• یکه تازی «علی‌بابا» در بازار گردشگری آنلاین

    تصویر روز: شرکت سفرهای علی‌بابا با ارائه آمار رشد مارکت‌پلیس تور خود، از استقبال مردم در طول یک سال فعالیت این پلتفرم خبر داد.

    پس از همه‌گیری کرونا و کاهش میزان تقاضا در صنعت گردشگری، فعالین بسیاری ناچار به تعطیلی شدند یا ضررهای بسیاری را تجربه کردند. در آن دوران علی‌بابا که به‌تازگی از ضربه ابتدای کرونا فاصله گرفته بود، به هدف پایداری صنعت گردشگری کشور تصمیم به ایجاد بستری تخصصی برای یکپارچگی فروش محصولات آژانس‌های مسافرتی و کمک به آنها گرفت. این اقدام که بر پایه توسعه تکنولوژی‌محور طراحی شده بود سرانجام منجر به راه‌اندازی مارکت‌پلیس تور در این شرکت شد.

    امروز این شرکت که با بیش از ۴ میلیون بازدید روزانه حدود ۴۵ درصد کل بازار گردشگری آنلاین ایران را در اختیار دارد، به‌طور رسمی از میزان استقبال مردم از این خدمت پرده برداشت و اعلام کرد تنها در فاصله ۱۲ ماه از شروع به کار محصول تور، در دشوارترین سال صنعت گردشگری کشور تاکنون رشدی ۱۱ برابری در تعداد فروش و نزدیک به ۳۰ برابری در حجم ریالی را تجربه کرده است.

    این در حالی است که بازار گردشگری در سراسر دنیا به‌مجرد همه‌گیری به‌طور جدی دچار مشکل شده و بسیاری کسب‌وکار خود را متوقف کرده‌اند. به گفته روابط عمومی علی‌بابا به‌مجرد این طرح، عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری با استفاده از کاربران پرتعداد علی‌بابا، توانسته‌اند هزینه‌های تبلیغات خود را کاهش داده و با ارائه محصولاتشان در یک فضای بی‌واسطه، عملکردشان را بهبود یا کسب‌وکار خود را حفظ کنند. طبق آمار تاکنون ۱۴۵ آژانس در ۸ استان کشور در این سیستم یکپارچه مشغول فعالیت هستند.

    مجید حسینی نژاد، مدیرعامل و بنیان‌گذار علی‌بابا دراین‌باره عنوان کرد: «کرونا اوایل ضربه‌ای جدی به بازار گردشگری دنیا و به طبع آن ایران وارد کرد. در ابتدا به‌عنوان رهبر بازار گردشگری کشور با مشکلات متعددی مواجه بودیم که در برخی موارد حتی باعث دلخوری کاربران شد؛ اما خوشبختانه به سرعت توانستیم از تهدید کرونا عبور کنیم. برای نمونه افت خدمات ما براساس تعداد محصولات فروش‌رفته، در سال نخست همه‌گیری حدود ۳۰ درصد بود.»

    در ادامه این اطلاعات آمده است: «پس از ماه‌های ابتدایی با کاهش هزینه‌ها، به‌روزرسانی فرآیندهای مدیریتی مجموعه و ثبات نسبی در شرایط، با توجه به شرایط دشوار بازیگران صنعت، مجدداً تصمیم به طراحی پلتفرم تور گرفتیم تا به‌صورت مشترک در اکوسیستم خلق ارزش کنیم. امروز پس از ۴ مرتبه شکست در محصول تور طی چهار سال گذشته به دلایل مختلف، پنجمین تلاش ما نتیجه داده است. خوشحالیم که با بهبود شاخص‌ها و توسعه مطابق با رفتار کاربر تنها در یک سال به سهم بازار ۲۵ درصدی دست پیدا کرده‌ایم. از منظر آمار و ارقام محصول تور ما تا پایان شهریور ماه، فروشی معادل ۸۰ میلیارد تومان را به صورت تقریبی تجربه خواهد کرد.»

    به نظر می‌رسد تغییر رفتار جامعه از خرید حضوری به آنلاین، رفع مشکلات موجود در نسخه‌های قبلی این محصول و استقبال آژانس‌های آفلاین کشور برای فروش در این بستر در دوران کرونا، از دیگر موارد مؤثر در این آمار رو به رشد است. آنچه مسلم است صنعت گردشگری کشور نیز همچون سراسر دنیا با شتاب واکسیناسیون و گذار از دوران همه‌گیری، خود را برای تمایل فزاینده مردم به سفر و رشد انفجاری آماده می‌کند. پیشی گرفتن نرخ رشد صنعت گردشگری از شاخص‌های رشد اقتصاد جهانی در دهه گذشته و همچنین تغییر در سبک زندگی مردم دنیا به‌سوی «بازگشت به شرایط عادی»، به خوبی مبین آینده این بازار رو به رشد است.

  • ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *