soltanizadeh

بازار ارز باید برای فعالان قابل پیش بینی باشد

تصویر روز: عضو کانون صرافان ایران اعلام کرد: با انتصاب علی صالح آبادی برای ریاست بانک مرکزی ،باید شاهد اتفاقات نوین در بهره گیری از خدمات پیشرفته مالی و ارزی و یک تحول نگرش در بانک مرکزی و بخش صرافی ها باشیم.

کامران سلطانی زاده با بیان این مطلب ادامه داد: با توجه به بررسی های انجام شده پیش بینی می شود او، به سمت فین تک ها و خدمات it base در بخش صرافی ها حرکت کند؛ همچنین شاهد بازنگری در ساختار و تنوع خدمات صرافی ها با توجه به پیشرفت های نوین در دنیا خواهیم بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی با بیان اینکه با افزایش اهمیت صرافی ها به جای بکارگیری پتانسیل این بخش مهم خصوصی در بازار ارز، به آن بی توجهی شد، تصریح کرد: تنوع خدماتی در بازار صرافی ها محدود است و به همین دلیل، مردم با این نگرش که نمی توانند برخی از خدمات را از بخش رسمی دریافت کنند، به فضای غیر رسمی هدایت شده اند.

او ضمن امیدواری نسبت به بالارفتن سرعت فرآیند تصمیم گیری با انتخاب تیم مجرب در حوزه های مختلف، ادامه داد: با تصمیم گیری درست و سریع، بانک مرکزی فرصت های خوب خود را از دست نخواهد داد. بازار ارز باید با توجه به اهمیت آن برای صادر کننده و وارد کننده قابل پیش بینی باشد و فعالین اقتصادی این امکان را پیدا کنند که بازار مورد نظر خود را با کمترین ریسک پیش بینی نمایند و برنامه ریزی بلند مدت برای خود صورت بدهند؛ زیرا، تجارت نیاز به بستری امن برای سرمایه گذار دارد.

بازار ارز باید برای صادرکنندگان و واردکنندگان قابل پیش بینی باشد

سلطانی زاده افزود: قسمتی از این پیش بینی ها باید از طریق بازارهای آتی futur قابل پوشش باشند و این امکان باید وجود داشته باشد و فعالان اقتصادی بتوانند نقدینگی خود را در یک بستر امن با ساختار مشخص تامین کنند. هر چه ساختارهای ما با استانداردهای بین المللی نزدیک تر باشد، آسیب پذیری کاهش خواهد یافت و با بومی سازی نیازهای مالی با استاندارد های درست برطرف خواهد شد.

این عضو و رئیس سابق شورای عالی کانون صرافان ایران، اظهار کرد: پرهیز از دستوری کردن نرخ ارز صادر کنندگان یکی دیگر از انتظارات در این زمینه است که موجب بروز اشکالات در نوع خودش خواهد شد؛ صادرکنندگان آسیب جدی در دستوری بودن نرخ ارز دیده اند. وارد کنندگان از ارز با نرخ نیمایی بهره مند شدند و بیشترین سود از آربیتراژ و‌ تفاوت نرخ ارزنیمایی و آزاد را برده اند، ولی آیا کالا با همان نرخ مورد نظر به دست مصرف کننده بطور کامل رسیده؟

او ادامه داد: به روز کردن و‌ به کارگیری همه پتانسیل و‌ خدمات صرافی های رسمی و‌حمایت از این بخش خصوصی فعال در دوران تحریم و بازگرداندن بازار های تخصصی صرافی ها با امکانات نوین روز دنیا برای کاهش هزینه های نقل و‌انتقالات و‌به تبع آن کاهش هزینه های تمام شده کالا برای مردم از راهکارهای مهم در این زمینه است.

سلطانی زاده در آخر گفت: بستن اکثریت فعالیت های مجاز برای صرافی ها و انتقال آن ها به بازار قاچاق، آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد‌ زده است، به عنوان مثال فرار سرمایه برای خرید ملک بدون ثبت در سامانه نظارت رسمی بانک مرکزی سنا و‌ ۱۰ ها مشکل دیگر از قبیل فعالیت غیررسمی و غیر مجاز رمزارزهای خارج از شبکه رسمی صرافی ها ‌و به خطر افتادن سرمایه های مردم.

به عنوان کلام آخر می توان گفت که تمامی کارشناسان و مسئولان تا به الان نسبت به انتخاب علی صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی دید مثبتی دارند اما به دلیل نداشتن شناخت کافی از او نمی توانند صراحتا اعلام کنند که آیا توانایی اجرایی کردن وعده هایش را دارد یا خیر.

همچنین تمامی کارشناسان و فعالان اقتصادی به صورت مشترک، به تشکیل یک تیم مجرب و متخصص اقتصادی توسط صالح آبادی تاکید داشتند و اهداف این تیم را کمک به معیشت مردم، ارزش بخشیدن به پول ملی، کنترل نرخ تورم و نقدینگی و ایجاد ثبات در بازار ارز تعیین کردند.

امید می رود رئیس کل بانک مرکزی با مشورت و هم اندیشی با فعالان اقتصادی، انتظارات گفته شده در این گزارش که بخش کوچکی از تمام توقعات است را با راهکارهای مناسب برآورده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *