ardoghan.1

سقوط 47 درصدی بهای لیر

تصویر روز: رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی امروز در پارلمان این کشور بار دیگر بر حمایت از کاهش نرخ بهره تاکید کرد و گفت: مردم ترکیه باید منطقی رفتار کنند و از وحشت و هراس پس از سقوط لیر به رکودی بی‌سابقه خودداری کنند.

به گزارش فارس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی امروز در پارلمان این کشور بار دیگر بر حمایت از کاهش نرخ بهره تاکید کرد.

اردوغان امروز در یک سخنرانی در برابر قانون گذاران حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان این کشور گفت که هیچ‌گاه از نرخ بالای بهره حمایت نخواهد کرد. وی افزود که نگرانی‌های عمومی در مورد بی‌ثباتی در نرخ ارز را می‌فهمد.

به نوشته رویترز ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در سال جاری میلادی 47 درصد کاهش یافته است.

اردوغان تصریح کرد: مردم ترکیه باید منطقی رفتار کنند و از وحشت و هراس پس از سقوط لیر به رکودی بی‌سابقه خودداری کنند. تورم سالانه 20 درصدی فعلی ترکیه را می‌‌توان به سرعت حل کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: بی‌ثباتی نرخ ارز موقتی است و نتیجه سیاست‌های جدید اقتصادی دولت نیست.

وی ادامه داد: قضاوت در مورد اقتصاد ترکیه صرفا بر اساس نرخ تورم ناعادلانه بود.

 حدود یک هفته پیش، ارزش لیر ترکیه به دنبال رئیس جمهور این کشور در یک روز 15 درصد از ارزش خود را از دست داد.

رجب طیب اردوغان شامگاه دوشنبه، یکم آذر ماه به کاهش شدید ارزش لیر (واحد پول ملی ترکیه) واکنش نشان داد.

وی که در نشست کابینه صحبت می‌کرد، گفته بود: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال‌زایی، هر چیزی را که صحیح است، برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه براساس صادرات بنا نهاده شده است.»

«به‌عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌‌های مالی است، ما مصمم به غنیمت شمردن فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم.»

اردوغان در ادامه سخنانش گفته بود: «افزایش قیمت‌‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به‌طور مستقیم بر سرمایه‌ گذاری، تولید و اشتغال ‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد.»

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به‌‌منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا به‌سرعت رؤسای بانک‌های مرکزی را تغییر می‌دهد؛ از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی در اوایل امسال و 3 عضو کمیته سیاست پولی ترکیه که در ماه گذشته صورت گرفت.

اردوغان چند سالی است که به ‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.

از سوی دیگر در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده است و رهبران احزاب اپوزیسیون به ‌شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌ جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترک می‌گویند پایین آوردن نرخ بهره یک اشتباه بسیار سنگین است که می‌تواند اقتصاد این کشور را درگیر یک بحران بزرگ کند.

روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی در رابطه با سیاست‌های اردوغان نوشت، رئیس جمهور ترکیه با هشدارهای فزاینده‌ای مبنی بر اینکه رویکرد خاص وی برای اداره اقتصاد 756 میلیارد دلاری ترکیه کارساز نیست، روبروست.

به نوشته این گزارش، مخالفان در ترکیه هرگز تا این حد سرسخت نبوده‌اند. حتی اگر دیگران آنها را به‌خیال بافی متهم کنند، متقاعد شده‌اند که اقتصاد در حال ورشکستی به آنها کمک می‌کند تا اردوغان را سرنگون کنند. دور بعدی انتخابات در سال 2023، صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه، خواهد بود، اما برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رای گیری زودهنگام می‌تواند در اوایل نیمه نخست سال آینده برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *