443311 864

فرهنگ مراجعه به وکیل در جامعه جا نیفتاده است

تصویر روز: معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: هنوز فرهنگ مراجعه به وکیل در جامعه ما جا نیفتاده است.

حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما درباره برگزاری آزمون ملی وکلای قوه قضاییه افزود: این دهمین دوره برگزاری آزمون در قوه قضاییه است در این آزمون بیش از ۸۲ هزار نفر داوطلب شرکت کرده اند که بناست کسانی که کف نمره قبولی ۱۰ از ۲۰ را کسب کنند پذیرفته شوند که البته قبولی در آزمون وکالت دو مرحله‌ای است یعنی بعد از کسب کف نمره قبولی باید در مرحله دوم آزمون که به صورت شفاهی و اختبار است قبول شوند.
معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: در نهایت سازمان سنجش ظرف دو ماه آینده نتیجه آزمون را به مرکز اعلام می‌کند و مرحله دوم نیز حدود ۱۰ ماه تا یک سال دیگر نیز طول می‌کشد که مرکز تحت آزمون شفاهی و اختبار بقیه مراحل را بگذراند تا بعد از آن کسانی که حدنصاب لازم را کسب کردند به عنوان وکیل پذیرفته شوند.
وی درباره کمبود وکیل در جامعه و کشورمان افزود: این واقعیت است که ما نسبت به میانگین جهانی جایگاه مناسبی نداریم و فاصله ما با میانگین جهانی زیاد است.
وی گفت: در میانگین جهانی حدود ۱۷۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر وکیل در دنیاست، اما ما ۸۰ نفر برای هر صد هزار نفر وکیل داریم که تعداد پرونده‌های حقوقی و کیفری اقتضا می‌کند تعداد وکلا بیشتر باشد.
حجت السلام قدرتی ادامه داد: البته باید فرهنگ مراجعه به وکیل نیز در جامعه ما جا بیافتد که هنوز جا نیفتاده است و مردم باید باورشان شود که برای رسیدن به حق و حقوق شان به وکیل و کسی که آگاه و آشنا به حقوق است مراجعه کنند که در این شرایط هم برای آن‌ها هزینه کمتری خواهد داشت و هم با سرعت بیشتری روند رسیدگی به پرونده اتفاق می‌افتد و هم مطمئن‌تر است.
معاون حقوقی و امور مجلس گفت: البته این که مراجعه به وکیل الزامی شود باید قانون گذار تصمیم بگیرد، اما ما با میانگین جهانی فاصله داریم و این زمان می‌خواهد تا جبران شود.
وی افزود: یکی از کار‌هایی که قوه قضاییه باید اقدام کند همین جذب وکیل از طریق مرکز است که امسال نیز در حال انجام آزمون هستیم و امیدواریم تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان جذب شوند و نمره کف را بیاورند و مرحله دوم را طی کنند و پروانه وکالت بگیرند و عضو خانواده وکلا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *