بیمه و منافع آن برای مردم گره خورده است، بدیهی است صنعت بیمه قوی و توانمند است که می¬تواند در روزهای سختی به مردم کمک کند.
داشتن استراتژی آموزشی برای صنعت بیمه می¬تواند عاملی موثر برای کاهش ریسک در جامعه به سودآوری شرکت¬های بیمه منتهی شود. شرکت¬های بیمه در راستای حفظ و ارتقا جایگاه صنعت بیمه و به منظور تأمین منافع ذینفعان خود لازم است با برنامه¬ریزی آموزشی زمینه سرمایه¬گذاری در آموزش عمومی بیمه برای آحاد جامعه را در دستور کار قرار دهند تا از این طریق بسترهای ریسک¬های موجود در جامعه را کنترل نمایند.
متأسفانه طی سال¬هایی که از عمر بیمه در کشور می¬گذرد کمتر به آموزش به عنوان یکی از منابع سودآوری و سرمایه¬گذاری در صنعت بیمه توجه شده است و اگر آموزشی هم وجود دارد صرفا آموزش ضمن خدمت برای کارکنان صنعت بوده است.
بهروز میرزایی
مطالب مرتبط

ثبت درخواست خرید محصولات ایرانخودرو از امروز
29 فروردین 1404
ترس از انتقام ایران؛ عامل اصلی تغییر رویکرد ترامپ
29 فروردین 1404
بانک سپه هک نشده است/ آخرین وضعیت سند راهبردی فضای مجازی
29 فروردین 1404
فناوری فضایی بحرانهای طبیعی را زودتر از وقوع پیش بینی میکند
28 فروردین 1404
حراج شمش طلا یکشنبه برگزار میشود
28 فروردین 1404
دیدگاهتان را بنویسید