تصویر روز ـ ماجرای حذف آزمون آییننامه راهنمایی و رانندگی طی روزهای اخیر به یکی از جنجالیترین موضوعات رسانهای بدل شد. بنابر قانون جدید و اصلاحات انجامشده در صدور گواهینامه برای متقاضیان، مقرر شده بود آزمون آییننامه حذف شود، اما نه برای همه متقاضیان.
متأسفانه، برخی از اخبار منتشرشده از طرف رئیس پلیس راهور فراجا این شبهه را ایجاد کرده بود که آزمون آییننامه برای تمام افراد حذف شده است.
این موضوع درواقع سوءبرداشت رسانهای بوده که باعث شد نگرانیهایی در میان متقاضیان ایجاد شود.
سردار حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا در توضیح این موضوع گفت: حذف آزمون آییننامه از مراحل دریافت گواهینامه رانندگی تنها برای افرادی امکانپذیر است که پیشتر در آزمون آییننامه قبول شده و یک بار گواهینامه دریافت کردهاند. به عبارتی، این تسهیل فقط شامل حال کسانی میشود که پیش از این گواهینامهای داشتهاند و یک بار آزمون آییننامه را با موفقیت گذراندهاند.
وی تأکید کرد: این قانون شامل افرادی که برای اولین بار قصد دریافت گواهینامه دارند، چه برای موتورسیکلت و چه برای خودرو (گواهینامه پایه 3 و 2)، نمیشود و آنان ملزم به شرکت در آزمون آییننامه خواهند بود. همچنین، برای دریافت گواهینامه پایه 1 نیز، حتی در صورتی که افراد گواهینامه پایه 3 یا 2 را دارا باشند، آزمون آییننامه الزامی است.
بنابراین، خبر حذف کلی آزمون آییننامه صحت ندارد و تنها شامل شرایط خاصی برای متقاضیان پیشین میشود.
منبع: تسنیم
تصویر روز ـ آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با اشاره به اینکه در پروژههای مختلف، اعداد و ارقامی که به عنوان آورده متقاضیان اعلام میشود، متفاوت است و بنا بر شرایط پروژهها، این پیامکها ارسال میشود، گفت: واقعیت این است که این پروژهها با آورده نقدی متقاضیان و همچنین تسهیلات بانکی پیشرفت میکنند و هرچه زمان پرداخت طولانیتر شود، به ضرر متقاضیان خواهد بود؛ چرا که قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته و پیمانکاران نیز درخواست تعدیل قیمت خواهند کرد.
به گزارش مهر، وی گفت: بر این اساس باید هرچه سریعتر مبالغ آورده متقاضیان تکمیل شود تا پیمانکار پروژه نیز بتواند کار را به پیش ببرد. مدل مالی برخی پروژههای پرند به گونهای بوده که باید هر از چند ماه آورده ۴۰ میلیون تومانی از سوی متقاضیان تأمین میشد، اما پیشرفت فیزیکی پروژهها با پیشرفت مالی آنها همتراز نبود.
وی ادامهداد: پیامک یاد شده به همین دلیل برای این دسته از متقاضیان ارسال شد تا آورده متقاضی با پروژه همتراز شود؛ در غیر این صورت پیمانکاران پروژهها مرتباً درخواست تعدیل قیمت خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند تصریحکرد: با توجه به تورم موجود در اقتصاد و نگرانیهایی که بابت طولانی شدن تکمیل پروژهها وجود دارد، ما ناچار به ارسال این پیامکها شدیم تا متقاضیان نیز هرچه زودتر مبالغ آورده نقدی خود را تکمیل کنند و «مفهوم این پیامکها چهار برابر شدن میزان اقساط نیست».
وی اظهار کرد: اگر به بررسی میزان پرداختی برخی از این متقاضیان بپردازیم شاید تاکنون باید ۴۰۰ میلیون تومان پرداختی میداشتند، اما در پیامک مذکور مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان عنوان شده است.
صیادی در خصوص اینکه آیا عدم تکمیل وجه در مهلت تعیین شده نمیتواند به خروج متقاضیان از پروژه و حضور دلالان بیانجامد، گفت: چنین چیزی ممکن است، اما خروج متقاضیان از پروژهها را توصیه نمیکنم، زیرا امروز خانهدار شدن بسیار سخت و دشوار شده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند ادامه داد: دولت با تأمین برخی مصالح ساختمانی، حذف قیمت زمین، اخذ تخفیف در پروانههای ساخت و همچنین تسهیلات بانکی و … تدابیری اندیشیده تا مردم به آسانترین شکل ممکن صاحب خانه شوند. هرچند تأمین آورده نقدی لازم برای برخی متقاضیان دشوار است، اما بههرحال با همین آوردههای نقدی و تسهیلات بانکی است که پروژهها به پیش میرود و نباید فراموش کرد طولانی شدن پروژهها به ضرر متقاضیان است.
وی در پایان بیان کرد: اکنون افزایش تسهیلات ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان طرح موضوع شده است که اگر عملیاتی و ابلاغ شود، کمکحال متقاضیان خواهد بود. با این حال بهناچار باید متقاضیان بدحساب را نیز از پروژهها حذف کرد، زیرا ظلم به خوشحسابها خواهد بود.
تصویر روز ـ آرش محبی نژاد در گفتگو با تسنیم، با اعلام اینکه انجمن قطعه سازان کشور جلسات مستمری را با وزرای قبلی صمت و سازمان گسترش در خصوص روند واگذاریها در صنعت خودرو برگزار کرده است، گفت: واگذاری سهام خودروساز و انتقال مدیریت به بخش خصوصی اگر کامل و درست و دقیق انجام نشود قطع به یقین باعث تکرار تجربههای تلخ گذشته در صنعت خودرو خواهد شد.
وی افزود: آزموده را آزمودن خطاست، اگر خصوصی سازی بدون چارچوب در صنعت خودرو ایجاد شود وضعیت صنعت نه تنها بهبود نخواهد یافت بلکه چالش ها افزایش بیشتری هم پیدا میکند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی با اشاره به اینکه انجمن در حال تدوین سندی مهم برای ایجاد چهارچوب در واگذاری سهام و انتقال مدیریت خودروسازی است، گفت: ما اعتقاد راسخ داریم اگر در روند خصوصی سازی این شروط اجرایی شود به نتایج قابل قبول در صنعت خودرو دست پیدا خواهیم کرد. در نخستین بخش از این سند تأکید شده کسی که میخواهد مدیریت خودروسازی را به دست گیرد باید حسن نیت و اهلیت و توانایی مدیریت بنگاه داری کلان و حاکمیت شرکتی و سهامداری خودروسازی داشته باشد و زیر بار تعهدات برود.
به اعتقاد محبی نژاد، یکی از مهمترین مسائل اهلیت؛ اعتقاد راسخ به حاکمیت شرکتی در بنگاه های بزرگ اقتصادی و ملی مثل ایران خودرو سایپا است به نحوی که منافع ملی به منافع شخصی اولویت داده شود. شرط مهم دیگر در اهلیت این است که متقاضی منابع مالی کافی داشته باشد و نخواهد به واسطه مالکیت یا مدیریت خودروسازی بعداً از منابع مالی آتی شرکت استفاده کند. به عبارتی مانند خصوصیسازیهای گذشته نخواهند قسطی بخرند که بعداً از منابع دیگری بخواهند جابجا کنند. به صورت کلی قصد و نیت فعالیت عملیاتی در خودروسازی باشند و بخواهند خودروی با کیفیت با تیراژ بالا تولید کنند.
وی با بیان اینکه بدون تنظیم این سند و چهارچوب های به هم پیوسته واحد نمی توان به نتایج قابل قبول در خصوصی سازی صنعت خودرو دست پیدا کرد، افزود: در بخش دوم این سند به رفع تعارض اشاره شده به این صورت که منافع گروه خریدار و مالک جدید با هیچیک از ذینفعان صنعت خودرو اعم از سهامداران شناور در تعارض و تناقض قرار نگیرد. امکان بهره گیری از رانت اطلاعاتی در تعاملات این شرکت با اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر به واسطه این واگذاری سهام و بالاخره مدیریت خودروسازی وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: در بخش سوم سند تعهدات متقابل مطرح شده است تعهداتی که دولت بایستی آنها را متقبل شود. در شرایط فعلی نقشه راه صنعت خودرو کشور وجود ندارد که باید ما یه چشم انداز 20 ساله را برای صنعت خودرو تعریف کنیم تا براساس آن برنامه ها و نقش هر یک از بخش ها تعریف شود. براساس این نقشه راه 20 ساله در واقع کسانی که متولی صنعت خودرو می شوند باید برنامه بدهند و وظایف دولت هم به روشنی تعریف شود.
محبی نژاد اضافه کرد: صرف نظر از اینکه چه کسی میخواد سهامدار جدید خودروسازی باشد نباید برنامه ها با تغییر مجلسها و دولتها عوض شود و اگر دولت اقتصاد دستوری را به صنعت تحمیل کرد باید جبران خسارت ناشی از تصمیمات دستوری هم پیش بینی شود. در حال حاضر متأسفانه بیش از 23 نهاد در بخش صنعت خودرو دخیل هستند که موضوع باید در برنامه ریزی ها تعیین تکلیف شود تا صنعت به دور از سیاست زدگی روند تولید را انجام دهند.
به گفته وی، هدف از خصوصی سازی در کشور افزایش بهرهوری، رقابت پذیری، ارتقا کیفیت و افزایش تولید است. خریدار بایستی تعهد و برنامه روشن خود را برای افزایش کیفیت و تیراژ خودرو اعلام کند. به گونهای که شش ماه به 6 ماه فعالیت ها قابل رصد باشد .اگر انحراف از برنامه ارائه شده به وجود آمد باید این معامله فسخ و با پرداخت ضرر و زیان سهام و مدیریت به حالت قبل برگردد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی اضافه کرد: مدیر جدید خودروسازی یا مالک جدید خودروسازی باید افزایش ساخت داخل را حفظ و افزایش دهد به نحوی که هرگونه محصول جدید با 40 درصد ساخت داخل تولید و سالی 15 درصد به این ساخت داخل اضافه کند تا به 85 درصد عمق ساخت داخل در صنعت خودرو دست پیدا کنیم. علاوه بر این اموال شرکت را به جز آنهایی که ضرورت ایجاد میکند را نخواهد بفروشد. به عبارتی نباید ایران خودرو سایپا رو بخرد به خاطر اینکه زمین جاده مخصوص را بفروشد تا چندین برابر سود کند یا اموال معقول و غیر منقول شرکت را به راحتی نفروشد.
وی تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است در اولین گام پس از انجام خصوصی سازی مطالبات معوق زنجیره تامین تصفیه شود و منابع انسانی کارآمد این صنعت پس از خصوصی سازی به صورت گسترده تعدیل نشوند. در بخش چهارم سند دو موضوع تاکید شده کل جمع جبری معاملات کالا و خدمات خریداران با خودروساز از یه عدد معینی بیشتر نشود البته در این بخش فعالیتهای تامین مالی را هم شامل می شود. پیشنهاد ما این است که کل تعاملات این گروه متقاضی خرید خودروساز با شرکت خودروسازی بیشتر از 20 درصد نشود.
به گفته محبی نژاد، در بخش مهم این سند بحث ضد انحصار مطرح شده است در کنار تولید انواع خودرو در داخل کشور واردات خودرو باید با تعرفه منطقی و براساس نرخ بهرههای بانکی داخلی و تورم و نرخ واقعی ارز انجام شود تا رقابت پذیری با واردات خودرو و در کنار تولیدات داخلی به معنای واقعی صورت بپذیرد. فرقی نمی کند مدیریت خودروسازی یا مالکیت خودروسازی به عهده چه کسانی می شود اما آنها باید شرایط سند را قبول کرده و امضا کنند و تعهد بدهند اگر از وظایف عدول کنند در اصطلاح بینالمللی حق فسخ معامله وجود داشته باشد و باید جبران خسارت انجام شود.
وی تصریح کرد: فی نفسه ذات خصوصی سازی صنعت خودرو ما رو نجات خواهد داد اما اعتقاد ما بر این است که خصوصیسازی درست راه نجات صنعت خودرو است. البته بیان این نکته ضروری است که انجام درست خصوصی از خودش مهمتره است. ما به شدت هم به مسئولین امر توصیه میکنیم اگر این خصوصی سازی درست انجام نشود نقض غرض است و ما از چاله به چاه خواهیم افتاد و تجارب تلخ خصوصیسازیهای گذشته را تکرار خواهیم کرد .
تصویر روز ـ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز سهشنبه بهمدت دو ساعت از نمایشگاه «پیشگامان پیشرفت، رویداد ملی توانمندیها و دستاوردهای بخش خصوصی» بازدید کردند.
در این نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای بخش خصوصی در بخشهای ارتباطات و فناوری اطلاعات، تجهیزات ساخت ماهوارهای، هوش مصنوعی، ساخت تجهیزات و ابزارآلات تعمیر هواپیما، صنایع معدنی و زمینشناسی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت فولاد و آلومینیوم، لوازم خانگی، صنایع دریایی، صنعت فرش، صنعت آبوبرق، صنایع نساجی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و تولید دارو، پژوهشگاه رویان، تولیدات کشاورزی و دامپروری و صنایع دستی و گردشگری ارائه شده بود.
در این بازدید، شرکتهای مختلف بخش خصوصی دغدغهها و گلایههای خود را در زمینهی مشکلات و موانعی که بر سر راه بخش خصوصی است مطرح کردند و رهبر انقلاب خطاب به وزرای حاضر در نمایشگاه تأکید کردند: باید دولت و مسئولان دولتی کاری کنند که گلایههای بخش خصوصی برطرف شود زیرا پیشرفت کشور در گرو میدان دادن به بخش خصوصی است و تنها راه پیشبُرد کشور استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای بخش خصوصی است.
رهبر انقلاب همچنین در بخش صنعت آبوبرق بعد از توضیحات وزیر نیرو درباره رفع ناترازیها در بخش برق گفتند: این حرفها، سخنان خوب و صحیحی است اما باید به مرحلهی عمل برسند زیرا موضوع ناترازیها و راهحلهای آن در سالهای اخیر همواره مطرح بوده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصلهی زیادی وجود دارد.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین درخصوص گلایه شرکتهای بخش خصوصی از روند طولانی و پیچیده صدور مجوزها خاطرنشان کردند: موضوع مجوزها یک موضوع مهم است که دولت و دستگاههای مسئول باید برای برطرف کردن موانع صدور سریع مجوزها، فکر اساسی کنند.
منبع: تسنیم
تصویر روز ـ خانم زهرا سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، با بازدید از شرکت سایپا، از نزدیک در جریان روند تولید و وضعیت فعلی این مجموعه قرار گرفت.
وی همچنین در نشستی با مدیرعامل و مدیران ارشد این شرکت به بررسی چالشها و برنامههای توسعهای سایپا پرداخت.
در این نشست، علی شیخزاده، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گزارشی جامع از وضعیت کنونی این مجموعه ارائه کرد. وی ضمن اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای بهبود بهرهوری و کیفیت محصولات، به تشریح برنامههای این شرکت برای ارتقای استانداردها و حرکت به سوی فناوریهای نوین پرداخت.
خانم سعیدی نیز در این جلسه، صنعت خودروسازی را از محورهای کلیدی توسعه صنعتی کشور دانست و اظهار داشت: صنعت خودروسازی یکی از اصلیترین محرکهای اقتصادی ایران است و میتواند نقش بسزایی در افزایش اشتغالزایی، ارتقای فناوری و تولید ثروت ملی داشته باشد. وظیفه کمیسیون صنایع و معادن، حمایت از این صنعت راهبردی و رفع چالشها و موانع پیشروی آن است. ما در مجلس شورای اسلامی تمام توان خود را برای تسهیل مسیر پیشرفت این حوزه بهکار خواهیم بست. امیدوارم با مدیریت شایسته، بهرهگیری از نخبگان دانشگاهی و تلاش متخصصان، شاهد فرداهای روشنتری برای این صنعت باشیم.
وی در ادامه با بازدید از خطوط مختلف تولید شرکت سایپا، با کارکنان این مجموعه گفتوگو کرد و تلاش و تعهد آنها را مورد ستایش قرار داد.
خانم سعیدی ابراز امیدواری کرد: با حمایت همهجانبه و زحمات کارگران، سایپا بتواند جایگاه بالاتری در تولید خودروهای باکیفیت کسب کند.
تصویر روز ـ ممکن است بخشی از آمار مربوط به کاهش درخواست افرادِ در سن اشتغال باشد به طوریکه این افراد که پیشتر جویای کار بودند حالا دیگر منصرف شدهاند. این موضوع در کاهش نرخ بیکاری محاسبه میشود که خب دلیلِ آن بهبودِ شرایط نیست، بلکه اتفاقا بدتر شدنِ اوضاع است.
ایلنا در خبری نوشت:مرکز آمار ایران، چندی پیش اعلام کرد که نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۳ به ۷.۲ رسیده که نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل ۰.۴ درصد کاهش یافته است. همچنین مرکز آمار اعلام کرده که نرخ بیکاری در ۲۶ استان کشور تک رقمی شده است. اما آیا به این کاهش نرخ بیکاری میتوان به دید مثبت نگریست؟
سعید فتاحی، مشاور کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران، در پاسخ به این سوال میگوید: هزینهها بالاست و حقوق پایین، برای همین بسیاری از افرادی که پیشتر جویای کار بودند میلی به کار در بنگاهها ندارند. به همین دلیل ممکن است بخشی از آمار مربوط به کاهش درخواست افرادِ در سن اشتغال باشد به طوریکه این افراد که پیشتر جویای کار بودند حالا دیگر منصرف شدهاند. این موضوع در کاهش نرخ بیکاری محاسبه میشود که خب دلیلِ آن بهبودِ شرایط نیست، بلکه اتفاقا بدتر شدنِ اوضاع است.
وی ادامه داد: جوانان با حقوق ۹ الی ۱۰ میلیون تومان تمایلی برای کار ندارند. آنها با حداقل حقوق وزارت کار و ۸ ساعت کار در روز، حتی اگر در خانهی پدر و مادر خود هم باشند، باز هم نمیتوانند آنطور که میخواهند زندگی کنند؛ بنابراین ترجیح میدهند ۸ ساعت وقت خود را صرفِ کار در کارگاهها و برای کارفرما نکنند و دست از پیدا کردنِ کار میکشند. به همین دلیل است که جمعیتِ فعال، کاهش پیدا میکند و این در آمار خود را نشان میدهد.
وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارگران با دو شیفت کار، به سختی میتوانند هزینههای زندگی را سر به سر کنند. هزینهی اجاره خانه بیش از نیمی از درآمد آنها را میبلعد و بخش دیگر هم صرفِ اساسی ترین هزینههای زندگی میشود.
این فعال کارگری گفت: در این شرایط، اعلام کاهشِ چند صدم درصدیِ نرخ بیکاری اصلا موضوعی خوشبینانه نیست چراکه قطعا این کاهش به دلیل افزایش تحرک بنگاههای اقتصادی و ایجاد اشتغال نیست.
فتاحی گفت: در حالی که مسئولان به اعلام آمار کاهشیِ نرخ بیکاری افتخار میکنند، باید بگویم که از خیلی وقت پیش کارفرمایان به خصوص در شهرهای صنعتی با مشکل کمبودِ نیروی کار مواجه هستند. در آگهیهای استخدام حتی گاهی ذکر میشود که حقوق بالاتر از مصوب وزارت کار به نیروی کار همراه با مزایا اعم از ایاب و ذهاب، بیمه تکمیلی، غذا و… پرداخت میشود، اما باز هم برای پیدا کردنِ نیروی کار مشکل دارند.
این فعال کارگری تأکید کرد: نباید روی تیترهایی مثل کاهش نرخ بیکاری مانور داد و آن را نقطهی مثبتِ عملکرد به حساب آورد. مسائلِ اقتصادی ریشهای و اساسی است و بحران بیکاری هم ناشی از همین مسائل اساسی است.
مشاور کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران در ادامه در رابطه با اهمیتِ تصمیمِ امسالِ شورایعالی کار در تعیین دستمزد سال آینده گفت: به مذاکرات مزدی نزدیک میشویم و تصمیمی که در این مذاکرات گرفته میشود بسیار اهمیت دارد؛ چراکه امسال باید بخشی از عقبماندگی مزدی جبران شود و ما از دولت انتظار داریم بیش از نرخ تورم و متناسب با هزینههای زندگی و سبد معیشت، رقم تعیین مزد سال بعد را تعیین کند.
فتاحی افزود: مخاطبِ محصولاتِ داخلی، مزدبگیران هستند و در صورتیکه آنها توانایی خریدِ این محصولات را نداشته باشند، چرخهی تولید بیش از پیش راکد میماند و این یکی از دلایلِ زمین خوردنِ بنگاههای اقتصادی است.
تصویر روز ـ ۶۰ روز تا پایان سال ۱۴۰۳ باقی مانده و در این مدت یارانه بگیران، دارندگان سهام عدالت و کارمندان و بازنشستگان بخشی از مطالبات خود از دولت را دریافت خواهند کرد.
یارانه نقدی
خبرآنلاین نوشت: تا پایان سال جاری دو مرحله واریز یارانه نقدی انجام خواهد شد. یارانه بگیران در ماههای بهمن و اسفند یارانه خود را در موعدد مقرر دریافت میکنند. یارانه نقدی دهکهای اول تا سوم در روزهای بیست و پنجم هر ماه و یارانه سایر دهکها در روز پایانی ماه واریز خواهد شد.
سود سهام عدالت
واریز مرحله اول سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ تا پایان سال جاری انجام خواهد شد. پس از واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ در آذرماه، شرکت سپردهگذاری مرکزی مراحل وصول سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ را آغاز کرده و در صورتی که شرکتها همکاری لازم را انجام دهند، بخش قابل توجهی از کل سود سهام عدالت سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ در روزهای پایانی سال جاری واریز خواهد شد.
عیدی کارمندان و بازنشستگان
عیدی کارمندان و بازنشستگان هر سال در ماههای بهمن و اسفند واریز میشود. مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان در جلسه هیئت وزیران که معمولاً در نیمه بهمنماه برگزار میشود، تعیین و مدتی بعد به حساب آنان واریز میشود. سال گذشته عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری در هفته سوم بهمنماه واریز شد و بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی خود را در هفته نخست اسفندماه دریافت کردند. با توجه به میزان تغییر عیدی بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، پیشبینی میشود که عیدی بازنشستگان در سال جاری به حدود ۴ میلیون تومان برسد و به ازای همسر حدود ۱ میلیون تومان و به ازای هر فرزند نیز حدود ۵۰۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده شود.
تصویر روز ـ علی دارابی در آیین گشایش پنجمین همایش سراسری معاونان میراث فرهنگی سراسر کشور که صبح سهشنبه در سالن اجتماعات فجر برگزار شد، اظهار داشت: باید با تمام وجود در حفاظت از این میراث پرافتخار خود تلاش کنیم و دومین اصل دفاع از حقوق عامه مردم است.
وی افزود: مردم باید میراث فرهنگی را در متن زندگی خود ببینند نه این که آن را مزاحم زیست خود بدانند. حفاظت از میراث فرهنگی از اصول گفتمان حقوق بشری است و تامین حقوق مالکانه اساس حفاظت از میراث فرهنگی است.
وی سومین اصل را توسعه میراث فرهنگی خواند و گفت: بخشی از این زیرساختها مرتبط با وزارت میراث فرهنگی است و باید قوانین و مقررات و استانداردهای حفاظت از میراث را به روز کنیم که این به توسعه و پیشرفت کشور کمک میکند.
قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش سواد، دانش و آگاهیهای عموم جامعه با میراث فرهنگی افزود: باید تلاش کرد که این امر را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرد.
دارابی افزود: با همه تلاشی که داشتیم و مسئولیت کمیته اقتصادی در استانها که بر عهده مدیران کل میراث فرهنگی است، اما از این ظرفیت استفاده نمیکنیم. ما این مساله را به طور جدی پیگیری میکنیم و با هر گونه قصور در این زمینه برخورد جدی میشود.
ایجاد هیاتهای اندیشهورز به مثابه اتاقهای فکر نخبگان در حوزه میراث
وی همچنین با اشاره به اصل مردمیسازی میراث فرهنگی گفت: رویکرد انحصارگرایانه در این زمینه را باید کنار بگذاریم و برای این که میراث فرهنگی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود باید تلاش کنیم و از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد استفاده کنیم. همچنین ارائه طرح و برنامه از سوی استانها جزو مطالبات جدی است.
دارابی به تصویب حفاظت از ۲۷۵ بنا از سوی دولت اشاره و بر ضرورت برنامهریزی مناسب در بهرهبرداری از این امکان تاکید کرد.
وی خطاب به معاونان میراث فرهنگی ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: من برنامه آموزش کارکنان در سراسر کشور را از شما مطالبه میکنم. بهترین کار را نیز در زمینه پژوهش و مطالعات باید انجام داده و آخرین مطالعات در این زمینه باید در دسترس قرار گیرد. هیاتهای اندیشهورز به مثابه اتاقهای فکر نخبگان باید در دستور کار قرار گیرد.
دارابی با اشاره به برنامه ۵ ساله گفت: یکی از موارد این برنامه ایجاد ارتباط میان استانها و پژوهشگاه میراث فرهنگی است که باید از این ظرفیت استفاده شود.
معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و متاورس در تولید محتوا گفت: صدا، کار و اقدامات شما باید بلند به گوش جامعه برسد و ارائه تصویر مستند و درست از میراث فرهنگی در کنار برگزاری رویدادها از اولویتهای کاری شماست.
رعایت اصول مرمت آثار میراث فرهنگی
دارابی در ادامه آیین گشایش همایش معاونان میراث فرهنگی سراسر کشور که به مدت سه روز برگزار میشود با اشاره به رعایت اصول درست مرمت آثار میراث فرهنگی، گفت: وقتی از مرمت صحبت میکنیم باید بدانیم بر اساس کدام اسناد جهانی و ملی میخواهیم این کار را انجام دهیم. اگر حفاظت از میراث فرهنگی را لازمه توسعه پایدار و دفاع حقوق بشر بدانیم باید با اصول و ارکان حفاظت از میراث فرهنگی آشنا باشیم.
وی افزود: وقتی صحبت از حفاظت از میراث فرهنگی میکنیم باید این میراث را از دیگر بافتهای تاریخی جدا کنیم و این نیازمند آگاهی از اسناد ملی و جهانی است. اشکال وارده به مرمتهای ما این است که مرمت برخی آثار طولانی مدت شده و آغاز و خاتمه آن مشخص نیست.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: یکی از اصول اساسی این است که بدانیم الگو و مدل ما برای حفاظت از میراث فرهنگی چیست. الگوها باید مبتنی بر اقلیم و آمایش سرزمین باشد و بر اساس آن عمل کنیم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به ۱۰ برنامه وزارت میراث فرهنگی اعم از برنامه پنج ساله در استانها که در برخی استانها تصویب شده اشاره کرد و گفت: ما در افق ۵ ساله تعهد و انتظار متقابل را تعریف کردهایم و سهم استانها اعم از حفاظت از یک هزار موزه کشور مشخص شده است.
تشکیل سریع ستاد نوروزگاهی
دارابی همچنین با اشاره به زنگ میراث فرهنگی در مدارس، گفت: کارگاههای آموزشی در استانها باید برای معلمان برگزار شود تا آنها با زبان دانشآموزان مطالب را ارائه کنند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: دستورالعملی در این زمینه ابلاغ میشود اما منتظر دستورالعمل نباشید و از هفته آینده اقدام کنید. بازدید از موزهها رایگان است.
وی همچنین با اشاره به نورزوگاهها گفت: باید از این ظرفیت برای حفاظت از میراث فرهنگی استفاده شود و هماهنگیها باید به طور مرتب انجام شود.
دارابی با تاکید بر تشکیل سریع ستاد نوروزگاهی برای بهرهمندی از موزهها و نیز ضرورت تشکیل شوراهای ابلاِغی در استانها گفت:گروهی به استانها در این زمینه اعزام میشوند.
وی در عین حال با اشاره به مذاکراتی در مورد ۴ هزار و ۲۲۵ پست سازمانی در وزارت میراث، با سازمان امور استخدامی گفت: از این تعداد، یک هزار ظرفیت برای بخش یگان حفاظت از میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است.
سند ملی میراث فرهنگی و موزهداری تصویب میشود
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره کاستیهایی در عرصه روابط عمومی در وزارتخانه و اینکه نیمی از ادارات کل استانها اصلا روابط عمومی ندارند، گفت: روابط عمومی باید اطلاعرسانی و پاسخگویی و استفاده از رسانههای نوین و مخاطبشناسی را به طور جدی پیگیری کند.
دارابی در ادامه با تاکید بر بهرهمندی از ظرفیت رسانهها افزود: ما بدون رسانهها خاموش هستیم. هر اقدامی انجام میدهید باید اطلاعرسانی و رسانهها برای اطلاعرسانی دعوت کنید.
وی از تصویت سند ملی میراث فرهنگی به زودی خبر داد و گفت: متعاقب آن، سند ملی موزهداری با مشارکت ۲۷یا ۲۸ نهاد به امضا میرسد.
منبع: ایرنا
تصویر روز ـ آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۳ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هماکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۸ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.
از ابتدای سال تاکنون کیفیت هوای تهران پنج روز پاک، ۱۸۳ روز قابل قبول، ۱۰۲ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۱۷ روز ناسالم بوده است.
شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته اصلی تقسیم بندی میشود. بر اساس این تقسیم بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروههای حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.
منبع: ایسنا