4586100

قیمت طلا و سکه ۲۰ آبان‌

تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش ۷۹۰ هزار تومانی، ۱۱۲ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان شد.

به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۳۳۸ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۹۰۹ هزار تومان به فروش رفت.

قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:

نوع قیمت
سکه امامی ۱۱۲ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان
سکه بهار آزادی ۱۰۵ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان
نیم سکه ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
ربع سکه ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
سکه گرمی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
گرم طلای ۱۸ عیار ۱۰ میلیون و ۹۰۹ هزار تومان
گرم طلای ۲۴ عیار ۱۴ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان
مثقال طلا ۴۷ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان
اونس طلا (دلار) ۴۱۳۲.۱۵
N82923597 72354564

خسارت به جان و مال مردم با چاله‌های جاده‌ای

تصویر روز ـ به نقل از روزنامه جوان، در بسیاری از مسیرهای شهری و بین‌شهری، چاله‌ها و دست‌اندازها هر روز قربانی می‌گیرند، از خسارت‌های سنگین مالی گرفته تا تصادفاتی که به قیمت جان شهروندان تمام می‌شود.

آزادراهی پر از خشم و چاله
کافیست مسیر آزادراه امیرکبیر از قم به سمت اصفهان را طی کنید تا عمق این ناایمنی را با پوست و استخوان خود حس کنید. رانندگان در میان فریاد و بدوبیراه، چرخ‌های خودروهایشان را از میان گودال و برجستگی‌های پی‌درپی عبور می‌دهند. مسیر پر از دست‌انداز و چاله‌هایی است که می‌تواند به راحتی سیستم تعلیق خودروها را از کار بیندازد، اما، چون دست رانندگان به متولیان نمی‌رسد، سهم‌شان از اعتراض فقط همان ناسزاهایی است که در سکوت شب در آزادراه گم می‌شود. این تنها یک نمونه از ده‌ها مسیر ناایمن کشور است، جاده‌هایی که به‌جای تسهیل تردد، به تهدیدی برای جان و مال شهروندان تبدیل شده‌اند.

مسئولیت‌های گمشده میان نهادها
بخش مهمی از سوانح رانندگی و خسارت‌های وارده بر وسایل نقلیه برعهده شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی است، اما در عمل، پیگیری حقوقی چنین خسارت‌هایی برای شهروندان تقریباً غیرممکن است. در نتیجه، خودروها آسیب می‌بینند، رانندگان متضرر می‌شوند و جان‌های بسیاری در اثر سهل‌انگاری از دست می‌رود، بی‌آنکه نهادی پاسخگو باشد.
این موضوع در قلب پایتخت هم مشهود است. کافیست در یکی از بزرگراه‌های تهران رانندگی کنید تا با صحنه‌ای تکراری روبه‌رو شوید؛ خودروی جلویی ناگهان تغییر مسیر می‌دهد تا از افتادن در چاله‌ای عمیق جلوگیری کند، اما همین واکنش می‌تواند آغاز سانحه‌ای مرگبار باشد.

وقتی آسفالت مهندسی ندارد
بی‌توجهی به اصول فنی در ترمیم معابر شهری هم معضلی مضاعف است. سرقت‌های مکرر دریچه‌های فاضلاب باعث شده شرکت آب و فاضلاب در بسیاری از نقاط از دریچه‌های سیمانی یا حتی آسفالت استفاده کند، اما این عملیات بدون هیچ نظارت مهندسی انجام می‌شود؛ نتیجه، تپه‌های کوچک آسفالتی است که همچون مانعی خطرناک وسط خیابان‌ها قدعلم کرده‌اند. در چنین وضعیتی، کنترل خودرو برای رانندگان مختلف، به‌ویژه موتورسواران بسیار دشوار می‌شود. هر انحراف کوچک ممکن است به تصادف، مصدومیت و حتی مرگ بینجامد. این همان ترک فعل مدیریتی است که پیامدش میلیاردها تومان خسارت و ده‌ها جان از دست‌رفته خواهد بود.

لکه‌گیری‌هایی که درمان نیست
مرمت معابر شهری معمولاً با روش «لکه‌گیری» انجام می‌شود، اما این اقدام، نه راه‌حل که آرام‌بخشی موقت است. در بزرگراه‌ها به دلیل سرعت بالا، لکه‌گیری به‌ناچار سریع و سطحی انجام می‌شود. در خیابان‌های درون‌شهری نیز که سرعت پایین‌تر است، گاهی ماه‌ها طول می‌کشد تا چاله‌ای ترمیم شود. در این فاصله، ده‌ها خودرو آسیب می‌بینند و هزینه‌های سنگینی بر دوش مردم گذاشته می‌شود.

کابوس در روزهای بارانی
حال در وضعیت خشکسالی به سر می‌بریم، اما باید در نظر داشته باشیم بارش باران، وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. آب باران، چاله‌ها را می‌پوشاند و راننده‌ای که مسیر را نمی‌شناسد، ناگهان با ضربه‌ای شدید روبه‌رو می‌شود. در بزرگراه آزادگان، بارها دیده شده که خودروها پس از افتادن در چاله‌های پرآب، کنترل خود را از دست داده و به گاردریل یا خودروهای دیگر برخورد کرده‌اند.

ضرورت پاسخگویی
حفاظت از جان کاربران راه، یک وظیفه قانونی است، نه لطف نهادها. شهرداری‌ها و وزارت راه باید با نظارت مستمر، ترمیم اصولی و پاسخگویی شفاف از بروز این حوادث قابل پیشگیری جلوگیری کنند. چاله‌ها شاید کوچک باشند، اما وقتی مسئولیت بر زمین بماند، همین چاله‌های کوچک می‌توانند شهر را به چاهی از خسارت و مرگ بدل کنند.

54321

آمارهای تکان‌‌دهنده از مصرف آب در ایران

تصویر روز ـ رضا حاجی‌کریم رئیس فدراسیون صنعت آب ایران ضمن اشاره به برداشت‌های نادرست از آمار مصرف آب در کشور، تأکید کرد: تکیه صرف بر عدد ۸۰ تا ۹۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی بدون توجه به تفاوت‌های اقلیمی و منطقه‌ای، باعث شکل‌گیری یک خلط مبحث جدی در فهم بحران آب ایران شده است.
رئیس فدراسیون صنعت آب ایران با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی منابع آبی کشور گفت: ایران سالانه بیش از دو برابر ظرفیت واقعی خود آب مصرف می‌کند و برای عبور از بحران، ناچاریم مصرف بخش کشاورزی را دست‌کم به نصف کاهش دهیم. تهران عملاً منبع آب مستقل ندارد و سرانه آب قابل دسترس در پایتخت به فقط ۳۳۵ مترمکعب رسیده است.
حاجی‌کریم ادامه داد: این آمار (۸۰ تا ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی) در سال‌های نرمال از نظر بارش صحت دارد، اما دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه در سال‌هایی مثل امسال که خشکسالی به شدت افزایش پیدا کرده، مصرف آب در بخش کشاورزی نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. هم اکنون در بسیاری از استان‌ها، دولت برای کشت اول و حتی کشت دوم محدودیت‌های شدیدی اعمال کرده و همین امر باعث افت محسوس مصرف آب در این بخش می‌شود.
وی افزود: نکته دوم نیز تفاوت قابل توجه الگوی مصرف در کلان‌شهرها است. برای نمونه در استان تهران حدود ۵۵ درصد از کل مصرف آب مربوط به بخش شُرب است. بنابراین آن الگوی کشوری که می‌گوید عمده مصرف در کشاورزی است، در کلان‌شهرها مصداق ندارد و باید به این نکات توجه کرد.
رئیس فدراسیون صنعت آب ایران در پاسخ به این سؤال که از منظر سرانه، وضعیت دسترسی به آب در مناطق مختلف ایران چگونه است، اظهار کرد: تراکم جمعیت نقش تعیین‌کننده‌ای در سرانه دسترسی به آب شُرب دارد. بر اساس شاخص‌های جهانی، سرانه زیر ۱۷۰۰ متر مکعب در سال نشانگر تنش آبی است. متوسط کشور ما اکنون حدود ۱۳۰۰ مترمکعب است، اما این عدد میانگین گمراه‌کننده‌ای است. اگر استان‌های شمالی و خوزستان را کنار بگذاریم، در مرکز کشور – جایی که حدود ۶۵ درصد جمعیت ایران زندگی می‌کنند – سرانه دسترسی به آب تجدیدپذیر زیر ۵۰۰ مترمکعب است.
حاجی‌کریم تصریح کرد: این وضعیت شامل تمام کلان‌‍شهرهای مهم ایران مانند تهران، اصفهان، شیراز، کرج و قزوین می‌شود. در تهران اوضاع حتی وخیم‌تر است؛ سرانه آب قابل دسترس تنها ۳۳۵ متر مکعب به ازای هر نفر است. نکته بدتر اینکه تهران اصلا آب ندارد و به همین دلیل باید صرفه‌جویی قابل‌توجهی صورت گیرد.
او با بیان اینکه تهران اساساً منبع آب مستقل ندارد، خاطرنشان کرد: تقریباً تمام آبی که امروز در تهران مصرف می‌شود از طریق سدهای طالقان، لار، ماملو و کرج تأمین می‌شود، در حالی که این منابع متعلق به حوزه آبریز تهران نیستند. به عبارت دیگر، آب تهران حقابه‌ای غصبی است که از مناطق دیگر برای تأمین نیازهای پایتخت منتقل می‌شود و به اجبار این اتفاق صورت می‌گیرد. همین واقعیت نشان می‌دهد چرا شهروند تهرانی باید در مصرف آب مسئولانه‌تر، سخت‌گیرانه‌تر و با وسواس بیشتری رفتار کند.
رئیس فدراسیون صنعت آب ایران درباره استانداردهای جهانی برای مصرف آب نیز توضیح داد: در دنیا استانداردهای متعددی وجود دارد که می‌گویند نباید بیش از ۴۰ تا حداکثر ۵۰ درصد از ذخایر آب تجدیدپذیر مصرف شود. فلسفه این استاندارد هم همین است که طبیعت همواره دوره‌های پربارش و کم‌بارش را تجربه می‌کند و اگر سالی خشک فرا برسد، بتوانیم بدون بحران شدید از آن عبور کنیم. تمدن‌های انسانی در فلات ایران بیش از ۷ هزار سال است که با چنین شرایطی زیسته‌اند و با دوره‌های کم‌آب سازگار شده‌اند.
او افزود: متأسفانه اکنون به دلیل مصرف بی‌رویه، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر سال خشک اتفاق بیفتد، تازه به این فکر می‌کنیم که چه باید بکنیم؛ آیا باید شهرها را تخلیه کنیم یا کشاورزی را تعطیل کنیم؟ خطاهای سیاست‌گذاری آبی در ایران موضوعی نیست که مربوط به امروز و دیروز باشد. ریشه این موضوع به دهه ۱۳۳۰ و به‌طور مشخص از سال ۱۳۳۵ برمی‌گردد. متأسفانه هرچه جلوتر آمده‌ایم، دامنه این خطاها گسترده‌تر شده است.
حاجی‌کریم با اشاره به دیرینه بودن بحران آب در کشور، خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم با حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش سالانه و ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر. مطابق استانداردهای جهانی، می‌توانیم تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد از این منابع را مصرف کنیم؛ یعنی حداکثر ۵۱ میلیارد مترمکعب در سال. تمام برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و الگوهای توسعه باید بر مبنای این عدد باشد که به آن «ظرفیت آبی» یا Water Capacity می‌گویند.
او درباره میزان مصرف آب در ایران به نسبت استانداردها، تأکید کرد: امروزه کل مصرف آب شُرب کشور حدود ۹ میلیارد متر مکعب و مصرف صنعتی حدود ۳.۷ میلیارد متر مکعب است، مصرف آب کشاورزی نیز به حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. به بیان ساده، ما باید مصرف آب کشاورزی را به نصف کاهش دهیم تا در محدوده ظرفیت واقعی کشور زندگی کنیم.

منبع: ایسنا

32154

بیمه ملت در مهرماه 1.6 همت حق بیمه تولید کرد

تصویر روز ـ شرکت بیمه ملت که با نماد «ملت» در بورس تهران فعال است، گزارش عملکرد مربوط به دوره مالی پایان مهرماه 1404 را بر روی سامانه کدال منتشر کرده که براساس آن، این شرکت رقمی بیش از یک هزار و 632 میلیارد و 854 میلیون تومان حق بیمه در رشته‌های مختلف تولید کرده است.

خسارت پرداخت شده این شرکت هم در پایان اولین ماه پاییز برابر با یک هزار و 348 میلیارد تومان بوده است.

بیشترین حق بیمه تولید شده در این ماه مربوط به رشته‌های ثالث اجباری با سهم 29 درصد (معادل 468 میلیارد تومان)، درمان با سهم 25 درصد (معادل 412 میلیارد تومان) و زندگی اندوخته‌دار با سهم 9 درصد (معادل 146 میلیارد تومان) بوده است.

نکته مهم در این رابطه کاسته شدن از سهم رشته درمان و افزوده شدن به رشته‌های ثالث، زندگی اندوخته‌دار و نفت و انرژی نسبت به ماه‌های نخست امسال است.

از سوی دیگر بررسی عملکرد بیمه ملت در هفت ماهه نخست 1404 نشان می‌دهد که این شرکت در این مدت 12 هزار و 296 میلیارد و 242 میلیون تومان حق بیمه (شامل قبولی اتکایی) در رشته‌های مختلف تولید کرده است.

بیشترین حق بیمه تولید شده در این شرکت به ترتیب مربوط به رشته‌های درمان با سهم 46 درصد (معادل 5 هزار و 663 میلیارد تومان)، ثالث اجباری با سهم 22 درصد (معادل 2 هزار و 705 میلیارد تومان) و زندگی اندوخته‌دار با سهم 6 درصد (معادل 680 میلیارد تومان) بوده است.

از سوی دیگر «ملت» در راستای عمل به تعهدات و جبران خسارت بیمه‌گذاران و ذی‌نفعان، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، 6 هزار و 365 میلیارد و 246 میلیون تومان خسارت در رشته‌های مختلف پرداخت کرده است.

بیشترین خسارت پرداخت شده طی این مدت مربوط به رشته‌های درمان با سهم 65 درصد (معادل 4 هزار و 155 میلیارد تومان)، ثالث اجباری با سهم 14 درصد (معادل 866 میلیارد تومان) و زندگی اندوخته‌دار با سهم هفت درصد (معادل 432 میلیارد تومان) بوده‌اند.

سکه

88مین حراج سکه طلا با امکان خرید 5 قطعه‌/ زمان واریز وجه 20 آبان

تصویر روز ـ هشتاد و هشتمین دوره حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران، روز چهارشنبه 21 آبان‌ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد. در این حراج، انواع سکه‌های بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ شامل ربع، نیم و تمام سکه بدون بسته‌بندی عرضه می‌شود.

به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، حداکثر حجم خرید برای هر متقاضی ۵ قطعه سکه و سقف مجاز خرید برای هر کد ملی در دوره ۳۶۵ روزه منتهی به روز حراج، ۲۰ قطعه سکه تعیین شده است. کلیه اشخاص حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال می‌توانند در این حراج شرکت کنند.

شرکت در حراج های گذشته منعی برای حضور در حراج هشتاد و هشتم ندارد و اشخاصی که در این حراج شرکت می کنند، می‌توانند در حراج های بعدی نیز حضور یابند.

متقاضیان برای ثبت‌نام و شرکت در حراج می‌توانند به سامانه معاملات مرکز مبادله ایران به نشانی market.ice.ir مراجعه کنند. بازه واریز وجه برای شرکت در حراج، روز سه‌شنبه 20 آبان‌ماه از ساعت ۸ تا ۲۳ خواهد بود و پس از آن امکان پرداخت وجود ندارد.

شیوه برگزاری حراج از طریق ثبت سفارش و تخصیص بر مبنای اولویت قیمت-زمان است. شروع جلسه حراج رأس ساعت ۱۲ روز چهارشنبه 21 آبان‌ماه خواهد بود و نتایج ساعت ۱۶ همان روز اعلام می‌شود.

وجوه باقی‌مانده در کیف پول تا ۴۸ ساعت کاری پس از حراج به حساب بانکی کاربران عودت داده می‌شود. کارمزد معامله معادل ۰.۱ درصد ارزش معامله است و هزینه تحویل هر قطعه سکه ۳۰ هزار تومان خواهد بود.

متقاضی می‌تواند جهت سهولت در دریافت فیزیک سکه از لیست شعب بانک ملی، نزدیک ترین شعبه به محل کار یا سکونت خود را انتخاب کند و الزامی وجود ندارد که متقاضی حتما در شعبه تحویل سکه حساب داشته باشید.

متقاضیان جهت دریافت سکه، به جدول زمانی تحویل سکه توجه داشته باشند. زمان تحویل بدون هزینه انبارداری سکه طلا، در بازه زمانی 4 الی 12 آذرماه است؛ طی این دوره فقط هزینه تحویل از سوی شعب بانک عامل دریافت می‌شود. هزینه تحویل ۳۰ هزار تومان به ازای هر سکه برای کل دوره خواهد بود.

اشخاصی که طی بازه زمانی 15 الی 23 آذر برای دریافت سکه اقدام می کنند، باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کنند. هزینه انبارداری سکه طلا ۵۰ هزار تومان در هر روز تقویمی(کاری و غیرکاری) به ازای هر سکه خواهد بود و به شعبه بانک عامل پرداخت می‌شود؛ این هزینه شامل روزهای تعطیل نیز خواهد بود.

در صورتی که اشخاص در بازه زمانی تحویل سکه اقدام به دریافت سکه نکنند، معامله فسخ و پس از اعلام بانک عامل وجه معامله پس از کسر کارمزد خرید و سایر هزینه های عملیاتی به کیف پول خریدار عودت داده می شود؛ در صورت انفساخ معامله به دلیل عدم مراجعه خریدار به شعبه انتخاب شده در سامانه جهت دریافت سکه طلا در مهلت مقرر، خریدار به مدت ۱۸۰ روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه منع می شود.

گفتنی است، متقاضیان شرکت در حراج های سکه طلای سامانه معاملات مرکز مبادله ایران، می‌توانند طی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز، از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir، اقدام به ثبت نام و احراز هویت کنند.

دانلود آگهی هشتاد و هشتمین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران

12423873 520

واکنش قالیباف به تأخیر در ایجاد سازمان بهینه‌سازی و واردات بنزین

تصویر روز ـ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز قوه مقننه در جریان بررسی و ارزیابی نحوه اجرای سال اول قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات آقای حمید پورمحمدی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آقای پورمحمدی درخصوص موضوع نان موضوعاتی را مطرح کردند، به هر حال در این حوزه یک پلتفرمی درست شد، حال شما اعلام کردید که مشخص شده که یک درصد از کارت‌ها سیزده درصد از حجم خرید نان را داشته‌اند و تراکنش‌های آن ها معلوم است که چه کسانی بوده‌اند یا دو درصد از کارت‌ها نیز 23 درصد تراکنش خرید نان را داشتند. به هر حال تراکنش آن‌ها معلوم است چرا که آنها نان نخریده و آردش را برده‌اند و این مسئله بدین معنا که زحمت پخت را نیز به خود نداده‌اند.

وی ادامه داد: درخصوص این میزان هدر رفت به نظر شما چه کسی باید این موضوع را حل کند. زمانی که ما از سال گذشته و قبل از فروردین‌ماه در رابطه با ماده 96 و بحث مربوط به بهینه‌سازی تأکید داشتیم و در حال حاضر نیز این موضوع را دنبال می‌کنیم، چرا باید برای بهینه‌سازی 9 ماه منتظر بمانیم.

رئیس مجلس به اظهارات زنگنه رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس توضیحات آقای زنگنه، بهینه‌سازی بیشترین تحرک را در بورس و در بازار انرژی ایجاد کرده و درآمد را اضافه می‌کند. آن کار را انجام نمی‌دهیم اما 6 میلیارد دلار برای واردات بنزین اختصاص می‌دهیم چون کار راحتی است. این موضوعات را من و شما که نباید بگوییم بلکه باید عمل کنید.

منبع: تسنیم

MoavenCbiBsi

دغدغه ناترازی در بانک صادرات ایران نداریم

تصویر روز ـ به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، فرشاد محمدپور با مرور روند سودآوری بانک صادرات ایران در دو سال گذشته، اعلام کرد: سود عملیاتی این بانک در سال گذشته، سود واقعی و با کیفیتی بود. وی شفافیت در صورت‌های مالی، انضباط مالی و رفتار شناسایی سود و مدیریت نقدینگی را از دلایل این موفقیت عنوان کرد و افزود: بانک صادرات ایران در زمینه انضباط مالی و شفافیت از جمله بانک‌های شاخص بوده است.
​معاون بانک مرکزی عملکرد بانک صادرات ایران در حوزه نقدینگی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این بانک از جمله بانک‌هایی است که بانک مرکزی دغدغه ناترازی نقدینگی در مورد آن ندارد و به لطف تلاش مدیران و کارکنان، در تراز یک بانک با وضعیت استاندارد قرار گرفته است.
محمدپور به تشریح روند بهبود کفایت سرمایه در بانک صادرات ایران پرداخت و اعلام کرد: کفایت سرمایه این بانک از حالت منفی به مثبت ۲.۶ درصد رسیده و بر اساس برآوردها، به بیش از ۵ درصد خواهد رسید. وی این کار را دشوار و ارزشمند توصیف کرد.

IMG 20251109 184111 742
وی با اشاره به بهبود وضعیت کفایت سرمایه در کل نظام بانکی افزود: میانگین کفایت سرمایه نظام بانکی پس از حدود ۱۵ سال منفی بودن، برای اولین بار در سال جاری مثبت شده است. محمدپور فرآیند اخیر “گزیر” برای برخی بانک‌های ناتراز و حمایت سران قوا و مسئولان را در این بهبود مؤثر دانست و اعلام کرد کفایت سرمایه اکنون به بیش از ۵ درصد رسیده و شرایط برای رسیدن به بیش از ۸ درصد مطلوب است.
معاون بانک مرکزی سرمایه نظام بانکی در سال ۱۴۰۱ را ۳۹۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم اکنون به ۱۱۰۰ همت افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۵۰۰ همت برسد.
وی نقش بانک صادرات ایران را در این بهبود بسیار ویژه ارزیابی کرد و افزود: افزایش منابع این بانک از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان و جهش کفایت سرمایه آن، اثر قابل توجهی بر کل نظام بانکی داشته است.
محمدپور در پایان با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد تأمین مالی اقتصاد و صنعت کشور توسط نظام بانکی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته عموم صنایع بزرگ کشور با حمایت نظام بانکی به وجود آمده‌اند.

IMG 20251109 184203 849
وی افزود: از زمانی که نظام بانکی به دلیل نگاه نامناسب با مشکل مواجه شد، روند توسعه صنعتی و اقتصادی نیز با مشکلاتی روبرو گردید. بنابراین برای دستیابی به توسعه پایدار و هدفمند در صنایع، باید نظام بانکی را قدرتمند کرد. سرمایه نظام بانکی باید رشد کند و بانک‌ها باید تراز باشند. بانک‌های ناتراز، نظام بانکی را زیر سؤال می‌برند و باید یا اصلاح شوند یا از گردونه بانک‌ها خارج شوند.

SAIPA Hosseini 14040819

کاهش ۹۰ درصدی بدهی‌های سرفصل‌شده بانکی و رشد ۹ درصدی درآمد

تصویر روز ـ در پی انتشار خبری در یکی از رسانه‌های محترم مبنی بر نامطلوب بودن وضعیت مالی گروه خودروسازی سایپا و افزایش بدهی‌های این مجموعه به قطعه‌سازان، رضا حسینی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا با تأکید بر شفافیت مالی این مجموعه اعلام کرد: برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، وضعیت مالی گروه خودروسازی سایپا در مسیر بهبود پایدار قرار دارد و شاخص‌های رسمی و مستند بورسی به‌روشنی گواه این موضوع است. لذا تولید این مجموعه ادامه دارد، تعهدات در حال کاهش است و طی شش ماه اخیر، اطلاعات مالی مطلوبی از سایپا منتشر شده که اسناد آن در «کُدال» موجود است.

وی با اشاره به انتشار منظم و شفاف اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی زیرمجموعه سایپا در سامانه کدال افزود: تمامی داده‌ها و گزارش‌های مالی به‌صورت مستمر در دسترس عموم سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان قرار دارد و هر فردی می‌تواند با مراجعه به این سامانه، آمار دقیق و به‌روز را مشاهده و بررسی کند.

حسینی در تشریح مصادیق این بهبود گفت: بدهی‌های سرفصل‌شده بانکی سایپا از بیش از ۲۱ همت در سال گذشته به کمتر از ۲ همت کاهش یافته است. همچنین، مطالبات قطعه‌سازان کاهش چشمگیری داشته و بیش از ۶۸ درصد زیان عملیاتی سایپا کاهش یافته و از طرفی زیان خالص شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد کمتر شده است.

به گفته وی، درآمد حاصل از فروش محصولات سایپا در شش‌ماهه نخست سال جاری نیز بیش از ۹ درصد افزایش یافته که این رشد ناشی از تغییر ترکیب سبد محصولات به سمت خودروهای کم‌زیان و سودده‌تر است.

سایپا با قدرت و ثبات در مسیر رشد و توسعه گام برمی‌دارد

مدیر ارتباطات سایپا با اشاره به اینکه شاخص‌های عنوان شده بیانگر ثبات و توانمندی مالی گروه سایپا است، اظهار داشت: این اعداد و مستندات نشان می‌دهد گروه خودروسازی سایپا با قدرت و ثبات در مسیر رشد و توسعه گام برمی‌دارد و هیچ‌گونه بحران مالی در ساختار این مجموعه وجود ندارد.

وی در ادامه تأکید کرد: بدیهی است در شرایطی که گروه خودروسازی سایپا در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد، انتشار برخی اخبار نادرست و فضاسازی‌های غیرواقعی می‌تواند در راستای پروژه «ارزان‌سازی سهام شرکت سایپا» باشد که برخی رسانه‌ها در حال دنبال کردن آن هستند. بخشی از این خبرها به هیچ عنوان واقعی نیست و انتظار می‌رود رسانه‌های محترم در انتشار اخبار مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی، به آمار و اطلاعات رسمی منتشرشده در سامانه‌های قانونی استناد کنند تا از ایجاد نگرانی بی‌مورد در افکار عمومی جلوگیری شود.

حسینی گفت: رسانه‌هایی که در این جریان‌سازی‌ها مشارکت دارند باید بدانند مجموعه سایپا حق پیگیری قانونی اینگونه رفتارها را برای خود محفوظ و معقول می‌داند، چرا که نباید علیه صنعتی با این حجم از اشتغال‌زایی، فضاسازی نادرست صورت گیرد.

وی در عین حال تصریح کرد: منکر وجود برخی مشکلات و چالش‌ها نیستیم؛ بخشی از این مسائل به‌صورت انباشته از دوره‌های مدیریتی گذشته به مدیریت جدید به ارث رسیده است که با برنامه‌ریزی دقیق در حال رفع و ساماندهی آن‌ها هستیم. بخش قابل توجهی از تعهدات پیشین تسویه شده و مابقی نیز در حال انجام است. یقین داریم با همت و همکاری کارکنان، حمایت سهام‌داران و شرکای تجاری، این مسیر اصلاحی با موفقیت ادامه خواهد یافت.

عملکرد سایپا در عرضه محصولات جدید موفق بوده است

حسینی همچنین یکی از خبرهای امیدوارکننده برای گروه سایپا را پیشرفت چشمگیر در حوزه توسعه محصول دانست و گفت: این گروه طی سال جاری توانسته است در زمینه طراحی و عرضه محصولات جدید، چه در بخش خودروهای سواری و چه در بخش خودروهای تجاری، عملکرد بسیار موفقی داشته باشد و با عرضه چندین محصول تازه، تنوع سبد تولیدات خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

در پایان، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل گروه سایپا ضمن قدردانی از رسانه‌های مسئولیت‌پذیر و مردم آگاه اظهار داشت: از همراهی و دقت نظر رسانه‌هایی که با رویکرد حرفه‌ای و متعهدانه واقعیت‌های صنعت خودرو را پیگیری می‌کنند، سپاسگزاریم. اطمینان داریم با استمرار مسیر اصلاحات و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، آینده‌ای روشن و پایدار در انتظار گروه خودروسازی سایپا خواهد بود.

مهاجرانی: منابع مرحله پنجم کالابرگ برای هفت دهک تامین شد

تصویر روز ـ «فاطمه مهاجرانی» امروز -دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۴- در گزارش تلویزیونی خود که روز‌های شنبه و دوشنبه هر هفته از تلویزیون اینترنتی ایرنا و شبکه خبر پخش می‌شود، اظهار داشت: تغییرات اقلیمی از باران‌های سیل‌آسا تا خشکسالی‌های فراگیر از موضوعاتی است که در طی سال‌های گذشته بار‌ها درباره آن صحبت شده است؛ چند سالی است که کنوانسیون تغییر اقلیم در جهان شکل گرفته است و کمک می‌کند که کشور‌های مختلف گزارشی از عملکرد خود در این حوزه را ارایه کنند تا مردم بیشتر بدانند که چطور باید با آن مقابله کنند.

وی گفت: خانم شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست امسال همچون سال‌های گذشته در نشستی که در این خصوص در برزیل برگزار شد شرکت کردند تا هم از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران در این خصوص دفاع کنند و هم اقدامات صورت گرفته در این بخش را تشریح کنند؛ این اقدام کمک می‌کند که در دیپلماسی عمومی این موضوع جای ایران خالی نباشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس‌جمهور به جد چهار محور اساسی عدالت در کشور هستند، افزود: یکی از مهمترین این محور‌ها معیشت است؛ سالهاست که در کشور شاهد تورم ۲ رقمی هستیم، اما تورم مهر و آبان امسال به نسبت بالاتر بود و به همین جهت تامین منابع اختصاص مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک انجام شد و ان‌شاالله کالابرگ به هفت دهک پرداخت خواهد شد. بدین ترتیب کالابرگ برای سه دهک اول، دوم و سوم برای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای چهار دهک بعدی برای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اختصاص خواهد یافت.

سامانه رصد بیکاری راه‌اندازی شد

مهاجرانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رصد بیکاری، تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اشتغال از وظایف دولت‌هاست و یکی از موضوعاتی که مکررا در دولت پیگیری شده است، حفظ اشتغال پایدار بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط است. در این راستا، سامانه رصد برخط بیکاری توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است که هدف از راه‌اندازی آن، تعیین آمار بیکاری، علت آن و تصمیمی‌گیری مبتنی بر داده است.

وی افزود: برای تقویت اشتغال پایدار، هدایت تسهیلات به بنگاه‌های مولد در دستور کار است و اگر برخی کارفرما‌ها تخطی کنند یکی از راه‌های جلوگیری از آن توجه به داده‌های این سامانه است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: از سال گذشته، اخباری مبنی بر اخراج برخی از افراد از محل کار آنان بدون اطلاع قبلی و همچنین قطع بیمه آنان به گوش می‌رسید که راهکاری پیش‌بینی شد که بیمه افراد قطع نشود و این سامانه بتواند به اتصال خدمات و مشاغل کمک کند.

رشد تورم در بخش اجاره مسکن کمتر از تورم سالانه

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی مسکن در روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: در این جلسه ۲ موضوع مهم مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت؛ نخستین موضوع، مسکن‌های اجاره‌ای و میزان تسهیلات ودیعه مسکن بود. طبق گزارش ارائه‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، خوشبختانه رشد تورم در بخش اجاره مسکن نسبت به تورم سالانه کشور کمتر بوده است؛ موضوعی که البته مرهون همکاری و همیاری مردم با یکدیگر است.

مهاجرانی ادامه داد: در همین راستا، مقرر شد پرداخت وام ودیعه مسکن برای مستأجران همچنان ادامه یابد. این تسهیلات متناسب با شرایط شهر تهران و کلان‌شهرها، شهر‌های کوچک و مناطق روستایی طبق تقسیم‌بندی انجام‌شده در اردیبهشت‌ماه سال جاری، پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: طرح اراضی ۹۹ ساله بیشترین میزان بهره‌مندی از تسهیلات را داشته‌اند و در جهت تداوم اجرای این سیاست‌ها، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که بر اساس آن، وزارت راه و شهرسازی تأمین زمین را بر عهده دارد و کارفرمایان مسئول اجرای عملیات ساخت خواهند بود.

وی تاکید کرد: بر پایه این تفاهم‌نامه، ساخت ۹۴ هزار واحد مسکونی در شش استان کشور در دستور کار قرار گرفته است. همچنین طی روز‌های گذشته، قرارداد ۸۱۰ واحد مسکن کارگری در شهرستان زرندیه از استان مرکزی منعقد شده است.

قرار گرفتن ایران در رتبه دهم فهرست جهانی یونسکو با ثبت ۲۹ اثر

سخنگوی دولت گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری اقدامی با عنوان «فن نما» انجام داده است که مکمل تلکام است؛ برخی جریان‌های علمی که در تلکام آغاز می‌شود در فن‌نما ادامه پیدا می‌کند و در راستای تولید محصول حرکت می‌کند.

مهاجرانی در پایان با اشاره به کسب رتبه دهم فهرست میراث جهانی یونسکو از سوی ایران با ثبت ۲۹ اثر تاریخی، تصریح کرد: جا دارد که با بازگشت به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی خود، آگاه باشیم که در راستای نگهداشت آنچه از گذشته به ما رسیده است، اقدام کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

SAIPA Rasaneh 14040819

تأکید سایپا و رسانه ملی بر حمایت از تولید ملی و بازتاب پیشرفت‌های صنعت خودرو

تصویر روز ـ علیرضا شریفی، معاون فنی رسانه ملی به همراه جمعی از مدیران این معاونت از خطوط تولید شرکت سایپا بازدید کردند. در جریان این بازدید، مدیران رسانه ملی ضمن آشنایی با روند تولید، دستاوردها و توانمندی‌های مهندسان و کارگران ایرانی در صنعت خودرو را مورد ارزیابی قرار دادند.

مهدی رادمنش، قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در نشست مشترک با مدیران رسانه ملی، بر اهمیت بازتاب واقع‌بینانه پیشرفت‌های صنعت خودرو در شرایط تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی تأکید کرد و گفت: گروه سایپا امروز با چالش‌هایی روبه‌رو است که ریشه در گذشته دارد، اما تلاش جمعی کارکنان و مدیران این مجموعه موجب شده مسیر رشد و توسعه متوقف نشود.

وی با اشاره به نقش اجتماعی سایپا در تأمین خودروهای اقتصادی برای اقشار مختلف جامعه افزود: سایپا همواره بخش مهمی از بازار خودرو را در اختیار داشته و محصولات آن با وجود محدودیت‌های فناورانه، از استانداردهای روز تبعیت می‌کنند. خودروهای تولیدی این گروه از نظر مصرف سوخت نیز در مقایسه با سایر خودروسازان کشور در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند.

توسعه محصول و تنوع تولید؛ برنامه استراتژیک سایپا

قائم‌مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه توسعه محصول و عرضه خودروهای جدید در دستور کار این گروه قرار دارد، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون چندین محصول جدید به بازار عرضه شده است. از جمله خودرو پارس‌نوآ که با فناوری روز طراحی و تولید شده و خط تولید آن دو هفته پیش آغاز به کار کرد. همچنین محصول جدید در شرکت سایپا‌سیتروئن معرفی شد و خودرو آریا با آپشن‌های متنوع و استانداردهای بین‌المللی تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد. افزون بر این، عرضه وانت ارتقایافته زامیاد نیز در دستور کار قرار دارد.

وی هدف اصلی سایپا را «ارتقای کیفیت، افزایش تنوع محصول و بهبود سودآوری از مسیر افزایش تولید» عنوان کرد و افزود: تحقق این هدف، مستلزم همکاری رسانه‌ها برای انعکاس واقعی تلاش‌ها و دستاوردهای صنعت خودرو است.

رسانه، شریک راهبردی صنعت در عبور از تحریم

قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار ادامه‌دار تحریم‌ها علیه صنعت خودرو گفت: صنعت خودروسازی از نخستین صنایعی بود که هدف تحریم‌های مستقیم قرار گرفت، اما با تکیه بر دانش بومی و اعتماد به متخصصان داخلی، توانسته‌ایم بخش زیادی از فشارها را پشت سر بگذاریم.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس واقعیت‌ها و معرفی ظرفیت‌های بومی، نقش مؤثری در اصلاح نگاه عمومی و تقویت حمایت از تولید ملی ایفا کنند.

تمرکز بر تولید خودروهای کم‌مصرف و سازگار با محیط زیست

در ادامه این نشست، علیرضا شریفی، معاون فنی رسانه ملی، ضمن قدردانی از تلاش‌های مهندسان و متخصصان سایپا، بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان ایرانی به‌ویژه در صنعت خودرو تأکید کرد.

وی گفت: صنعت خودرو از صنایع مادر کشور است و چون محصولات آن جزو سبد مصرف عموم مردم قرار دارد، باید در طراحی، تأمین و خدمات پس از فروش به‌گونه‌ای عمل شود که الگوی سایر صنایع باشد. خوشبختانه سایپا با وجود تحریم‌ها، توانسته بخش عمده‌ای از قطعات و تجهیزات خود را در داخل تولید کند که این دستاوردی ارزشمند است.

شریفی با تأکید بر اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تولید خودروهای کم‌مصرف و سازگار با محیط زیست افزود: رونق تولید در این بخش می‌تواند به کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.

همکاری راهبردی صنعت و رسانه برای ایران آباد

معاون فنی رسانه ملی خاطرنشان کرد: رسانه ملی آماده است به‌عنوان حلقه ارتباطی میان صنعت خودرو و جامعه عمل کند و از طریق تولید برنامه‌ها و میزگردهای تخصصی، واقعیت‌های این صنعت را به افکار عمومی منتقل سازد. ما اعتقاد داریم موفقیت امروز ایران نتیجه تلاش‌های فرزندان این مرز و بوم است و هیچ دستاوردی بدون صیانت از سرمایه‌های ملی حاصل نمی‌شود. رسانه ملی نیز وظیفه دارد این مسیر را منعکس کرده و سهم خود را در حمایت از تولید ملی ایفا کند.

SAIPA Rasaneh 2

SAIPA Rasaneh 1