turkey.1

خسارت اقتصاد‌ ترکیه از رفتار اردوغان

تصویر روز: کارشناسان ترک بر این باور هستند که رئیس‌جمهور ترکیه از اینکه نرخ بهره در این کشور را پایین نگه داشته است، پشیمان خواهد شد.

به گزارش فارس، به نقل از رویترز، طیب‌رجب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، فکر می‌کند که با شوک پایین آوردن نرخ بهره می‌تواند در دوران پیش از انتخابات به رشد اقتصادی ترکیه کمک کند، اما به نظر می‌رسد تیر وی به سنگ خورده و به جای این اتفاق افزایش تورم و کاهش ارز لیر در حال اثرگذاری منفی بر اقتصاد ترکیه است.

منابع نزدیک به ریاست جمهوری ترکیه گفته‌اند که ماه‌هاست اردوغان به بانک مرکزی فشار می‌آورد که باوجود سر به فلک کشیدن تورم در این کشور اما به سیاست‌های محرک اقتصادی خود برای افزایش وام‌دهی و صادرات و ایجاد اشتغال ادامه دهد.

روز 23 سپتامبر نهایتا بانک مرکزی ترکیه تحت فشار اردوغان نرخ بهره را در این کشور پایین آورد و همین امر موجب شد تا ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ این کشور سقوط کند.

پس از این اتفاق بسیاری از سرمایه‌گذاران اوراق قرضه دولت ترکیه تحت تملک خود را حراج کرده و بسیاری گفتند که این اقدام نشان‌دهنده تزلزل اعتبار بانک مرکزی ترکیه است.

به خاطر افزایش قیمت‌ها در بازار میزان تورم در ترکیه از 19 درصد عبور کرده است در واقع این کشور به شدت نسبت به بالا رفتن قیمت در بازار جهانی آسیب‌پذیر بوده است.

در ماه سپتامبر نرخ تورم در ترکیه 19.6 درصد بود که بالاترین میزان افزایش قیمت کالاها در این کشور طی 2.5 سال گذشته به شمار می‌رود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترک می‌گویند پایین آوردن نرخ بهره یک اشتباه بسیار سنگین است که می‌تواند اقتصاد این کشور را درگیر یک بحران بزرگ کند.

دو مقام ترک می‌گویند: از زمانی که اردوغان طی سال جاری به یکباره رئیس کل بانک مرکزی را تغییر و وی را برای پایین آوردن نرخ بهره تحت فشار قرار داد حالا از اینکه شاهد بالا رفتن تورم است متعجب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *