zarif.4

خطیب زاده: فایل صوتی ظریف محرمانه بود

تصویر روز: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتشار فایل صوتی و محرمانه آقای ظریف گفت: این فایل، گفتگویی محرمانه بود که در داخل دولت و به درخواست رئیس جمهور برای انتقال تجربیات دولت به دولتمردان آینده و ثبت در اسناد دولتی انجام شد.

به گزارش صداوسیما؛ آقای سعید خطیب زاده در نشست خبری در این باره گفت: این گفتگو در چارچوب گفتگو‌های معمول و محرمانه است که در داخل دولت انجام می‌شود و رئیس جمهور برای انتقال تجربیات این دولت به دولت آینده و تجربیات و سوابق وزرا به دولتمردان بعد نظرش این بود که، اعضای کابینه گفتگو‌هایی را برای ثبت در اسناد داشته باشند و این گفتگو هم در این چارچوب انجام شد.
وی افزود: هم در این گفتگو مشخص است و هم، همگان می‌دانند که قرار بر انتشار آن نبوده و تعهد برای حفظ محرمانگی آن به صورت مکتوب، تعهد دوجانبه بوده است.

آقای خطیب زاده تصریح کرد: وزارت خارجه در هیچ یک از بخش‌های این فرآیند یعنی مصاحبه، انتخاب عوامل مصاحبه کننده و نگهداری فایل‌ها نقشی نداشته است و این که چه کسانی، چگونه و چرا این فایل را منتشر کرده اند نمی‌دانیم؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: البته من لازم می‌دانم یکی دو نکته در این باره بگویم نخست به آن چه که آقای دکتر ظریف گفته است باید به طور کلی نگاه شود و گزینشی نباشد.
وی افزود: این سه ساعت و اندی مصاحبه که منتشر شده است از دو شب قبل به تدریج مطلع شدیم تا این که دیروز به اوج خودش رسید و یکی دو شبکه خارجی هم آن را به طور گسترده منتشر کردند.
آقای خطیب زاده گفت: آقای دکتر ظریف همواره خودش هم گفته است که نظراتش را در پشت در‌های بسته شفاف و صریح اعلام می‌کند، اما آنچه که انجام می‌شود حول قوه عاقله نظام است و تصمیمات براساس آن اعمال می‌شود.
وی افزود: در این فایل هم در خصوص سردار سلیمانی، ایشان مفصل و با تکریم و احترام از نقش آن شهید والامقام در طرح‌های منطقه ای، صلح سازی در منطقه و نیز خرد، شجاعت و تدبیر ایشان صحبت کرده است و همه، سوابق و روابط نزدیک این دو بزرگوار را می‌دانند و این‌ها چیز‌های پیچیده‌ای نیست.
آقای خطیب زاده اضافه کرد: با این حال در برخی رسانه ها، ذوق زدگی اتفاق افتاده که مطالبی را تقطیع کردند و بدون جامعیت آورده اند، اما باید به این واقعیات توجه کنند که البته اهل خرد و تفکر این‌ها را می‌دانند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: گر چه انتشار این فایل باید در مجاری ذیربط بررسی شود، اما محتوای این گفتگو نشان می‌دهد خلاف آنچه که گفته می‌شود مسئولان جمهوری اسلامی در فضای کارشناسی بسیار پویا، شفاف و صریح اند.
وی در پایان اظهار داشت: تاکید می‌کنم آنچه که در کشورمان اجرا می‌شود تصمیمات اجماعی و عالیه است و هیچ کس هم از خطا در تحلیل و بینش مبرا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *