shakeri

واردات می‌تواند بازار آشفته خودرو را سامان دهد

تصویر روز: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو کسانی که صادر کننده خودرو و یا قطعات خودرو هستند، می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند.

اقبال شاکری در گفت‌ و گو با خبرگزاری خانه ملت، در مورد طرح واردات خودروهای خارجی گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس تصویب شده، مدتها پیش روی این طرح کار شده که مهمترین موضوع آن بحث واردات خودرو است. این طرح می‌تواند موضوع رقابت را بین خودروسازان داخلی افزایش دهد و از انحصار خودرو توسط خودروسازان داخلی جلوگیری کند و همچنین برای فروش بیشتر، خودروسازان را مجاب به تولیدات با کیفیت با قیمت پایین تر می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اندیشکده سیاست گذاری امیر کبیر از مدتها پیش روی موضوع تولیدات خودرو از کیفیت تا واردات، صادرات و…. را مورد بحث، بررسی و مطالعات کارشناسی قرار داده است و حدود یک هفته گذشته از سند تحول خودرو رونمایی شد؛ در آن جلسه تاکید بسیار به حمایت از خودروسازان داخلی صورت گرفت، برای حمایت از تولیدات داخلی گاهی نیازمند صادرات همان کالا هستیم.

وی ادامه داد: در این طرح برای حمایت از تولیدات داخلی خودروسازی اجازه واردات خودرو به کسانی که صادر کننده خودرو و یا تولید کنندگان قطعات خودرو هستند، داده می‌شود. به بیانی در مقابل ارز دریافتی صادرکنندگان می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انحصار در بازار خودرو یعنی هجوم دلالان به این بازار که متاسفانه در مدت اخیر شاهد افزایش بیش از اندازه دلالان و مافیا در بازار بوده‌ایم. مافیا و دلالان خودرو به هر طریق ممکن از پیش خرید خودروهای پیش فروش شرکت‌های خودروسازی تا ورود در بازار سیاه و قیمت‌گذاری و فروش را به دست گرفته‌اند، این نشان می‌دهد که صنعت خودرو کشور ما بیمار است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران تاکید کرد: تصویب این طرح می‌تواند تا حدودی بازار آشفته خودرو را سامان دهد البته باید اجرایی شدن آن منوط به نظارت باشد تا شاهد نکات مثبت این طرح باشیم. مجلس باید با نظارت قوی از قوانین خود به شدت حمایت کند تا در عمل شاهد اجرای درست آنها باشیم و اگر ایراداتی بر طرح وارد است باید اصلاحات آن در دستور کار قرار بگیرد.

عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت سیزدهم در دو حوزه خودرو و مسکن قدرت مدیریتی خود را نشان دهد، خدمت بزرگی به مردم ارائه داده است و این مهم نیازمند عزم جدی دولت است، در مرحله بعد اگر مجلس و وزارت صمت بتوانند مافیایی که از ضعف مدیریتی نشات گرفته را برطرف کنند بی شک شاهد ثبات بازار خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *