تصویر روز: در بازار ایران هم اگرچه نسل نخست توسان در کنار سوزوکی گرندویتارا از بدعت گذاران کلاس جدید شاسی بلند سواری بودند، اما اندکی بعد این کیا اسپورتیج بود که سکان این بخش از بازار را در دست گرفت.
هیوندای توسان یا به قول نمایشگاه داران وطنی، آی ایکس ۳۵ اکنون پس از دو نسل حضور موفق در بازار خودرو ایران چنان به شهرت و اعتباری رسیده که خبر آمدن جدیدترین اتاقش هم میتواند بسیاری هیجان زده کند.
کافی است گشتی در بازار خودروهای دست دومی بزنید و نفوذ این خودرو را از نزدیک به چشمان خود ببینید، تا به خوبی دریابید که چگونه محصولی چون IX35 از برند، هیوندا حکم پول نقد در بازار شاسیبلندهای ایران را دارد.
توسان چه بود و چه شد؟
دوقلوهای قدبلند گروه کیا-هیوندای در سال ۲۰۰۴ میلادی بر روی پلتفرم مشترک با الانترا و تیبورون طراحی شدند. توسان در حقیقت مقیاس کوچکتری از نسل اول سانتافه بود که طرحی محافظه کار را با خطوط نرم و سیال ارائه میداد. در حالی که برادر تنیاش اسپورتیج، با خطوط تیزتز و ظاهرجوان پسندتر، برای این قشر خوشتر درخشید.

در بازار ایران هم اگرچه نسل نخست توسان در کنار سوزوکی گرندویتارا از بدعت گذاران کلاس جدید شاسی بلند سواری بودند، اما اندکی بعد این کیا اسپورتیج بود که سکان این بخش از بازار را در دست گرفت.
دومین نسل از توسان این بار برای هماهنگی بیشتر با سیستم نامگذاری جدید هیوندای و به تبعیت از مدل بزرگتر IX55(وراکروز) با کد جدید IX35 در بازارهای اروپایی و بیشتر کشورهای خاورمیانه از جمله ایران عرضه شد. این مدل که اولین بار در فرانکفورت ۲۰۰۹ خودنمایی شد پس از سوناتا YF، دومین هیوندایی بود که با زبان طراحی بدنه سیال ساخته میشد.

طراحی انقلابی نسل دوم این بار در افزایش جذابیت ظاهری کلاس کراساوورهای کوچک و واداشتن رقبا به توجه بیشتر به طراحی نیز بیتاثیر نبود. این نسل با وجود جهش قیمت چندبرابری نسبت به نسل پیشین در ایران، با استقبال گستردهتر نسبت به گذشته مواجه شد و محبوبیت بالایش (که در این بین حجم بالای واردات شخصی آن توسط افراد و شرکت های گوناگون نیز بر جا افتادن آن در بازار تاثیر داشت)، به حدی بود که IX35 در آخرین و جزئیترین فیس لیفتها هم زودتر از هرجا به ایران میرسید!
در نمایشگاه ژنو رونمایی از نسل سوم توسان انجام شد سوغات جدید کر ه ای اکنون به دور از اغراقهای گذشته و سادهتر و بیآلایشتر به دست مشتریان میرسد. تغییر رویکرد طراحی و ارتقا کیفیت، دو آرمان اصلی هیوندای در ساخت توسان جدید بوده است.
هیوندای، مدرنترین پیشرانه ۲ لیتری خود را برای توسان ۲۰۱۶ در نظر گرفته است. این پیشرانه چهار سیلندر، با حداکثر قدرت ۱۶۴ اسب بخاری، (گشتاور) ۱۵۰ نیوتون متری را در دور موتور ۴۰۰۰ RPM بروز می دهد.

در بخش رفاهی توسان به صورت استاندارد در تیپ پایه با تجهیزاتی اعم از شیشههای سولار رنگی، برف پاککن هوشمند متناوب، لامپهای هالوژن اتوماتیک جلو، صندلیهای ۶ حالته راننده و ۴ حالته سرنشین با تنظیم برقی، صندلیهای تاشو عقب با نسبت ۶۰-۴۰، ستون فرمان تلسکوپی با تنظیم دستی، سیستم ورود بدون کلید، سه خروجی برق ۱۲ ولتی، پاورویندوز، سانروف پانورامیک(سقف شیشهای)، کروز کنترل هوشمند و فیلتراسیون هوای ورودی سیستم تهویه مطبوع به میدان آمده است.
وجود امکاناتی چون سیستم کنترل الکترونیکی پایداری(ESC)، سیستم کنترل کشش(DTC)، ایربگهای فرمان و داشبورد و جانبی و پردهای، سیستم هشدار فشار باد لاستیکها و دوربین دید عقب در کنار مهر تایید موسسه معتبر یورو انکپ و کسب ۵ ستاره ایمنی در این آزمونها، توسان را قادر به تامین ۸۶ % از ایمنی سرنشین بزرگسال خود، ۸۵ % سرنشین کودک و ۷۱ %از امنیت جانی عابرین پیاده کرده است که برای این کلاس از اتومبیلها آمار و ارقام مطلوبی به حساب میآید.
دیگران چه می گویند؟
به دلیل اینکه این خودرو هنوز با پلاک ملی وارد خیابان های ایران نشده است لذا امکان آزمایش آن فراهم نشد و در نتیجه نتایج تست های خارجی و نظر ژورنالیستهای مطرح جهانی را برای معرفی این خودرو منعکس کرده ایم.
وبسایت CAR & Driver این گونه مینویسد که “در نبرد همیشه جذاب برای فتح قلب خریداران SUV، امسال هیوندای هم شخصیت اروپایی توسانش را به فروش گذاشته است. هفت سرعته دوکلاچه اتومات، چهارسیلندر توربو غنی از گشتاور، ساختار قرص و محکم و شاسی بهبود یافته تمام چیزهاییاند که این قدبلند زیبای کرهای را جذابتر از قبل کردهاند. بنابراین این نباید آن دسته از رانندگان قدیمی جهانی را که میگویند فقط اتوبانهای دوبانده نامحدود باواریا را عشق است(!) ناامید کند.”
صحت ادعای هیوندای مبنی بر استفاده از چسبهای ساختاری برای درزگیری و عایق بندی بهتر کابین، در توسان ۲۰۱۶ حقیقتا نمود پیدا میکند. قدرت برقی فرمان IX35 به خوبی پاسخگو است، اما شاید هیچ گاه به اندازه فرمان برقی مزدا CX-5حس ارتباط را به راننده منتقل نکند. این نشریه در مجموع توسان جدید را خودرویی لوکس بدون حس عذاب وجدان بعد از خرید معرفی میکند.
سایت مشهور AUTO EXPRESS نوشته است که “ممکن است توسان نامی قدیمی باشد، اما در ورژن ۲۰۱۶ آن همه چیز جدید است! توسان جدید عملا سانتافهای است که از یک فیلتر بازبینی عبور کرده است .

اتو اکسپرس گیربکس جدید این خودرو را با تکنولوژی دابل کلاچش میستاید و راحتی راندن با آن را توصیف ناپذیر تلقی میکند. نویسنده در نهایت بهبود کیفیت تریم داخلی را گامی بزرگ برای خودروساز کرهای و زنگ خطری جدی برای تیگوآن از شرکت فولکس واگن میداند و معتقد است که هیوندای در این زمینه اگر بهتر از فولکس عمل نکرده باشد کمتر هم نخواهد بود!
در پایان به نشریه TOPGEAR میرسیم که همچون همیشه با نگاهی خشک و سختگیرانه به نقد یک محصول آسیایی پرداخته است. کارشناس تاپگیر میگوید” هیوندای از ۲۰۰۹ به این سو تحت نام جدید IX35، توسان را بزک کرده و به جنگ قشقایی در بریتانیا فرستاده است!
اگرچه که مدل ۲۰۱۶ در برخی بازارها همچنان با نام توسان به فروش میرسد. اگر قیافه توسان ۲۰۱۶ برایتان آشنا به نظر میآید، خب این چیز عجیبی نخواهد بود! زیرا عملا با سانتافه کوچک شدهای با کمترین سطح خلاقیت طرف هستیم. البته این نسل با افزایش ۳۰ میلیمتری در پهنا و ۶۵ میلیمتری در طول مواجه شده که قابل تامل است. در پاسخ به کسانی که احتمالا از ما خواهند پرسید که آیا توسان ۲۰۱۶ ارزش راندن دارد یا نه، باید بگوییم که حقیقتا اگر دستتان به نسخه چهارچرخ متحرک با موتور ۱۶۰۰ توربو نرسید، قید خریدش را بزنید!”

تاپگیر سرانجام اینطور جمع بندی میکند که “در دوراهی بین قشقایی و توسان، شاید در نگاه اول مواردی چون گارانتی ۵ ساله و امکانات خوب IX35 بر روی تصمیمگیری تاثیر بگذارد، اما شخصا اگر روزی در کنار مدل عادی، نسخهای ویژه از توسان با قدرت بیشتر در انگلستان در دسترس باشد، آن وقت انتخابم بدون شک توسان خواهد بود”. عصر ایران
تصویر روز: یک معمار زن ژاپنی که پیشتر سازهای نامریی را در موزه لوور ساخته بود این بار دست به ساخت یک ترن نامریی زد که از ۲۰۱۸ آغاز به کار میکند.
در جشن صدمین سالگرد شرکت خطوط آهن «شرکت سیبو » از معمار ژاپنی «کازیو سجیما» خواست تا یک ترن نامریی را برای این شرکت طراحی کند.
این معمار شهرت خود را مدیون ساخت سازههای معماری از مواد شیشهای کاملاً متفاوت در طرحهای معماریش است. سیجما با استفاده از موادی شفاف با قدرت بازتابی بشدت بالا سازههایی ایجاد میکند که از شدت شفافیت با محیط اطراف خود درهم میآمیزد و با بازتاب محیط پیرامون، کاملاً نامریی به نظر میرسد.
او پیش از این با استفاده از همین مواد با خاصیت بازتابی شدید سازههایی مشابه را در موزه لوور فرانسه ساخته است.
به گزارش فاکس نیوز – سجیما در گفتوگوی رسانهای اعلام کرد: «من در این ایده این فکر را داشتم که خیلی خوب میشود اگر این قطار بتواند به آرامی با مناظر زیبای طبیعت اطراف خود به هم زیستی برسد و نمای ظاهری آن تنها انعکاسی از محیط اطراف بوده و در این مناظر محو شود.»
سجیما میگوید: «بسیار علاقه دارم که این ترن با سرعت محدود بتواند شمار بسیاری از مردم را درخود بگنجاند که در حال مسافرت و حین حرکت با آرامش کامل در آن استراحت کنند به همان آرامشی که در اتاق نشیمن خود استراحت میکنند. بهطوریکه مسافران به خود بگویند که مشتاقانه منتظرم که دوباره سوار این ترن شوم.»
به گزارش chn، این ترن ویژه اکسپرس با شمار محدودی مسافر در گذر از مناظر متفاوت و زیبایی از کوههای «چی چی بو» گرفته تا میانه شهر توکیو سفر میکند. انتظار میرود که نخستین قطار نامریی جهان کار خود را از ۲۰۱۸ درنزدیکی توکیو آغاز کند. تسنیم
تصویر روز: تویوتا «پریوس» ۲۰۱۶ در اروپا ۵ ستاره شدپرشین خودرو: در آخرین تستهای سازمان ایمنی اروپا ملقب به NCAP، برند پریوس ۲۰۱۶ از شرکت خودروسازی تویوتا موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از این موسسه اروپایی شد.
سدان هیبریدی تویوتا که جدیدا عرضه آن در بازارهای کشور آغاز شده و قرار است جدیدترین مدل آن هم به مجموعه خودروهای عرضه شده توسط ایرتویا اضافه شود.
جدیدترین سیستم یا سیستمهایی که به تازگی شرکت خودروسازی تویوتا بر روی این سدان هیبریدی نصب کرده و با استفاده از آنها در تستهای سازمان ایمنی اروپا موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده است، دو سیستم تشخیص عابر پیاده و دیگری هم استفاده از سیستم هشدار برخورد از جلو به همراه ترمز اضطراری است که در تستهای صورت گرفته نقش بسزایی را ایفا کردهاند.
تستهای NCAP در مرحله اول با وارد کردن ضربه شروع میشود. در این تستها اول از همه شاهد برخورد گوشهای از جلو (سمت راننده) با سرعتی ۶۴ کیلومتر بر ساعتی هستیم که در آن راننده و سرنشینان جلو و عقب کمترین ضربه را به دلیل باز شدن ایربگها در زمان مناسب متحمل شدهاند، البته سنسورهای آدمکهای تست ایمنی، فشاری نسبتا زیاد را بر روی قفسه سینه راننده به دلیل وارد شدن ضربه از همان ناحیه گزارش دادهاند.
در تست تصادف مستقیم از جلو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت هم نتیجهای مشابه بالا بدست آمده است و به غیر از فشاری نسبی بر روی قفسه سینه هر دو سرنشین جلو، ضربه سنگینی بر روی دیگر سرنشینان گزارش نشده است.
در این تست هم تمامی کیسههای هوا بدرستی باز شده، پیکربندی قوی شاسی مسمرثمر واقع شده و غربیلک فرمان هم به دلیل داشتن ستونی تلسکوپی، پس از برخورد جمع میشود تا از برخورد آن به صورت راننده جلوگیری کند.
سیستم هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری آن هم تا سقف سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت به درستی عمل میکنند و سیستم تشخیص عابر پیاده هم در جادههای برون شهری با سقف سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و درون شهری با سقف سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت عملکرد مطلوبی دارند. پرشین خودرو















به گزارش جام جم ان لاین ، روزنامه تلگراف، چاپ لندن، چهاردهم فروردین امسال با انتشار مقالهای، تعدادی از خودروی مدل جدید و در عین حال ارزانقیمت اروپایی را معرفی کرده است. در ادامه ضمن معرفی این خودروها، به بررسی ویژگیهای فنی آنها خواهیم پرداخت. قیمتهای مورد اشاره با استناد به موارد مندرج در تلگراف آمده است. نکته تأملبرانگیزی که با مرور فهرست زیر به آن برمیخوریم، بالا بودن استانداردهای ایمنی در کنار کیفیت بالای قطعات و گارانتیهای طولانی مدت است. خودروسازان نهچندان کهنه کار آسیای جنوب شرقی، هند و شرق اروپا با لحاظ کردن این موارد در محصولات خود راه ورود تولیداتشان را ـ که اتفاقا چندان مدرنتر و پیچیدهتر از محصولات ایرانی نیستند ـ به بازارهای بینالمللی یافتهاند و با هدفگیری مخاطبانی از اقشار متوسط و آسیبپذیر در بازار بزرگ خودروی جهان، دوشادوش بزرگترین شرکتها رقابت میکنند.
داسیا ساندرو (Dacia Sandero)
خودرویی در رده کامپکت کوچک است که محصول مشترک رنو از فرانسه و داسیا از رومانی بوده و از سال ۲۰۰۷ تولید میشود. با توجه به قیمت پایین این خودرو، تجهیزات خاصی روی آن نصب نشده و شاید بتوان گفت خریدار ارزانترین مدل داسیا ساندرو به همان کولر و رادیوی سادهاش باید بسنده کند. در تولید مدلهای ارزانتر داسیا ساندرو، رنگبندی خاصی لحاظ نشده است.

این خودرو از موتور ۲/۱ لیتری با قدرت ۷۷ اسب بخار بهره میبرد که برای رانندگی در شهر مناسب است. اگر در حالت توقف، پدال گاز این خودرو را بفشارید، ۶/۱۳ ثانیه طول میکشد به سرعت صدکیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر تا ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد گرفت. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر صد کیلومتر، ۹/۵ لیتر گزارش شده است. خودرویی است که خیلی خوب پارک میشود و فرمانپذیری و رانندگی خوب و قابل قبولی دارد. بعلاوه نسبت به رقبایش فضای اتاق نسبتا بزرگی دارد. قیمت پایه این خودرو از ۵۹۹۵ پوند (حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) شروع میشود. گفتهها حاکی از آن است مدلهای جدیدتر این خودرو با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد.
رنو توئیزی (Renault Twizy)

خودرویی الکتریکی شهری دو نفره و سه در هاچبکی است که هنوز نمونه مشابهی از آن وارد بازار ایران نشده است. برای تأمین نیروی محرکه مورد نیاز آن از باتری لیتیوم ـ یونی ۱/۶ کیلووات ساعت استفاده میشود که زیر صندلی سرنشین واقع شده است. حدود ۴۷۴ کیلوگرم وزن دارد (به همراه صد کیلوگرم وزن باتری) و با یک بار شارژ کامل، مسافت ۵۰ تا صد کیلومتر را طی میکند. طراحی و بازاریابی این خودرو را رنوی فرانسه انجام داده و مراحل تولید آن در شهر والادولید اسپانیا انجام میشود. نخستین نمونه مفهومی از این خودرو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۰۹ به نمایش درآمده بود و تولید آن از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. استقبال از این خودرو در اروپا عالی بود و سال ۲۰۱۲ عنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی اروپا را از آن خود کرد. بر اساس آخرین آمارها تا بهار سال گذشته ۱۵ هزار دستگاه از این خودرو در سراسر جهان فروخته شده است. در زمان خرید این خودرو بهتر است به فکر خرید یا اجاره باتری هم باشید و در این زمینه بهتر است روی گزینه باتریهای ضد آب حساب کنید.رنو توئیزی دومین خودروی ارزانقیمت بازار انگلیس است و قیمت پایه آن از ۶۸۹۵ پوند (حدود ۳۴ میلیون تومان) شروع میشود.
سوزوکی سلریو (Suzuki Celerio)

خودروی شهری هاچبک و پنج دری است که با همکاری شرکت سوزوکی موتور در هند و تایلند از بهمن ۱۳۹۲ تولید میشود. با توجه به وزن سبک ۸۱۵ کیلوگرمی این خودرو از موتور یک لیتری برای تأمین نیروی محرکه در آن بهره گرفته شده است. با این شرایط اگر فکر میکنید سوزوکی سلریو، خودروی چندان ایمنی نیست سخت در اشتباهید. این خودرو در آزمون Euro NCAP در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی و در آزمون ANCAP در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی شد که البته کماکان وضع ضعیفتری نسبت به خودروهای هم رده و گرانقیمتتر دارد. سوزوکی مدل سلریو را به عنوان جایگزینی برای مدل آلتو ـ همان مدل سنتی سوزوکی که از سالها پیش به ایران هم وارد شده بود ـ معرفی کرده است. البته آنقدر جذاب و فریبنده نیست که بتواند با بسیاری از خودروهای مشابه هم ردهاش رقابت کند، اما آنقدر خوب است که به قیمتش بیرزد و مشتریان را برای خریدش وسوسه کند. در شش رنگ به بازار عرضه میشود و قیمت پایه آن از ۶۹۹۹ پوند (حدود ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) شروع میشود.
پرودوآ مایوی (Perodua Myvi)

محصول شرکت پرودوآ مالزی است و از سال ۲۰۰۵ تولید میشود. از سال ۲۰۱۱ نسل دوم این خودرو پنج در و هاچبک راهی بازارهای جهانی شده است. موتور ۳/۱ لیتری آن با قدرت ۸۹ اسب بخار در قلب این خودرو میتپد تا وزن نهچندان سنگین ۹۶۰ کیلوگرمی آن را به جلو براند. از لامپهای هالوژن استاندارد همراه روکش چرمی صندلی در این خودرو استفاده شده و نمونههای جدید آن علاوه بر رادیوپخش و سیدی، قابلیت پخش USB و بلوتوث را نیز دارد. از سیستم ترمز ABS و EBD همراه کیسه هوای راننده و سرنشین در این خودرو استفاده میشود تا در مجموع کسب چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی ASEAN NCAP را برای محصول شرکت مالزیایی پرودوآ به ارمغان آورد. پرودوآ مایوی در شش رنگ به بازار عرضه میشود. مدل باز طراحی و نوسازی شده دایهاتسو سیرون (Daihatsu Sirion) محسوب میشود که وقتی قیمتش را میبینیم باید نامش را در فهرست خودروهای ارزانقیمت حال حاضر جهان در نظر بگیریم. هر چند کار سختی در رقابت با رقبای همرده و گرانقیمتترش نظیر تویوتا یاریس، پژو ۲۰۸، فورد فیئستا و اپل کورسا دارد و البته باید اعتراف کرد به خوبی آنها نیست، اما نقطه برتری آن فقط قیمتش است. قیمت پایه این خودرو از ۶۹۹۹ پوند (حدود ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) شروع میشود.
پروتون ساوی (Proton Savvy)
پروتون ساوی، نوعی خودروی سوپرمینی هاچبک شهری و محصول شرکت مالزیایی پروتون است که سال ۲۰۰۵ به عنوان جانشین پروتون تیارا معرفی شد. تاکنون فروش خوبی در بسیاری از کشورهای شرق آسیا و بویژه اندونزی داشته است. این خودرو با بهرهمندی از موتور چهارسیلندر ۲/۱ لیتری با ۱۶ سوپاپ که ریشه در فناوری تولید موتور رنو فرانسه دارد، نیرویی به اندازه ۷۵ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ مهیا میکند تا حداکثر سرعت این خودرو به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد. صفر تا صد پروتون ساوی، ۲/۱۲ ثانیه گزارش شده است.

طراحی بدنه این خودرو ۹۵۷ کیلوگرمی در مالزی انجام شده است و این کشور پروتون ساوی را از سال ۲۰۰۵ به انگلیس صادر میکند. این خودرو در کتاب رکوردهای مالزی به عنوان خودرویی که بهترین کارایی مصرف سوخت را دارد، معرفی شده است. شرکت پروتون میگوید پروتون ساوی برای طی کردن هر ۲۴ کیلومتر فقط یک لیتر بنزین مصرف میکند. قیمت پایه پروتون ساوی از ۷۹۹۵ پوند (حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) شروع میشود.
اشکودا سیتیگو (Skoda Citigo)

اشکودا سیتیگو از بهترین خودروهای کوچک ارزانقیمتی است که این روزها میتوان در بازارهای بینالمللی سراغش را گرفت. کیا پیکانتو و سیتروئن C1 اصلیترین رقبای او محسوب میشوند. موتور یک لیتری سه سیلندر اشکودا سیتیگو به قدر کافی نیرو تولید میکند که این خودرو را حرکت دهد. هر چند به قیافه و هیکل کوچکش نمیآید، واقعیت این است که این خودرو در آزمون ایمنی Euro NCAP موفق به کسب هر پنج ستاره ایمنی شده است. طراحی، آنچنان هوشمندانه بوده است که با وجود کوچک بودن فضای کابین، قدبلندها و قدکوتاهها از نشستن در آن احساس راحتی و لذتبخشی خواهند داشت. در این میان سیستم صوتی نهچندان جذاب اشکودا که فقط رادیوپخش است و نهایتا سیدی میخورد و در آن خبری از اضافه شدن درگاه USB نیست، نکته ساده کوچکی است که بیشتر صاحبان این خودرو از آن شکایت دارند. شرکت اشکودا گارانتی سه ساله یا صد هزار کیلومتر برای این خودرو در نظر گرفته است که از این نظر در برابر گارنتی پنج ساله و ۱۶۰ هزار کیلومتری شرکتهایی چون تویوتا و هیوندای کمی ناامیدکننده به نظر میرسد، اما به هر حال قیمت نازل این خودرو مزیتی است که نمیتوان به آسانی از آن چشم پوشید. در حال حاضر، قیمت پایه این خودرو ۸۲۷۵ پوند (حدود ۴۱ میلیون تومان) است.
کیا پیکانتو (Kia Picanto)
پیکانتو، خودروی شهری ۹۰۰ کیلوگرمی است که کیاموتورز کرهای از سال ۲۰۰۴ تولید اولین نمونههایش را آغاز کرد. تولید نسل دوم این خودرو از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است و در دو مدل سه در و پنج در عرضه میشود. در سینه این خودرو، موتور سه سیلندری میتپد که حجمی برابر یک لیتر دارد. در سالهای اخیر بعضی مدلهای آن از موتور ۲۵/۱ لیتری چهار سیلندر نیز استفاده شده است.

از نظر ایمنی، کیا پیکانتو در آزمون ایمنی Euro NCAP موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره ممکن شده است. پیکانتو همچون بیشتر محصولات کیاموتورز، طراحی ظاهری زیبا و شیکی دارد و با گارانتی هفت ساله عرضه میشود و از نظر کارایی با هیوندای i10 قابل مقایسه است. در مدل ۲۰۱۵ این خودرو اصلاحاتی انجام شده است. از جمله این که با بهرهگیری از فناوری توربورشارژ در موتور یک لیتری پیکانتو توانستهاند قدرت آن را از ۶۹ اسب بخار به ۱۰۶ اسب بخار ارتقا دهند و کارایی موتور آن را تا استاندارد یورو۶ بالا ببرند. در حال حاضر در بازارهای جهانی قیمت سادهترین نسخههای کیا پیکانتو از ۸۳۴۵ پوند (حدود ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) آغاز میشود.
تصویر روز: بهای خودروهای داخلی و خارجی در بازار تهران اعلام شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران به این این محصولات به شرح ذیل می باشد.
قیمت خودرو های داخلی:
| قیمت نمایندگی |
قیمت بازار |
مدل خودرو | ردیف |
| ۳۷,۳۸۱,۰۰۰ | ۳۷,۴۰۰,۰۰۰ | پژو ۲۰۶ صندوقدارV8)) | ۱ |
| ۳۶,۸۴۲,۰۰۰ | ۳۶,۹۰۰,۰۰۰ | پژو ۲۰۶تیپ ۵ با دو ایربگ | ۲ |
| ۲۹,۰۳۱,۰۰۰ | ۲۹,۳۰۰,۰۰۰ | پژو ۴۰۵GLX بنزینی( یورو۴) | ۳ |
| ۳۰,۵۶۹,۰۰۰ | ۳۰,۹۰۰,۰۰۰ | پژو ۴۰۵GLX بنزینی با موتور سوپاپ۱۶(TU5) | ۴ |
| ۳۵,۴۷۷,۰۰۰ | ۳۵,۸۰۰,۰۰۰ | پژو پارس سال بنزینی دو ایربگ | ۵ |
| ۲۷,۵۸۸,۰۰۰ | ۲۷,۸۰۰,۰۰۰ | سمندSE دو ایربگ | ۶ |
| ۳۶,۲۷۳,۰۰۰ | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | سورنELXمالتی پلکس با موتور EF7 | ۷ |
| ۳۳,۳۸۲,۰۰۰ | ۳۳,۴۰۰,۰۰۰ | رانا LX | ۸ |
| ۴۷,۳۴۵,۰۰۰ | ۴۹,۸۰۰,۰۰۰ | تندر(E2 )90 گیربکس اتوماتیک | ۹ |
| ۲۰,۰۵۰,۰۰۰ | ۲۰,۱۰۰,۰۰۰ | پراید۱۳۱SE با موتورM13 | ۱۰ |
| ۱۹,۶۵۰,۰۰۰ | ۱۹,۷۰۰,۰۰۰ | پراید۱۴۱SE با موتورM13 | ۱۱ |
| ۲۷,۳۲۰,۰۰۰ | ۲۷,۴۰۰,۰۰۰ | تیباSX2 | ۱۲ |
| ۲۴,۱۰۰,۰۰۰ | ۲۴,۳۰۰,۰۰۰ | تیبا SX دوگانه سوز | ۱۳ |
| ۹۰,۹۴۰,۰۰۰ | ۹۰,۹۵۰,۰۰۰ | کیا سراتو گیربکس اتوماتیک ۲۰۰۰ | ۱۴ |
| ۳۰,۹۱۵,۰۰۰ | ۳۱,۸۰۰,۰۰۰ | وانت نیسان دوگانه سوزNE6 | ۱۵ |
قیمت انواع خودرو وارداتی ۳۰۰تا ۴۰۰ میلیون:
| نام خودرو | قیمت ( تومان ) |
| NX200 T فول / کیت F | ۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| ES 250 فول ۲۰۱۶ | ۳۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| GS250 فول – Platinum | ۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| E250 فول مدل ۲۰۱۵ | ۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| E300 فول ۲۰۱۳ | ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۴۲۸ گرن کوپه ( لاکچری ) | ۳۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۵۲۸ تیپ ۲ | ۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| XC60 R-Design Plus New | ۳۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| Q5 | ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| لوتوس الیزه / CUP220 | ۳۵۱,۰۰۰,۰۰۰ |
| GS250 فول – F Sport | ۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تصویر روز: استاندار البرز با تاکید بر همدلی مسئولان برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، گفت: عزم دولت و مسئولان برای تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی جدی است.
سید حمید طهائی در آیین افتتاح ۱۸پروژه عمرانی درشهر گلسار ساوجبلاغ، افزود: در سالجاری از هیچ تلاشی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در حوزه اقدام و عمل برای بخش اقتصاد داخل نباید دریغ کرد. وی ادامه داد: در دوسال اخیر دولت به ثمر نشسته و امسال نیز در بحث اقتصاد مقاومتی باید در تلاش برای تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی باشیم.
استاندار البرز گفت: براین اساس هر دستگاه اجرایی در چارچوب وظایف خود در تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف تامین خواسته ها و رضایت هرچه بیشتر مردم سهیم است.
وی خاطرنشان کرد: دولت در تلاش برای تحقق وعده ها و شعارهای خود است اما در این بین مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی نیز باید تمام تلاش خود را بکارگیرند.
در این آیین از ۱۸ پروژه عمرانی آماده شده برای افتتاح هفت پروژه از جمله بلوار امام رضا(ع) متصل به بلوار شورا ،احداث بلوار شورا و آیت طالقانی، احداث میدان شهدای شهر گلسار به بهره برداری رسید که نماینده مردم ساوجبلاغ طالقان و نظرآباد در دهمین مجلس شورای اسلامی نیز استاندار البرز را همراهی می کرد.
تصویر روز: پوستر جشنواره ملی خوشنویسی رضوی روز چهارشنبه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز رونمائی شد.
سید موسی حسینی کاشانی در آئین رونمائی از این پوستر که با حضور اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره خوشنویسی رضوی و هنرمندان این عرصه برگزار شد، افزود: پس از سال ها از برگزاری این جشنواره بالاخره میزبانی این بخش از جشنواره رضوی به البرز واگذار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به پتانسیل و ظرفیت استان البرز در خصوص حضور خوشنویسان مطرح کشور و سابقه دیرینه آن را در این عرصه اشاره کرد و اظهار داشت: با مطالعات انجام شده استان البرز از لحاظ سبقه خوشنویسی سرآمدتر از استان قزوین است ولی قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور معرفی شده است.
وی گفت: بهترین خوشنویسان کشور در استان البرز بخصوص در مناطق طالقان و برغان این استان مستقر هستند و به همین دلیل بایستی در قالب این جشنواره ها ظرفیت های خوشنویسی استان معرفی شوند.
مهندس حسینی کاشانی اظهار امیدواری کرد که به بهانه برگزاری این جشنواره شاهد اتفاقات خوبی در استان همچون استفاده از ظرفیت های خوشنویسی استان و همچنین آوردن ظرفیت های دیگر استان ها به داخل البرز باشیم.
وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی رضوی در ٣١ استان و ٧٢ کشور در بخش های مختلف فرهنگی هنری برگزار می شود که هر استان بسته به ظرفیتی که دارد میزبان برگزاری بخشی از این جشنواره می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بیان داشت: برای عمق بخشی به بخش های مختلف جشنواره مقرر شده تا برگزاری بخش های مختلف جشنواره به صورت گردشی در استان ها باشد.
وی تصریح کرد: قبل از این به مدت پنج سال میزبان برگزاری جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی بودیم و امسال برگزاری جشنواره خوشنویسی به عهده البرز گذاشته شد.
گفتنی است از ٢٨ آذرماه سال گذشته فراخوان جشنواره رضوی به صورت همزمان کشوری آغاز شد و علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را تا ٢۵ تیرماه به دبیرخانه های مختلف جشنواره ارسال کنند.
از ابتدای انتشار فراخوان تا کنون بیش از ١۵٠ اثر خوشنویسی به دبیرخانه جشنواره رضوی در البرز رسیده است. اختتامیه این جشنواره نیز ١٨ مردادماه در البرز برگزار خواهد شد.
تصویر روز: رئیس کل دادگستری استان البرز تحولات رخ داده در زمینه تربیت و آموزش وکلا در سالهای اخیر را زمینه ساز شکسته شدن انحصار برخورداری از وکالت عنوان کرد.
احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در چهارمین همایش نکوداشت مقام و منزلت وکیل که توسط مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضائیه استان البرز برگزار شد با تاکید بر جایگاه و نقش وکالت در دادرسی عادلانه، گفت: حق برخورداری از وکیل، از مولفههای اصلی برای دادرسی عادلانه محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه دادرسی عادلانه از قواعد بینالمللی است که هدف از آن تضمین حقوق فردی و اجتماعی در مقابل محدودیتهای غیرمشروع و خودسرانه در مسیر نیل به آزادیهای اساسی است، اظهار داشت: دادرسی عادلانه در یک دادگاه صالح، بیطرف و مستقل محقق میشود.
عالیترین مقام قضایی استان البرز با یادآوری اینکه دادرسی عادلانه، شامل سه مرحله حقوق پیش از دادرسی، حقوق حین دادرسی و حقوق پس از دادرسی است، تصریح کرد: منع بازداشت قانونی، حق اطلاع از علت بازداشت، حق برخورداری از وکیل، حق درخواست حضور فوری در نزد قاضی، منع شکنجه و حق برخورداری از شرایط انسانی در حین بازداشت از مقولههای مهم در مرحله پیش از دادرسی است.
وی اضافه کرد: حق برخورداری از وکیل و مشاور بر اساس کنواسیونها و قوانین بینالمللی و قوانین جمهوری اسلامی ایران از موضوعات مورد تاکید است که باید در همه مراحل مورد احترام باشد.
رئیس کل دادگستری استان البرز یکی از ویژگیهای دادرسی عادلانه را برخورداری از امنیت در دفاع عنوان کرد و اظهار داشت: جامعه شناسان یکی از مشخصهها و مولفههای جوامع پیشرفته را امکان و حق دفاع شهروندان میدانند.
وی افزود: وکالت و دفاع از حق، از نظر شرعی امر مقدسی است و بر این اساس وکلا در لباس افراد صاحبنظر عهدهدار دفاع از حقوق متهمان هستند که وجود احادیثی از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) موید همین نگرش از صدر اسلام است.
فاضلیان با اشاره به احادیثی از پیامبر(ص) که ایشان در آنها به مدافعان از حقوق مظلوم وعده بهشت دادهاند گفت: بر اساس آموزههای دینی و فقهی، وکیل از دفاع و کمک به ظالم منع شده است.
وی جایگاه وکلا در سیستم قضایی ایران را غیرقابل انکار دانست و یادآور شد: در تبصره ۳ سال ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام، وکیل در مقام دفاع، همشان قاضی است و از همان امتیازات و تامینات برخوردار است.
رئیس کل دادگستری استان البرز تحولات رخ داده در زمینه تربیت و آموزش وکلا در سالهای اخیر را زمینه ساز شکسته شدن انحصار برخورداری از وکالت عنوان کرد و توضیح داد: با افزایش تعداد وکلا، امکان برخورداری مردم از وکلا نیز افزایش یافته که این خود زمینهساز کاهش هزینه داشتن وکیل است.
وی در ادامه گفت: احیا و توسعه فرهنگ وکالت میتواند با آموزش به مردم محقق شود تا آنها در مباحث حقوقی و معاملات و عقود به وکلا مراجعه کنند؛ برخورداری نیم میلیون نفر از مردم استان البرز از مشاوره حقوقی رایگان مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضائیه استان البرز بیانگر قدمهای مهمی است که در استان برداشته شده است.
عالیترین مقام قضایی استان در ادامه به ذکر توصیههای برای وکلا بسنده کرد و با تاکید بر رعایت اخلاق حرفهای توسط وکلا، تصریح کرد: متاسفانه در بخشی از جامعه نگاه مثبتی به وکلا وجود ندارد و بعضا قضاوتهای ناعادلانه در مورد وکلا انجام میشود؛ باید تلاش شود این تصور در مردم شکل نگیرد که وکلا در کنار قدرتمندان و صاحبان زور قرار دارند تا حق مردم عادی را ناحق کنند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از شاخصههای خوب برای قضات و وکلا، برخورداری از دانش قضایی است گفت: ماموریتهای مهمی برای وکلا در نظر گرفته شده که برای عملیاتی کردن این ماموریتها باید بهترینها گزینش شوند برای اینکه اگر در صنف وکلا ضعفی وجود داشته باشد و به دلیل دانش کم، دفاعی خوبی از متهم نشود بدترین ضربه به جایگاه وکلا و حقوق موکلین وارد خواهد شد.