HDMI 0

قابلیت‌های جذاب HDMI 2.1 در تلویزیون‌ها

تصویر روز: بدون اغراق HDMI را می‌توان یکی از ابداعات کاربردی عصر حاضر در زمینه تکنولوژی‌های انتقال صدا و تصویر دانست. با ارائه اولین نسخه این فناوری بانام HDMI 1.4، دوران وابستگی به کابل‌های سه فیش رنگی یا هر روش دیگری برای انتقال صدا و تصویر بین ابزارهای پخش و نمایشگرها به سرآمد و همه این‌ها باکیفیتی بسیار بهتر در یک کابل تجمیع شدند.

به گزارش تصویر روز البته موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و ارائه نسخه‌های گوناگون و استاندارد این فناوری، اکنون به نقطه‌ای رسیده که انتقال چنین کیفیتی و هم‌زمانی صدا و تصویر بسیار شگفت‌آور است. ازجمله قابلیت‌های مهم جدیدترین نسل این تکنولوژی، یعنی HDMI 2.1 می‌توان به 4K120، VVR، ALLM و eARC اشاره کرد. بسیاری از توانمندی‌های این استاندارد جدید، بیش از همه به درد گیمرهای PlayStation 5، Xbox Series X و دیگر کنسول‌های بازی سازگار با این استاندارد می‌خورد. اما هر یک از این قابلیت‌ها به چه معنی است و چه مفهومی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی این استاندارد، افزایش پهنای باند (تا ۴۸ گیگابایت بر ثانیه در مقایسه با ۱۸ گیگابایت بر ثانیه در نسخه پیشین) برای رزولوشن‌ بیشتر و نرخ فریم بالاتر است. خصوصیات مهم دیگری که به این استاندارد افزوده‌شده، نویددهنده بهبود چشم‌گیر در عملکرد بازی‌ها، کیفیت صدای بالاتر و تصاویر جذاب‌تر هستند.

HFR (نرخ فریم بالا): این عبارت برای نرخ فریم‌های بالاتر از ۱۰۰ فریم بر ثانیه مورداستفاده قرار می‌گیرد و به معنی حرکات نرم‌تر همراه با جزئیات بیشتر درصحنه‌های ویدیو است. فیلم‌های سینمایی معمولاً با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط و پخش می‌شوند و کنسول‌های بازی معمولاً با سرعت ۳۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه به پخش بازی‌ها می‌پردازند. پهنای باند بیشتر HDMI 2.1 امکان پخش نرخ فریم بالا با رزولوشن 4K را امکان‌پذیر ساخته است.

HDMI eARC: با کانال صوتی بازگشتی بهبودیافته یا eARC در مقایسه با استاندارد HDMI ARC شما پهنای باند بیشتری در اختیاردارید. لذا اکنون امکان انتقال و پخش صدای فشرده نشده و بدون افت کیفیت و همچنین صدای PCM چندکاناله را خواهید داشت. همچنین با این استاندارد، تصویر و صدا در تلویزیون هماهنگی بسیار بهتری خواهند داشت و بدون تأخیر نسبت به یکدیگر پخش خواهند شد.

HDMI VVR: این قابلیت وظیفه استانداردسازی ویژگی‌های انتقال تصویر با نرخ تجدید متغیر را بر عهده دارد. این قابلیت در تلویزیون‌های ال‌جی با پشتیبانی از Nvidia G-Sync و AMD FreeSync همراه شده و کیفیت تصویر بسیار بهتری را تأمین می‌کند. با همگام‌سازی نرخ تجدید تلویزیون می‌توان آن را با نرخ فریم خروجی از کنسول یا کامپیوتر به‌صورت لحظه‌ای هماهنگ کرد. VRR می‌تواند تقطیع، تأخیر و لرزش تصاویر را کاهش داده و محیط بازی روان‌تری را روی صفحه تلویزیون به نمایش بگذارد.

HDMI ALLM: حالت تأخیر کم خودکار به کنسول بازی اجازه می‌دهد تا داده افزوده را به همراه سیگنال تصویر به تلویزیون ارسال کند تا از تلویزیون بخواهد به‌صورت خودکار در حالت بازی قرارگرفته یا از آن خارج شود. ورود به حالت بازی در تنظیمات تلویزیون‌های ال‌جی باعث کاهش تأخیر ورودی از سمت کنسول می‌گردد. البته این امر مستلزم آن است که تلویزیون و کنسول هر دو از این قابلیت پشتیبانی کنند.

البته باید گفت که توانمندی مدل‌های رده‌بالای تلویزیون‌های ۲۰۲۱ ال‌جی (LG 2021 TV series)در امکانات ارتباطی به HDMI 2.1 محدود نمی‌گردد و علاوه بر آن برخی مدل‌ها از قابلیت‌هایی همچون سازگاری با AMD FreeSync و Nvidia G-Sync بهره می‌برند که جذابیت دوچندانی برای گیمرها دارد؛ و همچنین منوی ویژه Game Optimizer امکانات بسیار ویژه‌ای را به این محصولات افزوده است.

بد نیست بدانید ال‌جی اولین کارخانه تلویزیون‌سازی دنیا است که پشتیبانی از HDMI 2.1 را به تلویزیون‌های خود افزود و اکنون در مدل‌های ۲۰۲۱، خریداران تلویزیون‌های این شرکت می‌توانند از تمامی قابلیت‌های این استاندارد و حتی امکاناتی بیشتر از آن بهره‌مند باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *