lavazem

افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی

تصویر روز: لوازم خانگی ایرانی گران شد. نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تائید این خبر گفت: لوازم خانگی ایرانی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ دستمزد گران شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هنوز مُهر ممنوعیت واردات لوازم خانگی خشک نشده که ۱۲ تولیدکننده ایرانی قیمت کالاهای خود را افزایش دادند. به گفته فروشندگان لوازم خانگی این برندها به دلیل افزایش هزینه تمام شده کالاهای خود را گران کردند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به وضعیت بازار توضیح داد: افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی ارتباطی به ممنوعیت واردات لوازم خانگی ندارد. چراکه در این طرح واردات مواد اولیه ممنوع نیست. بنابراین لوازم خانگی به دلیل افزایش هزینه‌های سر بار، اندکی گران شد.

محمدحسین اسلامیان به تجارت‌نیوز گفت: مواد اولیه در سه ماه اخیر گران شد و کارخانه‌ها مجبور بودند که افزایش قیمت را برای کالاهای خود اعمال کنند.

او ادامه داد: با توجه به افزایش ۳۹ درصدی نرخ دستمزد، نوسان قیمت دلار و مواد اولیه افزایش هفت درصدی قیمت لوازم خانگی طبیعی است.

اسلامیان بیان کرد: قطعات برخی از کالاهای لوازم خانگی از کشورهایی همچون چین تهیه می‌شود و برای ادامه تولید باید کما فی سابق برد الکترونیکی، کمپرسور، کیت و پنل وارد شود. چراکه کشور در تولید این کالاها مزیت ندارد.

چرا لوازم خانگی ایرانی گران شد؟
براساس این گزارش بارها فروشندگان لوازم خانگی گفته بودند بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و با قیمت‌های فعلی تقاضایی برای خرید لوازم خانگی دیده نمی‌شود.

yektanet.com
تولیدکنندگان اما افزایش قیمت را حق طبیعی می‌دانند و می‌گویند با افزایش قیمت دلار، نرخ دستمزد و افزایش قیمت مواد اولیه افزایش اندک قیمت لوازم خانگی چندان بیراه نیست.

مساله اما این است که با تداوم ممنوعیت‌ها کالاهای جدید دیگر در بازار مشاهده نمی‌شود و رقابتی هم برای تولیدکنندگان شکل نمی‌گیرد.

مردم لوازم خانگی خارجی می‌خرند
همچنین عده‌ای از فروشندگان می‌گویند با تداوم ممنوعت واردات، نگاه مردم نسبت به تولید لوازم خانگی عوض می‌شود. در سال‌های آینده تمایل آنها برای خرید لوازم خانگی خارجی بیشتر می‌شود و با این تصمیم تنها فضا برای مانور قاچاق‌چی‌ها در بازار زیاد خواهد شد.

پیش از این هم مرکز آمار اعلام کرد ۳۶,۸ درصد خریداران لوازم برقی، کالای خارجی خریدند. این آمار نشان می‎‌دهد که مردم تمایلی برای خرید کالای ایرانی ندارند. این یعنی آنها بازار انحصاری را قبول ندارند و حتی مصرف لوازم خانگی قاچاق را ولو گران‌تر کالای ایرانی بیشتر ترجیح می‌دهند.

چندی پیش محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به افزایش قیمت بخاری گفته بود: افزایش قیمت آهن، بخاری را گران کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *