فرصت‌های عظیم در بازار هوانوردی ایران

تصویر روز : ایران گام‌های مهمی برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها و خرید هواپیما برداشته است.

پیتر هاربیسون مدیر اجرایی کاپا در مراسم پایانی اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ تاکید کرد: این روند آینده خوبی را برای صنعت هوانوردی کشور رقم خواهد زد.
اجلاس هوانوردی ایران پس از دو روز بحث و تبادل نظر میان صاحبان و مدیران صنایع هواپیمایی جهان در تهران به کار خود پایان داد.

در بخش پایان این اجلاس مدیر مرکز هوانوردی آسیا و پاسفیک(کاپا) طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس در تهران گفت: طی دو روز گفتگو در اجلاس تهران برنامه‌های خوبی برای همکاری‌های آینده شرکت‌های هواپیمایی جهان با صنعت هوانوردی ایران پی ریزی شد.

پیتر هاربیسون با اشاره به اینکه اجلاس تهران گامی برای ایجاد شرایط بهینه به‌منظور همکاری‌های بهتر در آینده است ، اعلام کرد: به‌زودی در ایران شاهد فرودگاه‌هایی با امکانات بروز خواهیم بود که در سایه تلاش و همکاری‌های همه جانبه حاصل خواهد شد.

هاربیسون افزود: اینک زمان استفاده از فرصت‌های عظیم بازار ایران فراهم شده و شرکت‌های خارجی می‌توانند به عنوان بخشی از عوامل توسعه صنعت هوانوردی ایران برنامه‌ریزی و نقش ایفا کند.

 این اجلاس که مهمترین همایش هوانوردی در ۴۰ سال اخیر در ایران بود با حضور نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی از جمله ایرباس، بمباردیر ، امبرایر و ای تی آر و همچنین شرکت‌های بزرگ هواپیمایی و شرکت‌های های ارائه دهنده خدمات و فناوری‌های فرودگاهی طی دو روز برگزاری با تشکیل کمیته‌های تخصصی شش گانه موضوعات مهم آینده صنعت هوانوردی ایران و راه‌های همکاری های بین‌المللی با کشورمان را بررسی کرد.

اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ با همکاری مشترک مرکز هوانوردی آسیا پاسفیک (کاپا) و شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی کشوری در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.خبرگزاری صدا و سیما

باهنر: لایحه بودجه در فروردین تصویب می شود

تصویر روز : نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب بودجه سال اینده تاخیر خواهد داشت.

محمدرضا باهنر با بیان اینکه دولت لایحه بودجه راه با تاخیر ارائه کرده است ، گفت: تصویب بودجه هم تاخیر خواهد داشت.

 محمدرضا باهنر در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: دولت بنا به دلایلی که مطرح کرد و با توجه به شرایط اجرای برجام در سال جاری لایحه بودجه را دیرتر تقدیم کرد و نمایندگان مجلس هم طبق قانون باید آنرا بررسی و نهایی کنند.

وی پیش بینی کرد با توجه به تجاربی که در بررسی بودجه های سالانه داریم لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور در فروردین ماه تصویب و نهایی شود.

آقای باهنر در ادامه بر ضرورت تلاش همه نهادها و دستگاهها برای بهبود شاخص های رفاه اجتماعی و توسعه اشتغال و خدمت رسانی به مردم گفت : نباید دولتها دید خود را در برنامه ریزی ها به ۴ سال یا ۸ سال محدود کنند بلکه ما در کشور اسناد بالادستی را داریم و باید برنامه ریزی ها بلند مدت باشد. خبرگزاری صدا و سیما

سازمان حمایت : حذف برچسب قیمت ممنوع

تصویر وز: سخنگوی سازمان حمایت گفت : برچسب قیمت کالاها و قیمت گذاری خدمات حذف نمی شود.

غلامرضا کاوه در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت : بازرسان سازمان به طور مداوم بر هزینه های تمام شده و قیمت تولید و توزیع و همچنین قیمت مصرف کننده نهایی نظارت می کنند و هرگونه احجاف در حق مصرف کنندگان تخلف محسوب می شود.

وی افزود: اگر در برخی موارد از جمله در بخش توزیع مشکلی از لحاظ نصب برچسب قیمت و همچنین گرانفروشی وجود دارد دلیلی نخواهد بود که ما بر قیمت ها نظارت نکنیم بلکه باید متخلفان وارد مسیر قانونی شود.

کاوه گفت: اگر قیمت ها در معرض دید مشتریان قرار نگیرد و نظارت نشود ، واسطه ها و دلالها به نابسامانی گسترده در ارزیابی نرخ کالاها و فروش روی می آورند و فرصت سوء استفاده گسترده فراهم خواهد شد.

وی افزود : اگر هم پیشنهادی در این باره وجود داشته باشد به شدت مخالف هستیم و از نهادها و تشکل های مسئول و ناظر در خواست داریم که بر زیرمجموعه های خود نظارت کنند.

سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت : درج قیمت کالا و خدمات الزام قانونی است برای و حذف نشده است بلکه همه عرضه‌کنندگان ملزم به درج قیمت کالا و خدمات برای مردم هستند.

کاوه در مورد تخفیف هایی که تولیدکنندگان می دهند اما نصیب مصرف کنندگان نمی شود، گفت : سازمان بر هزینه تمام شده و قیمت نهایی نظارت دارد و اجازه سوء استفاده را نمی دهیم.

برقراری مجدد پروازهای بریتیش ایرویز به تهران

تصویر روز: معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از آغاز دوباره فعالیت شرکت هواپیمایی ملی انگلیس در ایران خبر داد.

 محمد خداکرمی با بیان اینکه نمایندگان شرکت هواپیمایی ملی انگلیس (بریتیش ایرویز) روز گذشته به ایران سفر و برای راه‌اندازی پرواز مستقیم لندن-تهران اعلام آمادگی کردند، گفت: در حال حاضر پرواز مستقیم بین تهران و لندن توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اما شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز از حدود ۴- ۵ سال پیش به دلیل تحریم‌ پرواز مستقیم خود به ایران را قطع کرده بود.

معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره زمان ‌راه‌اندازی این پرواز گفت: از گذشته یادداشت تفاهم بین دو کشور در حوزه انجام پرواز مستقیم وجود داشته است.

خداکرمی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس و کی. ال. ام فرانسه نیز برای راه‌اندازی پرواز مستقیم خود به ایران اعلام آمادگی کردند و در آینده نزدیک پرواز مستقیم با این کشورهای نیز توسط این ایرلاین‌ها راه‌اندازی می‌شود.

در همین حال، مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کرد: پروازهای لندن- تهران از نیمه دوم اسفندماه سال جاری از سر گرفته می شود.

رضا جعفرزاده گفت: مسئولان شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز به سرپرستی مدیر توسعه شبکه پروازی آن شرکت روز گذشته با معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص از سرگیری پروازهای لندن- تهران دیدار و گفت و گو کردند.

وی افزود: براساس موافقتنامه موجود بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و انگلیس، طرفین مجاز به انجام سه تا ۴ پرواز در هفته بودند که شرکت بریتیش ایرویز از سال ۸۹ پروازهای خود را به تهران قطع کرده بود.

جعفرزاده با بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تنها هفته ای سه پرواز در مسیر تهران- لندن انجام می‌‌داد که براساس مذاکرات اخیر، قرار است پروازهای لندن – تهران نیز توسط شرکت بریتیش ایرویز از نیمه دوم اسفندماه سال جاری به صورت ۴ پرواز در هفته از سرگرفته شود.

پیش از این معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس، K.L.M و بریتیش ایرویز طی مکاتبات و جلسات با سازمان هواپیمایی کشوری برای راه‌اندازی پروازهای خود اعلام آمادگی کردند و طی دو تا سه ماه آینده پروازهای خود را به مقصد کشورمان راه‌اندازی می‌کنند.

خداکرمی همچنین از آمادگی شرکت‌های هواپیمایی اسپانیایی، ژاپنی و ایرایژیای مالزی نیز در حال مذاکره برای حضور در حمل و نقل هوایی ایران خبرداده بود.

۱۰ گوشی برتر سال؛ تبلیغ یا واقعیت؟

تصویر روز: همه ساله با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و در آستانه ورود به سال جدید، بازار بررسی اتفاقات و رویدادهای مهم در طول یک سال گذشته به شدت رونق می یابد. به گزاش عصر ارتباط بر اساس این روال معمولا مهمترین حوادث سیاسی و جدیدترین یافته های علمی از منظر میزان اهمیت و تاثیرگذاری آنها بر زندگی انسان ها مورد نقد و بررسی قرار می گیرند، دستاوردهای جدید شناسایی شده و پیش بینی هایی در رابطه با آینده آنها صورت می گیرد.

پیشرفت تکنولوژی نیز از جمله مواردی است که در طول یک سال به دقت رصد می شود و بر این اساس حدس و گمان هایی در رابطه با آینده آن مطرح می شود اما آنچه ارزش این بررسی ها را تعیین می کند، جایگاه کسانی است که در این زمینه به اظهارنظر می پردازند. بدین معنا که هر اظهارنظری که در رسانه ها و سایت های مختلف مطرح می شود لزوما قابل اعتماد نیست و عوامل زیادی بر صحت و سقم آن تاثیرگذار است.

10 گوشی برتر سال...؛ تبلیغ یا واقعیت؟

به همین ترتیب، مدتی است که طبقه بندی برترین گوشی های هوشمند نیز به سنتی هر ساله تبدیل شده است و با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، لیستی از گوشی های برتر از سوی سایت ها و رسانه ۹های مختلف اعلام می شود به طوری که عنوان «برترین گوشی های سال…» به تیتری آشنا و تکراری تبدیل شده است.

ما نکته ای که در این میان نامانوس و غیرتکراری به نظر می رسد، ترتیب و نوع گوشی های هوشمند قرار گرفته در این لیست ها است که گاهی تفاوت های فاحشی در آنها به چشم می خورد و ناخودآگاه این سوال را در ذهن کاربر ایجاد می کند؛ افرادی که اقدام به گردآوری این برتری ها کرده اند، مشخصا چه ملاک هایی برای معرفی برترین گوشی ها در نظر داشته اند که در اغلب موارد به نتیجه گیری های متفاوتی رسیده اند.

بررسی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که گاهی ممکن است این رتبه بندی ها ملاک انتخاب کاربران قرار گرفته و سبب سردرگمی آنها شود چرا که گاهی تفاوت تا جایی است که یک گوشی هوشمند در لیست یک سایت خارجی صدرنشین می شود، در حالی که همین گوشی حتی به لیست طبقه بندی در سایتی دیگر اصلا راه نمی یابد!

از آن عجیب تر این که گاهی گوشی هایی که با استقبال قابل توجهی روبرو نشده اند، رتبه های خوبی در برخی طبقه بندی ها به خود اختصاص داده اند. این تفاوت ها این سوال را در ذهن به وجود می آورد که به راستی چه ملاک هایی در این رتبه بندی ها مد نظر قرار می گیرند و اصولا تا چه حد می توان به آنچه که به عنوان لیست برترین ها معرفی می شود، اعتماد کرد و آن را ملاکی برای بررسی عملکرد یک شرکت گوشی ساز و خرید یک محصول قرار داد؟

آیا ملاک خاصی برای رتبه بندی گوشی ها وجود دارد؟

گوشی های موبایل نیز مانند سایر ابزارهای فناورانه از معیارهایی برای مقایسه برخوردار هستند. کما اینکه همزمان با ورود گوشی های جدید به بازار، مشخصات فنی آنها نیز توسط کمپانی سازنده منتشر می شود و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

با توجه به این مشخصات کاربران می توانند تا حدودی عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری گوشی مورد نظر را بررسی کرده و آنها را با یکدیگر مقایسه کنند. البته مدتی است که برخی کمپانی ها با دستکاری در اعداد و افزایش تعداد هسته ها یا بالا بردن عدد مگاپیکسل در دوربین ها و یا افزایش رزولوشن صفحه نمایش وارد جنگ اعداد و ارقام شده و از این راه تلاش می کنند تا گوی سبقت را از رقبا بربایند.

به این ترتیب که حداقل روی کاغذ مشخصات فنی بهتری نسبت به سایرین ارائه دهند اما با افزایش آگاهی کاربران، این رویه دیگر چندان کارساز نیست چرا که به تجربه ثابت شده است که خریداران هوشیار، بیش از آنکه به اعداد و ارقام توجه کنند، عملکرد واقعی یک گوشی را ملاک انتخاب خود قرار می دهند.

10 گوشی برتر سال...؛ تبلیغ یا واقعیت؟

اما به شکل طبیعی آنچه عملکرد خوب گوشی هوشمند، برای کمپانی سازنده اش را به ارمغان می آورد، افزایش میزان فروش است که خود می تواند ملاک خوبی در ارزیابی موفقیت گوشی مورد نظر به شمار آید. در حقیقت مجموعه ۹عواملی که فروش خوب گوشی را رقم می زند می تواند به عنوان ملاک و معیاری برای انتخاب گوشی های برتر در نظر گرفته شود.

طراحی و کیفیت ساخت، قدرت باتری، سرعت و قدرت سخت افزار، روان بودن و کارآمدی نرم افزار، کیفیت صفحه نمایش و اندازه گوشی از جمله عواملی هستند که در جلب نظر کاربران سهیم هستند اما در اغلب موارد به تنهایی منجر به انجام خرید از طرف کاربر نمی شوند. آنچه عامل تعیین کننده در این مواقع به حساب می آید سیاست قیمت گذاری کمپانی ها است که تاثیر مستقیم بر افزایش میزان فروش دارد. بنابراین میزان فروش می تواند یک یاز عوامل موثر در موفقیت گوشی و کسب رتبه بالا در طبقه بندی های مربوطه شود.

علاوه بر میزان فروش، فاکتور دیگری که می تواند یک گوشی را در لیست برترین ها قرار دهد، نوآوری در تکنولوژی و طراحی است. در این قبیل گوشی ها علاوه بر هزینه ساخت، مبالغ هنگفتی نیز برای تحقیقات در زمینه ارائه فناوری جدید صرف شده است و همین موضوع بر قیمت نهایی گوشی تاثیر گذاشته و باعث افزایش مبلغ تمام شده می شود، به همین دلیل ممکن است بخش بزرگی از کاربران، از پس تامین هزینه این گوشی ها برنیامده و از خرید آنها صرفنظر کنند.

به همین دلیل میزان فروش آنها تا حد زیادی کاهش می یابد اما این امر هرگز مانع قرار گرفتن ایده های خلاق و نوآورانه در لیست برترین های موبایل نمی شود. نوآوری و تاثیر مثبت بر پیشرفت تکنولوژی از دیگر عوامل برتری گوشی های هوشمند است که همیشه با افزایش میزان فروش همراه نیست.

علاوه بر عوامل فوق یعنی میزان فروش و به کارگیری ایده های خلاقانه در جهت پیشرفت تکنولوژی، نمی توان از نقش سلیقه افراد در رتبه بندی گوشی های هوشمند غافل شد اما این اعمال سلیقه نباید باعث جابجایی معناداری در رتبه بندی ها شود، آن هم به شکلی که بقیه فاکتورهای سنجش کنار گذاشته شده و تنها بر اساس سلیقه عمل شود.

اما نکته غم انگیز از اینجا ناشی می شود که تفاوت فاحش در معرفی سالانه برترین های موبایل اغلب اوقات ارتباطی به ارزیابی نادرست ندارد بلکه گاهی تعمدا و با استفاده از معیارهای غیراصولی صورت می گیرد. لازم به ذکر است که در اغلب موارد به کارگیری اصول نادرست در طبقه بندی گوشی ها تصادفی نیست و برای رسیدن به اهداف خاصی طراحی شده است.

سرچشمه تفاوت در رتبه بندی گوشی ها از کجاست؟

در حقیقت می توان رد پای این اختلاف را در تفاوت در منافع منابع تعیین رتبه گوشی ها جستجو کرد. بدین معنا که برخی کمپانی ها از رسانه های مختلف به عنوان ابزار تبلیغاتی خود استفاده می کنند. در این میان پیچیده تر شدن دنیای رقابت، تاثیر خود را بر روش تبلیغات نیز گذاشته است، به طوری که اغلب کمپانی ها از روش های معمول تبلیغ مستقیم فاصله گرفته و در قالب های دیگر و به طور نامحسوس تری به تبلیغ کالاهای خود می پردازند.

یکی از این روش ها استفاده از سایت ها و رسانه های مختلف برای تهیه خبرهای تبلیغاتی است که عموما نیز مبنای درستی ندارند، بلکه طبق نظر کمپانی ها و در راستای منافع آنها تنظیم شده اند. برخی از سایت های به ظاهر خبری و اطلاع رسانی حتی متعلق به برخی برندهای گوشی ساز هستند.

10 گوشی برتر سال...؛ تبلیغ یا واقعیت؟

بر این اساس لیست برترین های سال، نیز گاهی جولانگاه کمپانی هایی می شود که به امید جای دادن گوشی های خود در میان برترین های سال، قصد دارند تا عملکرد موفق تری را از خود به نمایش بگذارند و افراد بیشتری را به خرید تشویق کنند.

این کار از روش های مختلفی صورت می گیرد. گاه این لیست ها توسط کمپانی ها در سایت های مربوط به خودشان انتشار می یابد و در مواردی دیگر افرادی که توسط شرکت های گوشی ساز به کار گرفته شده اند به تنظیم این اخبار می پردازند. البته این روش تنها در کشور ما کاربرد ندارد بلکه گاهی سایت های معتبر جهان نیز در جهت منافع خود به ارائه آمار سفارشی می پردازند و با دریافت هزینه تبلیغات، مطالب خورد نظر خود را در قالب گزارش به خورد خواننده می دهند. هر چه اعتبار این منابع بیشتر باشد احتمال ترجمه و نشر آن توسط رسانه های دیگر افزایش می یابد و به همین نسبت امکان استناد به این اطلاعات نیز افزایش می یابد.

رسانه های قدرتمند معمولا شیوه مناسب تری برای ارائه عقاید خود به خواننده و به کارگیری ذهن او در جهت منافع خود در پیش می گیرند و در مقابل مبالغ بیشتری نیز در قبال این جهت گیری دریافت می کنند اما برخی رسانه های کوچکتر که در کشور ما نیز عمدتا به این شیوه فعالیت می کنند، روش های ناشیانه تری برای ارائه تبلیغ در قالب گزارش در پیش می گیرند، به طوری که گاهی در لیست گوشی های برتر تهیه شده توسط آنها، نام دو یا سه گوشی از یک برند به چشم می خورد، در حالی که مطرح ترین پرچمدارها از برندهای دیگر راهی به این لیست نیافته اند! آن هم تنها به این جهت که هدف تبلیغات سایت مورد نظر نبوده اند.

اما دریافت وجه در مقابل تهیه گزارش های سفارشی، تنها دلیل تفاوت در رتبه بندی گوشی ها نیست، در برخی از کشورها که خود تولیدکننده گوشی های هوشمند هستند و گاهی میزبانی بیش از یک کمپانی گوشی ساز را به بر عهده دارند، معادلات تعیین برترین ها به گونه ای دیگر رقم می خورد. در این کشورها گاهی رفتار کاربران به گونه ای است که ترجیح می دهند از برندهای داخلی خرید کنند و بدین ترتیب در افزایش میزان فروش و مطرح شدن گوشی، موثر واقع می شوند. البته این نوع مطرح شدن نیز برای کاربران کشورهای مصرف کننده مثل ایران سودی ندارد.

برای مثال در تصویر موجود در این گزارش شما می توانید فهرست برترین گوشی های سال ۲۰۱۵ در کشور نیجریه را ببینید که شاید هیچ شباهتی به مدل های گوشی موجود در کشور ما و سلیقه کاربران ایرانی نداشته باشد. این موضوع البته در یک کشور اروپایی یا آمریکایی هم مصداق دارد و لزوما یک گوشی پرفروش معرفی شده از سوی یک سایت کانادایی به معنی بهترین پر فروش در دنیا نیست.

10 گوشی برتر سال...؛ تبلیغ یا واقعیت؟

چگونه به لیست برترین ها اعتماد کنیم؟

اگرچه با تمام این تفاسیر هستند رسانه هایی که قابل اعتماد هستند و بی طرفانه به اطلاع رسانی به خوانندگان خود می پردازند اما اگر می خواهید گوشی بعدی خود را از بین برترین ها انتخاب کنید، بهتر است دست به کار شده و لیست مخصوص به خود را تهیه کنید، برخی کمپانی ها در سال های قبل عملکرد بهتری از خود نشان داده اند و گوشی های موفق تری تولید کرده اند که مسلما در طبقه بندی های جدید، مورد توجه قرار نمی گیرند.

اما با توجه به گذشت زمان و افت قیمت احتمالی، این قبیل گوشی ها می توانند به لیست شما برای خرید اضافه شوند. فارغ از هیاهوی تبلیغاتی برخی رسانه ها، برای داشتن بهترین انتخاب، فقط کافی است به اطراف خود توجه کنید، گوشی هایی که بیشتر از همه در جامعه و در دست افراد مختلف می بینید، بی شک نمونه واقعی از برترین ها است که به دلایل  مختلف و با توجه به تطابق باغ شرایط جامعه، استفاده از آنها رواج یافته است.

از طرفی دیگر گاهی در لیست های تهیه شده در کشورهای دیگر، گوشی هایی به چشم می خورند که برخی امکانات ارائه شده توسط آنها در کشور ما قابل استفاده نیست، بنابراین گوشی مورد نظر نمی تواند برای مصر ف کننده ایرانی گوشی برتر باشد و کاربر ایرانی فقط هزینه این قابلیت های غیرقابل استفاده را می پردازد. بنابراین بهتر است برای تعیین بهترین و مناسب ترین گوشی، از منابع قابل اعتماد استفاده کنیم و با مقایسه اطلاعات آنها با یکدیگر به نتایج مطمئن تری دست یابیم.

تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان

تصویر روز: شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن، برای چهارمین سال متوالی در سال ۲۰۱۵ بزرگ‌ترین خودروساز جهان شد.

این شرکت در سال ۲۰۱۵ به میزان ۱۰٫۱۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده است که بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه بیشتر از ۹٫۹۳ میلیون دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازان فولکس واگن آلمان بوده است.

تویوتا همچنین توانسته است سطوح تولید از پیش تعیین شده خود را نیز پشت سر بگذارد.

از سوی دیگر گروه خودروسازی جنرال موتورز آمریکا نیز پس از فولکس واگن با ۹٫۸ میلیون دستگاه خودروی تولید شده در جایگاه سومین شرکت خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.

در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ فولکس واگن بیشتر از تویوتا خودرو تولید کرد اما با رو شدن رسوایی آلایندگی خودروهای این شرکت، فروش فولکس واگن کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.

در سال ۲۰۱۴ تویوتا ۱۰٫۲۳ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده بود.

به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی استقبال خریداران در بازارهای خودروی کشورهای در حال توسعه به شدت کاهش یافته است.

بانک ها باید از مسیر کهنه خارج شود

تصویر روز: نماینده مجلس گفت: تابانک ها در بازار سرمایه حضور دارند و بجای تسهیلات کوتاه مدت، وام های بلند مدت بدهند پرداخت می کنند نمی توان به کاهش نرخ سود امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، کاتب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: نرخ بیکاری جوانان بالای ۲۵ درصد و قشر فارغ التحصیل بالاتر از این میزان است و نرخ بیکاری زنان هم خیلی زیاد به نظر می رسد.

شبکه بانکی باید از مسیر کهنه خارج شود

وی افزود: ایجاد اشتغال نتیجه و دستاورد سیاست های اجرایی و برنامه های عملی دولت است و با شعار و گفتار نمی توان به اشتغال پایدار در چارچوب سیاستهای کلی رسید.

کاتب گفت: نگرش دولت برای ایجاد اشتغال پایدار با تقویت نرخ رشد اقتصادی به تنهایی کافی نیست و نمی تواند دستاورد لازم را داشته باشد و حتی اگر نرخ رشد اقتصادی ۵ درصدی مد نظر دولت تحقق یابد شاید حداکثر ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

وی افزود: این در حالیست که نرخ رشد اقتصادی ۵ درصد به صدها هزار میلیارد تومان نیاز دارد و درآمد نفتی دولت در سال آینده حداکثر به ۲۰ میلیارد دلار معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان می رسد و فاصله خیلی زیاد است.

کاتب گفت: یک درصد رشد اقتصادی هم حداکثر یکصد هزار شغل ایجاد می کند.

وی افزود: ما اشتغال پایدار را می خواهیم و باید همه برنامه ها و تلاش های دولت معطوف به توسعه اشتغال باشد و در حالی که سالانه ۸۰۰ تا یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که به شش میلیون بیکار موجود افزوده می شود دولت خیلی سخت بتواند به اهداف اشتغالزایی برای این قشر برسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه برخی برنامه های دولت را در قالب بودجه و برنامه های توسعه بررسی می کنیم محور بودن اشتغال را مشاهده نمی کنیم و بخش عمده احکام آنها متوجه اشتغالزایی نیست.

کاتب گفت: برای توسعه اشتغال می توانیم از ظرفیت های توسعه بنگاه های کوچک و متوسط، مشاغل خانگی ، صنایع دستی و اقتصاد روستایی و کشاورزی استفاده کنیم اما باید شبکه بانکی هم از سیاست های مصوب دولت و قانون برای فروش بنگاه های اقتصادی خود و پرداختن به فعالیت های پولی و بانکی تمکین کند که متأسفانه این موضوع دیده نمی شود.

وی افزود: زمانی که نرخ تورم افزایش یافت و بالای ۳۰ درصد رسید مدیران بانکی فشار می آوردند که باید نرخ سود بانکی را افزایش دهیم و افزایش هم دادند اما در حالی که دولت می گوید نرخ تورم را به شدت کاهش داده است چرا بانک ها حاضر نیستند نرخ سود خود را کاهش دهند.
کاتب گفت: این روند انگیزه تولید را کاهش می دهد و ریسک سرمایه گذاری کاهش خواهد داشت و با این فرآیند نمی توانیم به رشد توسعه پایدار متناسب با تقاضای شغل برسیم.

وی افزود: برخی بررسیها نشان می دهد که بانکهایی که تسهیلات خرد ارائه می دهند و بانکهای قرض الحسنه با کمترین درصد معوقات مواجه هستند اما بانکهایی که وام های درشت داده اند درصد بالایی معوقه دارند.

این نماینده مجلس گفت: در قانون رفع موانع تولید تلاش کردیم بانکها با فروش اموال و واگذاری بنگاه های خود افزایش سرمایه دهند تا ظرفیت تسهیلات دهی آنها بیشتر شود اما این امر هنوز تحقق نیافته است و رتبه فضای کسب و کار ایران که به ۱۳۰ می رسد در مقایسه با رتبه ۲۲ قطر خیلی نامطلوب است.

آقای کاتب گفت: دولت باید محور همه فعالیتها را توسعه اشتغال قرار دهد و باور کند که رشد اقتصادی به تنهایی نمی تواند ما را به اشتغال پایدار برساند و همچنین شاخص های فضای کسب و کار هم بهبود یابد.

دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تا زمانی که بانک ها در بازار سرمایه حضور دارند و به جای تسهیلات کوتاه مدت، وام های بلند مدت پرداخت می کنند نمی توان به کاهش نرخ سود امیدوار بود.

علیرضا محجوب افزود: بانکهای ما امروزه مدعی اند که متقاضی تسهیلات با نرخ سود بیشتر هم وجود دارد و به دلیل مازاد تقاضا حاضر نیستند نرخ سود را کاهش دهند و از طرفی دیگر مالک بنگاه های زیادی هستند که در شرایط برابر منابع خود را به آنها اختصاص می دهند.

شبکه بانکی باید از مسیر کهنه خارج شود

وی افزود: اینکه معوقات بانکی گسترده ای داریم بخشی از آن مربوط به فساداقتصادی است و متأسفانه بانکهای ما ساختار گذشته راه خود را حفظ کرده اند و حاضر نیستند وارد عرصه ای شوند که فقط به فعالیتهای پولی و بانکی بپردازند.

آقای محجوب گفت: ظرفیت اقتصاد ایران برای ایجاد اشتغال در روند طبیعی ۹۳۰ هزار شغل در سال است که البته امیدواریم با تلاشهایی که دولت در عرصه های داخلی و خارجی انجام می دهد بتواند این ظرفیت ها را افزایش بدهد و خوشبختانه دولت هم تلاشهای زیادی برای اصلاح ساختار اقتصادی انجام داده است اما هنوز کارهای زیادی دارد که باید انجام شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که در جهان به ازای هر یک نیروی کار متخصص ۴ نفر نیروی کار ساده وجود دارد در ایران به ازای هر یک نفر نیروی کار ساده دو نفر نیروی متخصص وجود دارد و به همین خاطر نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر از نیروی کار دیپلم و ساده است.
وی افزود: میان نرخ رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری رابطه وجود دارد و در دنیا اثبات شده است و امیدواریم نظام آموزشی هم در کنار دیگر مراجع و دولت و مجلس که همواره دلسوز کشور هستند بتوانند ساختار طرف تقاضای نیروی کار را متناسب با طرف های عرضه بازار کار ساماندهی کنند.

اوباما تحریم های ایران را لغو کرد

تصویر روز: کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با امضای حکمی دستور برداشته شدن تحریم‌های ایران را صادر کرد.

روز بیست و ششم دی‌ماه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به صورت رسمی آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام کردند.

ظریف و موگرینی در این بیانیه اعلام کرد: امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. به گزارش تسنیم امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

خرید بلیت‌های جشنواره موسیقی فجر توسط ایرانسل

تصویر روز : امکان خرید دیجیتالی بلیت‌های جشنواره موسیقی فجر ۹۴ توسط ایرانسل فراهم شد.

9giy image001

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، علاقمندان به حضور در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که از ۲۱ تا ۲۸ بهمن ۹۴ برگزار می‌شود می‌توانند با دانلود و نصب نرم‌افزار گیشه، بلیت اجراهای این جشنواره را تهیه کنند.

خرید بلیت‌های جشنواره موسیقی فجر از ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ششم بهمن ماه در نرم‌افزار گیشه امکان‌پذیر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، «گیشه» نخستین نرم‌افزار کاربردی جامع خرید دیجیتال بلیت در ایران است که دسترسی به منابع متعدد و گسترده خرید الکترونیکی بلیت را برای کاربران فراهم می‌کند و با استفاده از آن می‌توان اطلاعات و جزئیات مربوط به بلیت مورد نیاز را مشاهده و خریداری کرد تا به این ترتیب از اتلاف وقت و هزینه برای خرید حضوری بلیت جلوگیری شود.

همچنین نرم‌افزار گیشه، کاربران را در جریان برنامه تئاترها، کنسرت‌ها، فیلم‌های در حال اکران، گالری‌ها و برنامه‌های گردشگری قرار می‌دهد و امکان خرید و دریافت الکترونیکی بلیت از طریق این برنامه را برای آنان میسر می‌کند. امکان مشاهده فهرست دوره‌های آموزشی هنری و ثبت‌نام در این دوره‌ها نیز از طریق «گیشه» امکان‌پذیر است.

دریافت جزییات هر برنامه از قبیل هنرمندان، عوامل، عکس‌ها، آواها، نشانی محل اجرا و نمایش آن روی نقشه و مسیریابی از طریق نرم‌افزار کاربردی گیشه میسر است.

کاربران می‌توانند نرم‌افزار کاربردی گیشه را از صفحه اختصاصی آن در وب‌سایت ایرانسل به نشانی gisheh.irancell.ir و یا بازارهای اندرویدی Myket و کافه بازاردانلود و نصب کنند.

بیمه “ما” لوح تقدیر شرکت برتر را از آن خود کرد

تصویر روز : شرکت بیمه “ما” توانست در چهارمین سال از فعالیت خود در همایش شرکت های برتر کشور  که از سوی سازمان مدیریت صنعتی برگزار  شد ، لوح تقدیر ” شرکت برتر از نظر رشد سریع ” را کسب کند.

به گزارش روابط عمومی بیمه “ما”، در هجدهمین همایش شرکت‌های برتر ایران لوح تقدیر” شرکت برتر از نظر رشد سریع”  از سوی محمد شریعتمداری معاون اجرائی رئیس جمهور به مهندس مجید صفدری مدیر عامل بیمه “ما” اعطا شد.

بر اساس این گزارش، شرکت بیمه “ما” با  افزایش میزان فروش خود  توانسته است در میان رتبه ‌های برتر از نظر  شاخص رشد سریع در میان یکصد شرکت دوم قرار گیرد.

همچنین شرکت بیمه “ما” توانست  با ۱۰۴ پله صعود،  جایگاه خود را در میان ۵۰۰ شرکت برتر ایران  به  رتبه  ۱۹۵ ارتقا دهد و رتبه هشتم بالاترین ارتقای رتبه را در بین صد شرکت دوم اخذ کند.

این گزارش می‌افزاید که معیار های اصلی در انتخاب شرکت های برتر از نظر رشد سریع شامل شاخص‌های تغییر رتبه فروش شرکت های فهرست ۱۰۰ شرکت دوم طی چهار سال اخیر، منفی نبودن تغییر رتبه فروش  شرکت در سال گذشته ، زیان ده نبودن شرکت و وجود اطلاعات شرکت در رتبه بندی IMI-100 برای حداقل ۳ سال اخیر می‌شوند.

گفتنی است همایش هجدهمین دوره رتبه‏بندی شرکت‏های برتر ایران با حضور مقامات کشوری، مدیران شرکت‌های برتر و صاحب نظران اقتصادی و صنعتی برگزار شد و طی آن، شرکت‌های پیشرو، شرکت‌های برتر از نظر بالاترین میزان فروش، رشد سریع ، شرکت‌های برتر صادرات‏گرا و شرکت‏های برتر در شاخص‏های مهمی همچون سودآوری، بازدهی فروش و بالاترین میزان اشتغال زایی معرفی شدند