تصویر روز: درپی افزایش قیمت برنج در بازار مصرف و ادعای وزارت کشاورزی مبنی بر اینکه گرانی این محصول به دلیل حضور واسطهها و سوءاستفاده خردهفروشان است، سازرمان حمایت مصرفکنندگان این موضوع را رد و اعلام کرد که گرانی برنج به دلیل کاهش ۳۸ درصدی واردات است.
علیرضا رستمی -مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان – توضیح داد: واردات برنج در سال گذشته نسبت به سال قبلش حدود ۳۸ درصد کاهش داشت و میزان موجودیها به مرور و با اعلام ممنوعیت واردات برنج باعث شد میزان ذخایر برنج وارداتی کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ یک میلیون و ۱۸۵ هزار تن واردات قطعی برنج صورت گرفت، اظهار کرد: در سال گذشته ۷۴۳ هزار تن واردات داشتیم، ضمن اینکه سالانه بهطور متوسط یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید برنج داریم و این در حالی است که هرچه از فصل برداشت دورتر میشویم میزان موجودی نزد زارعان، فروشگاه ها و واسطهها کمتر میشود و به دنبال آن عرضه نیز کاهش یافته و در نهایت قیمت بالا میرود و این یک اصل اقتصادی است.
مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت ادامه داد: هرچه میزان عرضه کمتر شود اختلاف قیمت بیشتر میشود و این موضوعی است که در مورد همه کالاها صدق میکند.
وی در عین حال تاکید کرد: بر اساس اساسنامه سازمان حمایت و سازمان بازرسی و نظارت بر کالاها که مصوبه مجمع تشخیص نظام را پشت خود دارد و براساس قوانین تعزیرات و قانون نظام صنفی در سطح عرضه با متخلفان و دلالان برخورد میکنیم ولی آنچه مهم است این است که در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، زراعی و باغی اولویت تنظیم بازار با تامین است و زمانی که تامین به اندازه کافی صورت نگیرد شاهد بروز مشکلاتی هستیم.
رستمی همچنین اظهار کرد: براساس قانون انتزاع بخش کشاورزی که مصوبه دولت و مجلس در سال ۱۳۹۱ است، مسئولیت تنظیم بازار همه کالاهای کشاورزی، غذایی، زراعی و دامی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع شامل تامین، تولید و تنظیم بازار است و بدون شک اگر کالا به میزان کافی تامین نشود در سطح خرده با مشکلاتی مواجه میشویم و نوسان افزایشی را شاهد خواهیم بود.
وی تاکید کرد: الزاما هر افزایش قیمتی در سطح خردهفروشیها نشأت گرفته از تخلف نبوده و گرانفروشی و گرانی دو مقوله جدا هستند.
مدیر کل نظارت بر مواد غذایی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: وجود تشکلها در مراکز عمده تولید و تقویت آنها از تکالیف اصلی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی تعریف شده است.
به گفته وی، اگر سلفخری را به عنوان امری رایج در سیستم کشاورزی شاهدیم، به دلیل نبود تشکل قوی برای حمایت از زارعانی است که نقدینگی کافی ندارند و در نتیجه دلالان وارد میدان میشوند.
این مقام مسئول در سازمان حمایت، با بیان اینکه واسطهها در فضای خلأ حاضر میشوند، گفت: هیچ نوسان قیمتی نیست که ریشه در بحث تامین نداشته باشد. ایسنا
تصویر روز: نماینده ولیفقیه در استان البرز گفت: قاچاق کالا از جمله مشکلات کشور است که بهویژه برای اقتصاد مقاومتی مشکل ایجاد میکند.
به گزارش روابط عمومی دفتر امامجمعه کرج؛ آیت الله سید محمدمهدی حسینیهمدانی در دیدار با مدیران گمرک استان البرز، اظهار داشت: قاچاق کالا از جمله مشکلات کشور است که بهویژه برای اقتصاد مقاومتی مشکل ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در مسیر اجرا با آفاتی همراه است، افزود: ما هر چقدر درونگرا باشیم و به اقتصاد داخلی توجه داشته باشیم باز هم اقتصاد مقاومتی آفاتی دارد؛ یکی از عواملی که مانع رشد این قضیه میشود، قاچاق کالا است.
امام جمعه کرج قاچاق کالا را ضربه مهلکی به اقتصاد و کشور دانسته و ادامه داد: قاچاق کالا، کار کارگر را از بین میبرد و به تولید داخلی ضربه میزند.
آیتالله حسینیهمدانی با توجه به نقش ویژه گمرک بیان کرد: گمرک گلوگاهی است که نباید اجازه قاچاق کالا را بدهد و این سبب حفظ اقتصاد می شود.
نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به نامگذاری امسال به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: یک قسمتی از اقدام و عمل متوجه خود شما است که کار درست اقدام و درست عمل شود.
وی با اشاره به اینکه در خود شهر کرج قاچاق کالا خیلی زیاد است، ادامه داد: باید بد اخلاقی و بد عمل کردن اشخاصی که خلاف قانون را قانونمند انجام میدهند نشان داده و جلوی آنها گرفته شود.
تصویر روز: استاندار البرز از ثبت نخستین گل لاله سفید در کشور به نام این استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سیدحمید طهایی در مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره لالههای گچسر با اشاره به اینکه استان البرز دارای استعداد و پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: نخستین دانشکده کشاورزی در ایران در شهر کرج، قبل از تاسیس دانشگاه تهران راهاندازی شده است.
استاندار البرز با بیان اینکه باغ لاله گچسر در یکی از مناطق معتدل کشور قرار دارد، افزود: این باغ نشاندهنده ظرفیت توسعه البرز در این زمینه است.
وی با اشاره به اینکه نخستین گل لاله سفید به نام استان البرز ثبت شده است، گفت: باید جایگاه استان البرز به عنوان مهد کشاورزی کشور حفظ شود.
طهایی افزود: امیدوارم آخرین فناوری و علوم روز کشاورزی در استان البرز برقرار شود.
تصویر روز: رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفت: قیمت خودروهای داخلی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.
محمد جعفری در واکنش به اقدام شورای رقابت در افزایش قیمت خودروهای داخلی، اظهار کرد: مشخص نیست براساس چه مستندات و چه منطقی شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی را افزایش داده است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در حالی است که مردم انتظار کاهش قیمتها را داشتند، خاطرنشان کرد: با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها، منطقی است که قیمت خودرو کاهش یابد.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادامه داد: خودروسازان در گذشته تحریم را بهانه افزایش هزینههای تولید و رشد قیمتها قرار میدهند بنابراین با لغو تحریمها دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.
وی افزود: شورای رقابت به جای آنکه قیمت خودرو را افزایش دهد باید راهکاری برای از بین بردن انحصار از بازار خودرو و رقابتی شدن صنعت خودرو ارائه داده و این راهکار را اجرایی کند.
جعفری با بیان اینکه تورم سالانه دلیل منطقی برای افزایش قیمت خودرو نیست، تصریح کرد: لغو تحریمها باعث کاهش هزینههای تولید خودرو در کشور شده است بنابراین حداقل انتظار این بود که اگر قیمتها کاهش نمییابد، افزایش نیز نیابد.
اخیرا رئیس شورای رقابت از افزایش ۱٫۸ درصدی محصولات ایران خودرو و ۰٫۴ درصدی محصولات سایپا خبر داد. ایسنا
تصویر روز: رئیسکل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه پروژه قطار شهری کرج یکی از طرحهای بزرگ و ملی است، گفت: متاسفانه در این پروژه وقفه ایجاد شده و مردم نمیتوانند از مزایای این طرح بهرهمند شوند که ضروری است دلسوزان به این موضوع ورود پیدا کنند.
به گزارش تصویر روز به نقل از روابطعمومی دادگستری استان البرز، احمد فاضلیان در نشستی که به منظور بررسی مشکل توقف احداث متروی شهری کرج به همت «کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری» و با حضور دادستان مرکز استان، نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استاندار، رئیس شواری شهر کرج، شهردار کرج و مسئولان شهری برگزار شد با اشاره به اینکه ورود به این موضوع وظیفه دستگاه قضایی نیست و باید مراجع دیگری برای حل این مشکل ورود پیدا کنند، اظهار داشت: با توجه به دغدغه حل مشکلات مردم کرج که در دستگاه قضایی استان وجود دارد، تصمیم گرفتیم این موضوع را در کمیته، طرح و بررسی کنیم.
وی افزود: هدف از برگزاری این جلسه رسیدن به یک نتیجه یا حل اختلاف نیست بلکه میخواهیم با نگاه علتیابی، به ریشه این مشکل بین شهرداری کرج و پیمانکار برسیم و اقناع شویم که آیا توقف این پروژه صحیح و مقرون به صرفه بوده است یا ادامه آن میتواند به حل معضل کلانشهر کرج کمک کند.
رئیسکل دادگستری استان البرز یکی از کارکردهای کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری را برداشتن موانع و مشکلات از مسیر پیش روی سرمایهگذاران عنوان کرد و افزود: باید با استفاده از ظرفیتها، شرایطی را فراهم کنیم که سرمایهگذار و کارآفرین بتوانند با آسودگی خاطر در بخشهای مختلف صنعتی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی استان سرمایهگذاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه پروژه قطار شهری کرج یکی از طرحهای بزرگ و ملی است، تصریح کرد: متاسفانه در این پروژه وقفه ایجاد شده و مردم نمیتوانند از مزایای این طرح بهرهمند شوند که ضروری است دلسوزان به این موضوع ورود پیدا کنند.
فاضلیان، در نظر گرفتن مصالح عمومی در موضوع قطار شهری کرج را یک ضرورت دانست و گفت: دستگاه قضایی استان، نظر خاصی نسبت به هیچ یک از طرفین ندارد و موضعی کاملا مستقل دارد؛ بلکه میخواهیم شرایط کنونی ادامه نداشته باشد چون با ادامه روند فعلی تنها مردم متضرر خواهند شد.
وی با توصیه طرفین به خویشتنداری و در نظر گفتن مصالح مردم که زمینهساز عزتمندی برای مدعیان در پروژه قطار شهری کرج است تصریح کرد: هرچه این طرحها سریعتر به بهرهبرداری برسند به نفع مردم است و جزو باقیات الصالحات است.
حاجی رضا شاکرمی هم در این نشست با اشاره به فلسفه کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری که هدف آن تمرکز بر گرهگشایی از ابهامات سرمایهگذاری و جلوگیری از اعمال نظرهای سلیقهای یا تخلفات احتمالی برای مانعتراشی در مسیر سرمایهگذاران است، گفت: قطار شهری جزو ضروریات در شهر کرج است که رشد لازم را نداشته و شهردار و پیمانکار ادعاهایی دارند که دستگاه قضایی مترصد است از اختلافات یا قصور احتمالی پیشگیری کند.
وی با توضیح اینکه این قرارداد بر اساس ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان ابطال شده است، تصریح کرد: هدف این جلسه حل اختلاف نیست بلکه زمینهسازی برای بررسی کارشناسی و ارائه راهکار برای شروع پروژه است؛ موضوع قطار شهری یکی از موضوعات مطرح در حوزه حقوق عمومی است که بر این اساس کمیته تصمیم گرفته بر این موضوع ورود داشته باشد.
تصویر روز: در حال حاضر از مجموع حجم ۲۰۵ میلیون مترمکعبی مخزن این سد حدود ۱۶۴ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است.
سد کرج بهعنوان نخستین سد چندمنظوره ایران در سال ۱۳۴۰ به بهره برداری رسید. این سد که یکی از ۵ سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است با سطح حوزه آبریزی بهمساحت ۷۶۴ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه بهمیزان ۴۷۲ میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله ۶۳کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده کرج ــ چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.
در حال حاضر از مجموع حجم ۲۰۵ میلیون مترمکعبی مخزن این سد حدود ۱۶۴ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است که نشان می دهد حدود ۸۰ درصد از حجم این سد پر است. تسنیم
تصویر روز: این روزها با بیشتر شدن امکانات دستگاه های موبایل، شاید رایج ترین شکوه و گلایه کاربران عمر اندک باتری تلفن های همراه باشد که البته این گلایه نیز کاملا به جاست: هیچ چیز بدتر از آن نیست که در اواسط تماشای ویدئو، انجام بازی یا مرور وب و حتی یک تماس تلفنی ضروری، باتری موبایل تان تمام شود.
به گزارش دیجیاتو ، هر کسی هم که تلفن همراه دارد قطعا چنین مشکلی را تجربه کرده و از همین رو جای تعجب ندارد اگر کاربران این دستگاه ها همه جور ترفندی را برای بالا بردن عمر باتری موبایل هایشان پیاده کرده باشند.
اما براساس اعلام کارشناسان بسیاری از اقداماتی که از سوی دارندگان دستگاه های موبایل و با هدف بیشتر کردن عمر باتری آنها انجام می شود پایه و اساس علمی ندارد. در ادامه قصد داریم برخی از باورهای نادرست در این باره را با شما در میان بگذاریم.
۱- نباید موبایل خود را در تمام طول شب به پریز برق بزنید

«اور شارژ» یا شارژ بیش از اندازه عبارتی است که بسیاری برای توجیه بد بودن این کار از آن استفاده می کنند. در واقع طبق باور بسیاری، اگر موبایل خود را برای مدت طولانی بعد از آنکه کاملا شارژ شد، به منبع برق متصل نگه دارید، ظرفیت باتری آن کم می شود. باید بگوییم که این امر صحت ندارد.
این باور نادرست البته منشئی کاملا علمی و درست دارد و به همین خاطر رواج آن در میان کاربران اتفاق عجیبی نیست. در سال های قبل، باتری های لیتیومی یونی در صورتی که برای مدت طولانی به منبع برق متصل می شدند بیش از اندازه گرم می شدند. همین مساله خساراتی را به باتری می زد و عملکرد آن را تضعیف می نمود و حتی در برخی موارد به انفجار باتری می انجامید.
اما دستگاه های جدید، به مراتب از موبایل های قدیم هوشمندتر هستند و قابلیت های خوبی برای مدیریت انرژی خود دارند. به همین خاطر، اگر موبایل تان را برای مدتی طولانی به پریز برق متصل نمایید مشکلی برای آن پیش نمی آید و تنها در صورتی ممکن است اتفاق ناخوشایندی رخ دهد که قاب موبایل شما طراحی خوبی نداشته و امکان پخش شدن حرارت از منافذ آن وجود نداشته باشد.
به غیر از این مورد، بهتر است نگران بروز مشکل نباشید و می توانید با خیالی آسوده موبایل خود را برای مدت طولانی به شارژر متصل کرده و به حال خودش رها نمایید.
۲-پیش از شارژ موبایل، باتری آن را کاملا خالی کنید

این باور البته در مورد نوع دیگری از باتری ها صدق می کند. باتری های ساخته شده از نیکل کادمیوم یا نیکل-هیدرید فلز همان نوعی هستند که اگر کاملا خالی نشوند و برای شارژ مجددشان اقدام نمایید با مشکل روبرو خواهید شد و لازم است یادآوری کنیم که تلفن های هوشمند امروزی از باتری های لیتیومی یونی بهره می برند.
البته باز هم باید تاکید نمایید که این باور نادرست برخی ریشه های منطقی هم دارد: باتری هایی که بیس اصلی شان نیکل است نمی دانند که ظرفیت واقعی شان چقدر است و چنانچه قبل از شارژ مجدد کاملا تخلیه نشوند، دردسر آفرین خواهند شد.
اما انواع لیتیومی یونی کاملا با آنها فرق دارند و از روش هوشمندانه تری برای تشخیص میزان شارژ خود بهره می گیرند. اگر ۶۰ درصد از شارژ باتری خود را استفاده نمایید و سپس آن را دوباره شارژ کنید، باتری این فرایند را به عنوان یک چرخه کاملا شارژ به حساب نمی آورد.
به این ترتیب روز بعد که از موبایل خود استفاده می کنید و ۴۰ درصد از ظرفیت باتری شما خالی می شود، باتری آن را یک چرخه کامل به حساب می آورد. البته اینکه گفته می شود با هر بار شارژ باتری های لیتیومی یونی از ظرفیت آنها کم می شود کاملا صحت دارد اما این اثر چندان هم قابل توجه نیست.
باتری اغلب تلفن های هوشمند بعد از چند سال استفاده تا ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را نگه می دارند و چون بیشتر کاربران بعد از همین بازه زمانی موبایل هایشان را عوض می کنند و دستگاه تازه ای را خریداری می نمایند دلیلی برای نگرانی از این بابت وجود ندارد.
۳- همیشه از شارژر اصلی موبایل خود استفاده کنید

ریشه این باور نادرست در ترفندهای بازاریابی نهفته است. حتما متوجه شده اید که در دفترچه راهنمای اسمارت فون ها (حال برند آن هرچه که می خواهد باشد) نوشته شده حتما از شارژری استفاده نمایید که موبایل را تولید کرده است.
این شرکتها می خواهند کاربران و مشتریان خود را مجاب کنند که لوازم جانبی تلفن های هوشمندشان را هم از آنها بخرند. اما این توصیه ابدا ارتباطی با سلامت موبایل شما ندارد و صرفا با هدف کسب درآمد و سود بیشتر مطرح می گردد. لذا هر شارژری که توسط شرکت های ثالث معتبر تولید شده باشد هم قابل استفاده است.
البته استثناهایی هم وجود دارد که به خصوص در مورد کابل های USB-C مطرح می گردد و برخی شارژرهای غیر رسمی هم با سرعت کمتری دستگاه شما را شارژ خواهند کرد اما در اغلب موارد، مشکلی از بابت کاربرد شارژرهای شخص ثالث همراه با تلفن های هوشمند وجود ندارد.
تنها نکته مهمی که در زمان خرید شارژر باید به آن توجه نمایید این است که از کاربرد موارد بی کیفیت و ارزان قیمت خودداری نمایید. البته کلیت آنها مشکلی ندارد اما بعضا پیش آمده که مشکلاتی را برای تلفن های همراه به وجود آورده اند.
۴- هیچگاه از موبایل خود در حین شارژ شدن استفاده نکنید

این باور بیشتر در میان مادربزرگ ها و پدربزرگ ها وجود دارد و عمدتا هم از ترس، عدم اطمینان و تردید ریشه گرفته و هیچگونه مبنای علمی ندارد. حتما شما هم شنیده اید که به باور برخی در صورتی که موبایل خود را حین شارژ شدن به کار ببرید می تواند انفجار و آتش سوزی دستگاه یا حتی برق گرفتگی شما را به دنبال داشته باشد. در هر حال لازم است بدانید که این نوع استفاده خطری را برای شما به دنبال نخواهد داشت و هیچیک از اتفاقات یاد شده در جریان آن رخ نمی دهند.
۵- پاک کردن اپلیکیشن ها و یا نصب اپ های مدیریت کننده

حتما شما هم شنیده اید که اپ کیلرها می توانند در میزان مصرف باتری دستگاه های موبایل صرفه جویی کنند در حالی که اینطور نیست و استفاده از این اپلیکیشن ها حتی می تواند نتایج زیان باری را به دنبال داشته باشد.
البته چند سال پیش (یعنی حدودا سال ۲۰۰۹ میلادی) اپ کیلرها فعالیت اندروید را روان تر می کردند اما به تدریج اندروید هوشمندتر از قبل شد و بهتر توانست منابع خود را مدیریت نماید.
تمام کاری که اپ کیلرها انجام می دهند این است که انرژی دستگاه های موبایل را مصرف می کنند و پیش از آنکه به محبوبیت برسند ضرورت خود را از دست دادند.
جالب است بدانید که اگر برحسب اتفاق اپلیکیشن هایی که در پس زمینه فعال هستند را ببندید یا اینکه با سوایپ کردن، آنها را از منوی آخرین اپ های استفاده شده خارج نمایید، غالبا باتری موبایل خود را به هدر داده اید تا هر کار دیگری.
یکی از دلایل مطرح کردن این مساله آن است که تعداد زیادی از اپلیکیشن ها بعد از بسته شدن مجددا باز می شوند و این یعنی اگر آن اپ خاص را به حال خود رها کرده بودید میزان کمتری از باتری دستگاه خود را استفاده کرده بودید.
دلیل دیگر اینکه بزرگ ترین عامل مصرف باتری دستگاه های موبایل نمایشگر آنهاست. بنابراین اگر نمایشگر تلفن هوشمند خود را روشن نگه می دارید تا اپلیکیشن های اضافه را ببندید آنگاه باید بدانید که با این کار صرفا باتری دستگاه خود را به هدر می دهید و بس.
۶- غیرفعال کردن سرویس هایی نظیر بلوتوث و موقعیب یاب ها تاثیری شگرف بر عمر باتری موبایل شما خواهد گذاشت

چند سال پیش وای فای و بلوتوث از جمله اصلی ترین عوامل مصرف باتری تلفن های هوشمند به شمار می رفتند اما امروز هیچیک از آنها تاثیر سابق را ندارند. بنابراین توصیه می شود سرویس هایی که به صورت مستمر مورد استفاده قرار می دهید را به حال خود رها کنید و بگذارید به فعالیت شان ادامه دهند چراکه دستگاه شما به شکلی طراحی شده که بتواند آنها را مدیریت نماید.
نتیجه
مواردی که ذکر شد باورهای نادرستی هستند که در فوروم ها و این طرف و آنطرف میان مردم و به خصوص آنها که کمی با تکنولوژی آشنایی دارند دست به دست می شوند. اما لازم است یادآور شویم که این لیست به هیچ وجه جامع نیست و قطعا موارد بیشتری را در بر می گیرد.