1039983 850

پراید بهتر است یا رنو کوئید؟

تصویر روز: اگر دوست دارید از خودرویی که ممکن است سال آینده مهمان خیابان‌های شهرمان باشد بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

اصالت

پراید خودرویی بود که در سال ۱۹۸۶میلادی (۱۳۶۵شمسی) طراحی و تولید شد، یعنی حدود ۳۰ سال پیش! خودرویی که میان چند خودروساز مزدا، فورد و کیا دست به دست شد و بالاخره در سال ۱۳۷۲به دست خودروساز ایرانی، سایپا افتاد!

و اما کوئید، خودرویی است که رنو در سال ۲۰۱۵ به قصد هدف گرفتن بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت هند تولید کرد. بنابراین کوئید خودروی جدیدتری نسبت به پراید محسوب می‌شود.

 شما بگویید: پراید بهتر است یا رنو کوئید؟
کلاس‌بندیپراید عموما به‌عنوان یک خودروی سدان‌‌ (صندوق دار) و یا هاچ بک کوچک شهری شناخته می‌شود.

در مورد کلاس کوئید جای بحث زیاد است. به‌طور کلی کوئید را یک کراس‌اور کوچک می‌دانند. کوئید از نظر ابعاد حتی از ۲۰۶ کوچک‌تر و ارتفاع آن تنها ۲٫۸ سانتی‌متر از پراید بیشتر است! در حقیقت کوئید یک هاچ بک کوچک شهری است که تنها با افزایش ارتفاع چندسانتی‌متری ناقابل، لفظ کراس‌اور کوچک را یدک می‌کشد. به گزارش مجله دیجس کالا این اختلاف ارتفاع ناچیز، شاید در جاده‌های خاکی یا پرفراز و نشیب، عملکرد بهتری را نسبت به پراید از خود نشان دهد.

البته بعید نیست که کوئید هم مثل پراید دست‌خوش تغییراتی شود و در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد تولید انواع کلاس‌های سدان تا وانت آن باشیم!

شما بگویید: پراید بهتر است یا رنو کوئید؟

طراحی

پراید به دلیل قدیمی بودن ریشه طراحی‌اش، یقینا با مد خودروهای امروزی سازگاری لازم را ندارد، اما در طول این دو دهه، با انواع تغییرات ظاهری کوچک و بزرگی همراه بوده که باعث شده از چهره کره‌ای دهه ۸۰ میلادی خود کمی فاصله بگیرد. تغییرات کوچک در نسخه‌های صبا و ۱۳۱ و تغییرات بزرگ‌تر در مدل‌هایی نظیر ۱۴۱ و ۱۳۲ به‌راحتی دیده می‌شود.

در داخل کابین، داشبورد پلاستیکی با حداقل امکانات موجود به چشم می‌خورد، حال در مدل‌های اخیر طراحی داشبورد و ادوات آن به شکل جدیدتری درآمده است. (الهام گرفته از مدل ۱۴۱)

و اما در مورد کوئید، شاهد خودرویی با زبان طراحی جدیدی هستیم. با المان‌های زیرکانه طراحی شده از ناحیه رنو،‌ چهره یک شاسی‌بلند را برای بیننده یادآور می‌شود. طراحی پویا با جلوپنجره‌‌ی برجسته‌‌ای که لوگوی رنو همانند الماس در وسط آن می‌درخشد. (لوگوی رنو سمبل یک الماس است.)

در داخل، مثل همیشه با محیط سادهِ‌ و داشبورد پلاستیکی یک رنو مواجه هستیم، البته به استثنا صفحه نمایش لمسی و صفحه کیلومتر دیجیتالی به‌کار رفته در آن، که به نظر می‌رسد حداکثر تلاش صورت‌ گرفته شده از سوی طراح بوده که سرنشینان، کمی از حس‌وحال  بی‌روح داخل کابین محصولات سابق رنو فاصله بگیرند.

فضاپراید یک خودرو مناسب برای یک خانواده ۳ الی ۴ نفره است. البته اگر خاطرمان باشد، در مدل‌های قدیمی‌تر، این‌ خودرو حتی می‌توانست پذیرای ۵ سرنشین نیز باشد ولی چند سالیست که با تغییرات انجام شده در ظاهر این خودرو، اکنون شاهد فضای داخلی به‌مراتب کوچک‌تری نسبت به مدل‌های پیشین آن هستیم. برای درک این موضوع می‌توانید امروز، برای رسیدن به منزل و مقصدتان، سوار یکی از آن‌ها شده و در صندلی پشت بنشینید، احتمالا در طول مسیر در فضای تنگ‌اش کمی اذیت خواهید شد.

حال نوبت به کوئید فرانسوی الاصل می‌رسد! به نظر می‌رسد که این اتومبیل ارگونومی خوبی دارد و راننده و سرنشینان از فضای مطلوبی بهره‌مند هستند ولی ممکن است که برای سرنشینان عقب، به خصوص افراد قدبلند و درشت، فضا کمی تنگ‌ باشد، چرا که به‌هرحال کوئید یک خودروی کامپکت است. فضای بار کوئید حدود ۳۰۰ لیتر است و در مقایسه با پراید که حجم آن حدود ۲۴۵ لیتر است، فضای بیشتری دارد.

شما بگویید: پراید بهتر است یا رنو کوئید؟

امکانات رفاهی

نوبت به بخش مقایسه امکانات رفاهی این دو اتومبیل می‌رسد. در کاتالوگ رسمی سایپا، سیستم ضد سرقت، چراغ مه‌شکن، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع و شیشه بالابر برقی جلو به عنوان بخشی از امکانات آن نام برده شده است. می‌دانیم که امکانات ذکر شده بسیار لوکس هستند! اما شاید باورتان نشود که در این کاتالوگ حتی از کمربند ایمنی عقب و ساعت دیجیتال هم به عنوان آپشن‌های محصولات ایکس ۱۰۰ اسم برده شده است که به دلیل کوتاه نبودن عریضه، صندلی و بوق را هم، ما به‌ آن اضافه می‌کنیم!

و اما در لیست امکانات کوئید به مواردی نظیر فرمان برقی، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، کیسه‌هوا، سیستم دسترسی بدون کلید، چراغ مه شکن، شیشه برقی جلو و تهویه مطبوع اشاره شده که گرچه اختلاف چشم‌‌‌گیری با رقیب خود پراید، ندارد اما به‌هرحال از آن کمی جلوتر است.

مشخصات فنیمقایسه ما این‌جا به اوج خود می‌رسد. بنا به ادعای سایپا از محصولات ایکس ۱۰۰جدیدش، این خودرو از یک موتور ۱٫۳ لیتری ۴سیلندر با توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد. گرچه به‌طور رسمی، شتاب پراید در کاتالوگ سایپا ذکر نشده اما در بعضی منابع گفته شده است که این خودرو می‌تواند ظرف ۱۴٫۵ ثانیه جثه۹۰۰ کیلوگرمی خود را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. همچنین حداکثر سرعت پراید ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

و اما نوبت به کراس‌اور کوچک فرانسوی می‌رسد. کوئید مجهز به یک پیشرانه ۰٫۸ لیتری ۳ سیلندر است که قلب آن می‌تواند ۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. کوئید همانند پراید، دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۵ دنده دستی سود می‌جوید. گرچه اطلاعات دقیقی در سایت رنو قرار نگرفته، اما به‌نظر می‌رسد این خودروی ۷۹۹ سی‌سی، زمان۱۷ ثانیه‌ای لازم دارد که از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن زیر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است یعنی حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت!

با توجه به مشخصات فنی که گفته شد، شاید برای اولین بار بتوان پراید را در رقابت فنی، برنده‌ِ قاطع اعلام کرد! خودرویی که تا امروز حتی فکرش را نمی‌کردیم از خودروی دیگری سرتر باشد!

ایمنیگرچه پراید خودرویی است که گفته می‌شود از طرف سازمان یورو ان‌کپ مردود اعلام شده و اطلاعاتی از سطح ایمنی این خودرو در دست نیست، سایپا ادعا کرده که توانسته با انجام بازنگری‌هایی نظیر تقویت سقف و ستون و اضافه کردن کیسه‌هوا و ترمز ضدقفل، سطح ایمنی پراید را تا دو ستاره ارتقا دهد که حتی در صورت صحت این خبر، بازهم برای یک اتومبیل در سطح جهانی، ایمنی چندان مطلوب و خوشایند محسوب نمی‌شود.

این درحالیست که کوئید فاقد ستاره ایمنی است و کلیپ‌های گرفته شده از تست ایمنی آن فاجعه بار است! در همین خصوص، در نشست خبری اخیر، مدیرعامل رنوپارس اعلام کرد که نمونه وارد به بازار کشور، نمونه برزیلی است و با نمونه هندی تفاوت‌هایی دارد و این خودرو در تلاش گرفتن سه ستاره ایمنی است.

شما بگویید: پراید بهتر است یا رنو کوئید؟

مصرف و مخارج

پراید یک خودروی کم‌مصرف داخلی تلقی می‌شود و مصرف آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶٫۵ لیتر است. این درحالیست که کوئید مصرفش حتی از پراید کمتر است و به عدد ۴ دست یافته است.

در مورد فراوانی و ارزانی لوازم پراید هم جای شکی نیست. خودروی ارزانی که هر بلایی هم سر موتور و گیربکس بیچاره‌اش بیاورید هزینه هنگفتی رو دستتان نمی‌گذارد. بهترین جنبه پراید همین فراوانی، ارزانی و دسترسی آسان لوازم آن در کشورمان است که خیالتان را از بابت هرگونه خرجی راحت می‌کند!

اما این امر درمورد کوئید صادق نیست. در صورت عملی شدن وعده ورود به بازار، شاید زمان زیادی احتیاج باشد که لوازم آن در دسترس بسیاری از کاسبان و تعمیرگاه‌های سراسر کشور قرار بگیرد و تا آن مدت احتمالا باید برای سرویس‌ اتومبیلتان فقط به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. از طرفی، پراید را خودروی کم استهلاکی می‌دانیم و این درحالیست که بسیاری باور دارند خودرو‌های فرانسوی ذاتا خرج و استهلاک بالایی دارند ولی این امر در مورد کوئید هنوز قطعی نیست. به هرحال تا زمانی که این خودرو عرضه نشود و به قول معروف جواب خود را پس ندهد، نمی‌توان به‌طورقاطع اظهار نظر دقیقی کرد.

تنها نکته‌ای که منطقی به نظر می‌رسد، اینست که با ورود کوئید نباید انتظار قیمت پایین لوازم و دسترسی آسان آن را در مقایسه با پرایدی که حداقل بیست سال است در صحنه بازار حضور دارد، تا مدت‌ها داشت.

قیمتقیمت پراید درحال حاضر حدود ۲۱ میلیون تومان است. رنو کوئید در بازار هند با قیمت پایه حدود ۳۹۰۰ دلار تا بالاترین مدل آن در حدود ۵۳۰۰ دلار فروخته می‌شود. با بالاوپایین کردن ارقام و احتساب ارز ۳۵۰۰ تومانی، محدوده قیمتی ۱۳٫۵ تا حداکثر ۱۸٫۵ میلیون تومانی را می توان برای رنو کوئید محاسبه کرد. اما بنا به اعلام مدیرعامل رنوپارس، قرار است ضعیف‌ترین نسخه کوئید یعنی پیشرانه ۰٫۸ لیتری نمونه سفارشی برزیلی که عملکرد بهتری از مدل پایه هندی دارد، با حدود ۳۱ میلیون تومان قیمت گذاری شود.

naft

رکورد فروش نفت ایران شکست

تصویر روز: وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد جدید صادرات نفت ایران در پسابرجام، اعلام کرد: فروش روزانه نفت از مرز دو میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه در روز عبور کرد.

بیژن زنگنه امروز با بیان اینکه در سال‌های اخیر وزارت نفت فعالیت‌های زیادی انجام داده است، که بازتاب زیادی در جامعه نداشته است، گفت: البته برخی کارها همانند توسعه فناوری، دانش بنیان و همکاری با دانشگاه‌ها مورد توجه افراد محدودی است اما کاهش مصرف نسبی گازوئیل را کسی نمی‌تواند نادیده بگیرد. به گزارش مهر وزیر نفت ادامه داد: ایران هم اکنون بدون این که پالایشگاه بزرگی وارد مدار شود، از یک واردکننده گازوئیل به صادرکننده این فرآورده نفتی بدل شده است.

این عضو کابینه دولت میانگین کنونی صادرات گازوئیل را ٢٠ میلیون لیتر اعلام کرد و اظهار داشت: ایران هم اکنون به جز در بخش بنزین، صادرکننده دیگر فرآورده‌های‌ نفتی است و تا پایان سال، موضوع بنزین هم حل می شود.

این مقام مسئول، ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی را نتیجه تلاش گسترده در عرضه گازرسانی دانست و بیان کرد: تا پایان امسال و با محاسبه سه سال اخیر، ١١ فاز پارس جنوبی وارد مدار تولید شده است.

زنگنه همچنین به افزایش تولید نفت ایران پس از برجام اشاره کرد و با بیان این که کسی در سال گذشته گمان نمی کرد تولید و صادرات نفت ایران در ظرف مدت کوتاهی (چهار ماه) بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد، خاطرنشان کرد: صادرات نفت خام ایران تا پایان ماه اکتبر به ٢ میلیون و ۴۴٠ هزار بشکه در روز رسیده که از بی سابقه ترین رقم‌های تاریخی است.

mate 9

رونمایی گوشی جدید هوآوی در آلمان + عکس

تصویر روز: هواوی با شعار A Step Ahead، رسانه ها و خبرنگاران را برای رونمایی از محصول جدید خود در تاریخ سوم نوامبر ۲۰۱۶ به شهر مونیخ آلمان دعوت کرده است.

در این مراسم که با حضور رسانه ها و خبرنگاران جهان برگزار خواهد شد، شرکت هواوی به احتمال زیاد از پرچمدار جدید خود یعنی Mate 9 رونمایی می کند.

از آنجا که سری گوشی های Mate مخصوصا Mate 8 بسیار پرطرفدار بوده و فروش خوبی در سرتاسر جهان داشته است، حالا هواوی امیدوار است با عرضه نسل جدید این سری و ارتقا سخت افزار و ویژگی های آن موفقیت این سری را دوباره تکرار کند. با توجه به شعار «یک قدم جلوتر» دعوتنامه مراسم، فبلت جدید هواوی هم از نظر نرم افزاری و طراحی و هم از نظر سخت افزاری و دوربین ارتقا خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، مدل قبلی سری Mate با بهره گیری از پردازنده قدرتمند Kirirn 950 یکی از سریع ترین و قدرتمندترین گوشی های هوشمند جهان لقب گرفت. از دیگر ویژگی های سری Mate هواوی می توان به نگهداری شارژ بالا اشاره کرد که این مشخصه نیز این سری را از دیگر رقبا متمایز می کند. حال باید منتظر ماند و دید هواوی چطور طرفدارن فبلت Mate را با ویژگی های جدید خوشحال خواهد کرد.

glass jelly 5

محبوب ترین رنگ خودروها در سال ۲۰۱۶

تصویر روز:  رنگ مورد علاقه ما برای خرید خودرو چیست؟ افراد بر اساس سلایق مختلف به رنگ های متفاوتی علاقه دارند ، اما بد نیست بدانید که در یک بررسی صورت گرفته رنگ سفید ، انتخاب اول بسیاری از خریداران خودرو بوده است. در تصویر زیر محبوب‌ترین رنگ خودرو در سال ۲۰۱۶ را ببینید.

۱۲۸۵۰_۹۵۳

hava

هشدار هواشناسی / وزش باد شدید و کولاک در البرز

تصویر روز: مدیرکل هواشناسی استان البرز اعلام کرد: براساس بررسی نقشه های پیش یابی هوا،عصر امروز چهارشنبه وزش باد شدید و بارش برف در مناطق کوهستانی این استان پیش بینی می شود.

منصور رحمانیان صبح چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از عصر امروز نیز بارش باران در نواحی مرکزی ، جنوبی و غربی استان شاهد خواهیم بود.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود با توجه به بارش برف و کولاک در مسیرهای کوهستانی اختلال در رفت وآمد خودروها به وجود آید. رحمانیان به رانندگان توصیه کرد با خود زنجیر چرخ ، سوخت کافی و لوازم ایمنی داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی استان البرز همچنین مردم و مسئولان استان خواست با توجه به شرایط ویژه جوی طی امروز و فردا پنجشنبه در استان ، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث احتمالی به عمل آورند.

iphone

سهم اپل از بازار موبایل ایران

تصویر روز: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به سهم ۸ درصدی کمپانی «اپل» از بازار موبایل ایران، از فعالیت و فروش محصولات این کمپانی در کشورمان بدون ارائه هرگونه خدمات و پشتیبانی به کاربران این محصول انتقاد کرد.

قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از وضعیت فعلی بازار موبایل کشور و حضور غیرقانونی برندهایی که بدون هرگونه خدمات پس از فروش به مشتریان، اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند گفت: در حال حاضر برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد نزدیک به ۱٫۱ میلیارد دلار معادل ۴ هزار میلیارد تومان ارزش تلفن‌های قاچاق همراه در کشور است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد بازار موبایل کشور به صورت قاچاق، تامین می‌شود، افزود: این درحالی است که دولت و کشور از قِبَل این حجم از موبایل قاچاق، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان متضرر شده و از حقوق خود محروم می‌شود.

وی با انتقاد از برخی برندها که حضورشان در کشور غیرقانونی است، گفت: به عنوان مثال کمپانی اپل، ۸ درصد بازار موبایل کشور را در اختیار دارد و این در شرایطی است که این کمپانی، در قبال این سهم خود از بازار ایران، هیچ خدمات و پشتیبانی پس از فروش به کاربران ایرانی محصولات خود ارائه نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، روز گذشته بود که خبر وارد شدن اولین محموله قانونی «آیفون» به کشور منتشر شد و این در حالی است که شرکت واردکننده محصولات برند، علی‌رغم دارا بودن مجوز واردات از وزارت صنعت، به هیچ وجه ارتباط مستقیمی با کمپانی «اپل» نداشته و توسط این برند، به عنوان نمایندگی در کشور ایران شناخته نمی‌شود و هنوز محدودیت‌های قبلی این کمپانی آمریکایی برای کاربران ایرانی این محصول به قوت خود باقی است.

rooznameh

صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه

تصویر روز: روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه‌ اول خود را به موضوعات مهم داخلی و خارجی اختصاص دادند که برخی از آنها در زیر می‌آید.
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
nimsafe-16
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
photo_2016-11-02_08-06-22
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
photo_2016-11-02_08-17-38
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
از لبخند بهارستان به پاستور تا حذف 4 صفر از ریال!
ale eshagh

خودروهای داخلی اندازه یک جنگ کشته گرفته‌اند!

تصویر روز: رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است با وجود اینکه در سال‌های گذشته حمایت‌های قانونی و بانکی از صنعت خوردو صورت گرفته امروز خودروهایی در داخل با دو برابر قیمت بیشتر نسبت به قیمت‌های جهانی تولید می‌شوند که به اندازه یک جنگ کشته گرفته است.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: عوامل مختلفی در موضوع توسعه صادرات نقش دارد که یکی از مهمترین آن ها قیمت و هزینه تمام شده کالای ایرانی در رقابت با کالاهای جهانی است.

وی افزود: پایین آوردن نرخ سود تسهیلات در ارتباط با تولیدات صنعتی و در مواردی تولیدات کشاورزی ما که از صندوق توسعه ملی وام گرفته اند تاثیرگذار است و می تواند باعث شود کالای ما با هزینه کمتری تولید شود و امکان رقابت پیدا کند. اما باید به این موضوع توجه کرد که وزن این اقدام نسبت به دیگر مشکلات صادراتی ما چقدر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: مسئله اساسی این است که اینکه تولیدات ما چقدر به ذات تولیدات رقابتی هستند و می توانند در دنیا رقابت کنند و در واقع تولیدات ما چقدر صادرات محور است و بر اساس یکی از اصل های اقتصاد مقاومتی یعنی درون زا و برون نگر شکل گرفته است.

آل اسحاق با بیان اینکه برای توسعه صادرات باید کالاهای مان در بازارهای خارجی جای خود را باز کنند، عنوان کرد: محصولات ما به غیر از محصولات وابسته به پتروشیمی و فراورده های نفتی، به دلیل نوع نگاهی که در ۲۰ سال گذشته بر استراتژی و الگوی تولید ما حاکم بوده، این امکان را نداشته که با سلیقه و استاندارد جهانی تولید شود.

تولید پیکان در ایران همزمان با خودروسازی کره شروع شد!

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: البته در بیان گفته شده که می خواهیم تولید رقابتی داشته باشیم اما در واقع بیشتر با الگوی داخلی تولید کرده ایم، نمونه این اتاق در خودرو ما مشخص است. در حدود ۳۰ سال گذشته برای تولید خودرو بیشترین حمایت ها و تسهیلات بانکی را قرار دادیم اما متاسفانه به دلیل مدل و الگویی که برای تولید خودرو داخلی وجود داشته و با توجه به نیاز داخلی و بر اساس محدویت ها و فرصت های داخلی شکل و سامان گرفته، باعث شده است که خودرویی با دو برابر قیمت جهانی و با کیفیتی که به اندازه جنگ کشته گرفته تولید شود.

وی اضافه کرد: بازار بسیار مطلوب یک میلیونی خودرو داریم که فرصت بسیار مناسبی است و این مطلوب نیست که این بازار تضمین شده یک میلیونی با وجود همه حمایت های قانونی و بانکی کیفیت بسیار پایین تری نسبت به تولیدات کشورهایی دارند که بعد از ایران وارد این صنعت شده اند. زمانی که تولید پیکان در ایران شروع شد کیفیت آن تقریبا با خودروهای کره ای یکسان بود اما امروز خودروسازی کره به کجا رسیده و خودروسازی ما به کجا رسیده است.

آل اسحاق تصریح کرد: دلیل این مسئله به نوع نگاه ما و نوع تولیدی که انجام می دهیم بر می گردد. تولید ما با نگاه خودکفایی داخلی انجام شده و صرفا برای مصرف داخلی بوده است؛ هر چند در بیان اقتصاد برون نگر و تولید صادرات محور را عنوان می کنیم اما استراتژی حاکم که بیش از ۲۵ سال است بر فضای صنعت و تولید وجود دارد مبتنی بر نیاز داخلی است و نگاه صادرات محور در آن دیده نمی شود.

iran chek

ایران چک‌ها جمع می شوند

تصویر روز: معاون وزیر اقتصاد با تأکید براینکه در ایران کارت‌ اعتباری نداریم و کارت‌هایی که به تازگی توزیع شده کارت‌های وام هستند، گفت: چک پول ها باید جمع شوند.

به گزارش تسنیم، حسین قضاوی در دومین نمایشگاه تراکنش ایران که با حضور تعدادی از مدیران عامل بانک ها و شرکت های فعال در زمینه تراکنش در حال برگزاری است، گفت: نظام بانکی نقش مهمی در تامین مالی دارد و اقتصاد ما بانک محور است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مانده تسهیلات بانکی ۸۵۰ تریلیون تومان است و برآورد تولید در حدود ۱۲۰۰ تریلیون تومان و در هر لحظه ۷۰ درصد تامین مالی تولید از طریق نظام بانکی است تا بتواند با سوددهی خدمت بیشتری به نظام اقتصادی کند.

قضاوی گفت: تعداد کارت های بانکی از ۲۲۶ میلیون در سال گذشته به ۳۳۰ میلیون در سال جاری رسیده که سرانه آن ۴٫۵ به ازای هر نفر است و تعداد دستگاه های خودپرداز بانکی از ۳۰ هزار به ۴۲ هزار رسیده که سرانه یک دستگاه به ازای هر ۱۸۰۰ نفر است. تعداد پایانه های شعب از ۵۳ هزار دستگاه به ۷۲ هزار دستگاه با رشد ۲۸ درصد رسیده است. یعنی هر دستگاه به ازای ۱۰۰۰ نفر است.حجم اسکناس ۳۷ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با نقدینگی ۳ درصد و ناچیز است.

وی با بیان تجارت الکترونیک حجم تولید اسکناس و نیاز به آن را کاهش داده است، افزود: در سال جاری برآورد می شود هزار و ۴۰۰ تریلیون تومان تراکنش از طریق خودپردازها انجام شود؛ ضمن آنکه پیش بینی می شود تراکنش از طریق دستگاه های کارتخوان در سال جاری به ۱۱۰۰ تریلیون برسد؛ از طریق ساتنا نیز تراکنش ها ۲۰۰۰ تریلیون خواهد بود.

* ایران چک‌ باید جمع شوند/ توزیع ایران چک موقتی بود نه دائم!

وی ادامه داد: سال گذشته جمعا ۵ هزار تریلیون تومان حجم مبادلات الکترونیک بوده و امسال پیش بینی ما این است که به۵۵۰۰ تریلیون برسد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به انتشار چک پول ها گفت: در هیچ کجای دنیا دو نوع اسکناس نداریم و اقدام ما در سال ۸۵ اقدامی موقت بود و امیدوارم دولت و مجلس فکری برای اصلاح پولی داشته باشند و لازم است تعدادی از صفرهای پولی ما حذف شود.

وی ابراز امیدواری کرد دولت و مجلس واحد پولی را تغییر دهند تا مبادلات مردم راحت تر شود و اسکناس های ایران با معیارهای بالاتری تولید شوند.

* کارت های اعتباری “کارت‌های وام” هستند/ کارت اعتباری در ایران نداریم

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به موضوع کارت های اعتباری اشاره کرد و گفت: این کارت ها در حقیقت کارت های وام هستند زیرا کارت اعتباری یعنی کارتی که بتوان بدون داشتن مبلغی در آن و نیز بدون اعمال سود، خرید و پرداخت انجام داد و اگر فرد نتواند صورتحساب خود را در موعد مقرر تسویه کند، شکل وام پیدا کند.

قضاوی با بیان اینکه کارت اعتباری به مفهوم بین المللی آن در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: در کشورهای دیگر کارت هایی چون ویزا کارت و مستر کارت رواج دارد و شرکت ها بر اساس آن سیاست های خود را اعمال می کنند.

وی ادامه داد: در ایران هنوز ابزاری وجود ندارد که تولیدکنندگان کالا و خدمات و عرضه کنندگان کالا بتوانند در چارچوب فروش اعتباری، کالای خود را به مشتریان ارایه کنند.

قضاوی پیشنهاد کرد شرکتی در کشور تاسیس شود تا با تاسیس یک بانک اطلاعاتی از شرکت هایی که حاضرند کالای خود را به صورت اقساط بفروشند، نظام اعتباری را هدایت کنند.

tala

قیمت طلا افزایش یافت

تصویر روز: در حالی که ارزش دلار کاهش یافته و سرمایه گذاران منتظر سرنخ هایی از نشست های آینده سیاستگذاری بانک های مرکزی جهان و آمارهای اقتصادی آمریکا هستند، قیمت طلا امروز افزایش یافت.

 در حالی که ارزش دلار کاهش یافته و سرمایه گذاران منتظر سرنخ هایی از نشست های آینده سیاستگذاری بانک های مرکزی جهان و آمارهای اقتصادی آمریکا هستند، قیمت طلا امروز افزایش یافت.

از جمله نشست های مهمی که قرار است این هفته برگزار شود، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه است که به دقت از سوی سرمایه گذاران دنبال خواهد شد.آمارهای بازار کار آمریکا نیز قرار است روز جمعه منتشر شود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰٫۱۳ درصد افزایش به ۱۲۷۸ دلار و ۹۹ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با ۰٫۵۲ درصد افزایش به ۱۲۷۹ دلار و ۷۰ سنت رسید.آلکس تورندیکه، تحلیلگر بازار طلا گفت: «در حال حاضر روند حرکت بازار به نفع قیمت طلا و نقره است، هرچند روند کند است.»

«ما انتظار داریم که تا روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته آینده شاهد افزایش همراه با نوسان قیمت طلا باشیم.»به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، قیمت طلا ممکن است سطح مقاومت ۱۲۸۰ دلار را در هم بشکند و با افزایشی بیشتر به سطح ۱۲۹۳ دلار برسد.

بر اساس اعلام گروه سی ام ای، بازارها احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر را حدود ۷۸ درصد ارزیابی می کنند، اما احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فقط ۶ درصد است. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا به شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره در آمریکا حساس است، زیرا چنین افزایشی موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا و افزایش ارزش دلار می شود که هر دوی اینها به ضرر قیمت طلاست.