601146 755

ماجرای فایل صوتی ظریف چیست؟

تصویر روز: فایل صوتی محرمانه وزیر خارجه سر از رسانه‌های بیگانه در می‌آورد؛ سوال این است که چه کسی یا چه کسانی آن را به رسانه‌های بیگانه رسانده‌اند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ فایل صوتی محرمانه وزیر خارجه که بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت خارجه برای ثبت در حافظه سازمانی بود سر از رسانه های بیگانه در می اورد. سوال این است که چه کسی یا چه کسانی به این فایل محرمانه دسترسی داشتند و یا دسترسی پیدا کردند و ان را به رسانه های بیگانه رسانده اند؟

فایل صوتی محرمانه سه ساعته ظریف که بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه برای ثبت در حافظه سازمانی بوده سر از رسانه های بیگانه در می اورد. اکنون سوال این است که چه کسی یا چه کسانی به این فایل محرمانه دسترسی داشتند و یا دسترسی پیدا کردند و ان را به رسانه های بیگانه رسانده اند؟ ایا برخی در داخل این کار را انجام داده اند یا سرویس های بیگانه پشت این ماجرا بوده اند؟ سوال هایی که پاسخ آنها را باید دستگاههای مربوطه بعد از بررسی دقیق موضوع بدهند.

موضوع دوم درباره محتوای این فایل صوتی است. در این فایل صوتی وزیر امور خارجه روند حضور هشت ساله خود در وزارت امورخارجه و فراز و فرودها و پرونده های آن را روایت می کند. البته روایتی که در برخی مقاطع همراه با تحلیل ها و برداشت های شخصی وزیر محترم امور خارجه می شود. محتوای این فایل صوتی هنگامی که به موضوع برجام و مسایل منطقه و نقش سردار سلیمانی در موضوعات منطقه می رسد همان جایی است که چالش ها درباره این فایل صوتی را برانگیخته است.وزیر امور خارجه در این بخش از روایت خود بارها از دوکلیدواژه میدان و دیپلماسی استفاده می کند و با روبروی هم قرار گرفتن آنها یک دوگانه شکل می گیرد، دوگانه ای که تقریبا تا پایان مصاحبه سایه آن سنگینی می کند.

به هرحال نقطه کانونی بحث ها درباره این فایل صوتی ، بخش هایی از محتوای ان است تلقی شنوندگان این است که در حق سردار سلیمانی جفا شده است.

بعد از محتوا، مهمترین سوال این است که هدف منتشرکنندگان این فایل صوتی چه بوده است؟ به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی ایجاد فضای اختلاف و درگیری است تا زمینه انسجام ملی بوجود نیاید.

هدف دیگر احتمالا هدف انتخاباتی بوده است. با توجه به مطرح شدن وزیر امورخارجه بعنوان کاندیدای احتمالی ، بهره برداری های انتخاباتی و ایجاد دوقطبی های کاذب همچون دوقطبی مذاکره و جنگ و یا موافقان برداشته شدن تحریم ها و مخالفان برداشته شدن تحریم ها از اهداف محتمل به نظر می رسد.

هدف دیگری که برای انتشار این فایل صوتی متصور است ، دور کردن فضای جامعه از مسایل اصلی و برجسته کردن حواشی و غلبه دادن آن بر متن است. اکنون مهمترین موضوع جامعه و مردم مسایل و مشکلات اقتصادی و معیشتی است و قاعدتا دولت و همه قوا باید برای حل این مشکلات متمرکز شوند. دور کردن ذهن مسئولان و جامعه از مسایل اصلی یکی از افاتی است که در دوره های قبلی گریبانگیر جامعه شده و تبعات منفی آن را همه دیده اند.

و یک هدف دیگر که در نحوه پرداخت رسانه های بیگانه کاملا مشهود است ، القای این کلیدواژه است که نظامیان و سپاه حاکم بر کشور است و دولت و دیگر نهادها اختیاری ندارند.

در مجموع باید گفت انتشار این فایل صوتی فراتر از یک اتفاق معمولی و یا رسانه ای است. به نظر می رسد این موضوع یک طراحی و عملیات روانی پیچیده است که در آستانه انتخابات و بحبوحه جنگ اقتصادی ، وحدت و انسجام و ارامش و امنیت جامعه را هدف گرفته است . موضوعی که دستگاهها و مسئولان مربوطه نباید براحتی از کنار آن بگذرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *