1 1

نکات معامله خودرو را از ابتدا تا انتهای آن بشناسید!

معامله خودرو یکی از دغدغه‌های چالش برانگیز افراد در زندگی است. معامله در هر جایی نیازمند رعایت برخی از قوانین خواهد بود، این قوانین باید از جانب طرفین معامله رعایت شود تا مشکلی پیش نیاید و کار به مراحل قانونی نکشد. با توجه به وجود افراد سودجو در بازار‌های معامله، آگاهی از نکات معامله خودرو هم از اهمیت بالایی برخوردار است. بی‌دقتی در انتخاب، ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه شما، دریافت خودروی بی کیفیت نسبت به پول پرداختی و تعمیرات مجدد خودرو شود. نکات معامله خودرو دست دوم چیست؟ چه چیزی را باید قبل، هنگام و بعد از معامله آن بدانید؟

 

نکات معامله ماشین قبل از نوشتن قرارداد

اگر از قیمت واقعی خودرو اگاهی ندارید، می‌توانید از سایت‌های معتبر آنلاین، مدل ساخت و نوع ماشین دلخواه خود را جستجو کنید. تفاوت قیمت خودرو‌های هم مدل معمولاً بر اساس تفاوت کارکرد خودرو (مسافتی که خودرو از سال ساخت خود تا الان پیموده است) یا سالم بودن (اینکه ماشین چه مقدار ضربه یا رنگ دارد و اینکه کدام قسمت ماشین را تعمیر یا عوض کرده‌اند) می‌سنجند.

اسناد و مدارک ماشین را بررسی کنید و تا حد امکان اطلاعات موجود را با ماشین مورد نظر تطبیق دهید. این خودرو باید به نام معامله گر باشد تا معامله ایجاد شود پس از اصالت و اعتبار اسناد آن آگاه شوید. در صورت کامل نبودن تمامی مدارک معامله گر، زمان معامله را به تعویق بیندازید و اگر معامله گر از انجام این کار صرف نظر کرد پس شما هم از انجام معامله پرهیز کنید. از پرداخت پول به شخص سوم جداً خودداری کنید و پول را حتماً به دست صاحب اصلی سند برسانید.

از معامله گر راجع به سلامت و درصد مصرف شدن لاستیک، صفحه کلاچ و مدت تعویض آن و همچنین، طول عمر باتری بپرسید. اگر به ظاهر داخل ماشین خیلی توجه دارید، می‌توانید سلامت روکش‌های صندلی، میزان تمیز بودن فضای داخل کابین خودرو، ضبط و سایر قسمت‌های مربوط به آن را چک کنید. آنچه بیشتر در نکات معامله ماشین کاربرد دارد، وضعیت سلامتی قسمت‌هایی است که بیشتر در حرکت ماشین نقش دارند چون ایراد‌ آن‌ها مساوی با پرداخت هزینه بیشتر از سوی شما است. در ادامه مفصل‌تر راجب این موضوع صحبت می‌کنیم.

 

نکات معامله خودرو‌های دست دوم

موارد بسیاری در انتخاب کارآمد‌تر خودرو‌های دست دوم نقش دارند که نیازمند دقت و تیزبینی شماست. در انجام گرفتن هر معامله‌ای، اعتماد یکی از مهم‌ترین رکن‌ها است و شما نیز می‌خواهید که از صحت و درستی حرف‌های معامله گر بابت رنگ و ظاهر خودرو اطمینان حاصل کنید. مشورت یا کمک گرفتن از فردی معتمد، آشنا و آگاه به نکات مهم در معامله خودرو کمک زیادی به شما خواهد کرد و با استفاده از کمک‌های او، شما می‌توانید خودروی مورد نظر را بهتر ارزیابی کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات معامله خودرو دست دوم ، بررسی بدنه است. در بررسی بدنه بیش‌تر باید به ضربه خوردگی، پوسیدگی، تعویض قطعات بدنه یا رنگ شدن ماشین توجه کنید. برای بررسی رنگ، می‌توانید به یکی از مراجع تشخیص رنگ در سطح شهر بروید و گفته‌های معامله گر را بر اساس پاسخ دریافتی از کارشناسی رنگ تطبیق دهید. خشک شدن سیستم برق رسانی خودرو ‌می‌تواند نشان از عمر کم باقی مانده آن باشد. دود خروجی از اگزوز را بررسی کنید تا از سلامت کاربراتور و عدم روغن ریزی ماشین اطمینان حاصل کنید. سالم بودن شاسی را به هیچ وجه فراموش نکنید چون شاسی ضربه خورده، به چرخ‌ها و جلوبندی خودرو آسیب جدی می‌رساند.

به سادگی از قلب تپنده ماشین غافل نشوید چون یکی از مهم‌ترین نکات معامله خودرو دست دوم ، بازدید این قطعه ارزشمند است. اطراف قلب خودرو باید به دنبال نشستی روغن، شل بودن تسمه تایم و صدای غیر عادی هنگام روشن شدن باشید. در صورت مشاهده هر کدام از موارد پیش آمده، از معامله گر بخواهید تا آن‌ها را تعمیر یا تعویض کند.

 

نکات مهم هنگام معامله خودرو

در هنگام نوشتن قرارداد باید تمامی اطلاعات خودرو (رنگ، سال ساخت و…)، مشخصات مشتری و معامله گر، قیمت مورد توافق مشتری و نحوه پرداخت او، تحویل مدراک (کارت سوخت، بیمه و…)، تاریخ دقیق تعویض پلاک، چگونگی پرداخت بدهی‌ها و جریمه‌های خودرو، تاریخ حضور طرفین در دفتر ثبت اسناد و چگونگی پرداخت هزینه ثبت سند درج شود. سعی کنید که قرارداد بیع خودرو خط خوردگی نداشته باشد و در صورت داشتن خط خوردگی، علت آن را شرح دهید.

معامله را در جای مطمئن انجام دهید یا اگر عجله بسیار زیادی برای به دست آوردن ماشین مورد نظر دارید، می‌توانید از نمایشگاه‌های معتبر معامله خودرو و در صورت امکان با چک کردن مجوز فعالیت آن‌ها اقدام کنید. اگر با معامله گر برای هر گونه نکات معامله ماشین یا هر گونه ایراد دیگر توافق داشته‌اید، آن‌ها را به صورت مکتوب در قرارداد ذکر کنید و قرارداد خود را در صورت رعایت نکردن معامله گر فسخ کنید.

از دیگر نکات مهم در معامله خودرو ، می‌توان به تعویض پلاک اشاره کرد. پلاک خودرو رسمی‌ترین سند شناسایی آن است و با صاحب جدید خودرو، پلاک آن هم تغییر می‌کند. تعویض پلاک معمولاً قبل از انتقال سند و با حضور طرفین معامله در روزی مشخص انجام می‌گیرد و در صورت عدم تعویض پلاک، هر گونه تخلف به نام مالک قبلی (معامله گر) ثبت خواهد شد.

قرارداد کتبی بین طرفین معامله با قبول اطلاعات نوشته شده از سوی طرفین و امضای آن‌ها اعتبار قانونی پیدا می‌کند. پس در نوشتن آن کوشا باشید. به هیچ وجه، پولی را بدون ثبت در قرارداد به معامله گر نپردازید و مقدار اندکی از پول را هم پس از حضور او در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند پرداخت کنید. تا حد ممکن، سعی کنید با صاحب اصلی خودرو یا وکیل قانونی او معامله کنید و به هیچ وجه به شخص ثالث پول ندهید.

 

نکات مهم حقوقی در معاملات خودرو

سعی کنید از اهلیت (بلوغ عقلی، سنی و در قید حیات بودن) و عدم سوءسابقه کلاهبرداری معامله گر آگاه شوید. ممکن است معامله گر به دلیل ورشکستی یا استفاده از چک بی محل، ممنوع المعامله و از نظر قانونی، تمامی اموال او در توقیف قضایی باشد. کسانی که ممنوع المعامله هستند، به مشتری وکالت تعویض پلاک می‌دهند پس برای جلوگیری از بروز این مشکل، از سوابق قبلی معامله گر آگاه شوید.

اگر خودرویی را از نمایشگاه انتخاب کرده‌اید، وجه را حتماً به صاحب اصلی خودرو پرداخت کنید. اگر از دستگاه کارت خوان برای انتقال وجه استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که متعلق به خود معامله گر باشد و تاریخ روز، شماره پیگیری و مبلغ رسید پرداختی خود را حتما یادداشت کنید. قبل از ثبت سند، ماشین را کارشناسی کنید چون اگر پس از رسمی شدن سند ایرادی برای خودروی شما پیش بیاید دیگر نمی‌توانید کاری انجام دهید.

از دیگر نکات مهم حقوقی در معاملات خودرو که نیازمند رعایت است، باید به تنظیم دو برگ قرارداد اشاره کرد. هر کدام از شما (طرفین معامله) باید یک نسخه از قرارداد تنظیم شده معامله را داشته باشند تا در صورت رعایت نکردن تعهد‌ها توسط یکی، طرف مقابل با مشکل مواجه نشود. نکته دیگر اینکه، صرفا با برگ سبز خودرو معامله نکنید و حتماً از سند برای قطعی کردن معامله استفاده کنید. برگ سبز خودرو بدون سند مورد قبول قوه قضاییه نیست و نمی‌توانید شکایتی را تنظیم کنید. سعی کنید بین زمان نوشتن نمونه قرارداد تا زمان ثبت انتقال سند فاصله‌ زیادی ایجاد نشود چون ممکن است در طول این مدت قیمت ماشین بالا برود و معامله گر مدعی اختلاف قیمت شود.

از انتخاب خودرو‌های وکالتی تا حد امکان خودداری کنید، برخی‌ از افراد این خودرو‌ها را با سند باز و پلاک صاحب قبلی خودرو معامله می‌کنند و انتخاب این خودرو‌ها معمولاً دردسر زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

 

منبع: نکات معامله خودرو را از ابتدا تا انتهای آن بشناسید!

1 thoughts on “نکات معامله خودرو را از ابتدا تا انتهای آن بشناسید!

  1. قاسمی پاسخ

    خیلی مطلب خوبی بود. فقط اینکه اگر ماشین رو اقساطی بفروشیم، چی باید بگیریم یا بنویسیم که تو اون مدتی که ماشین دست خریداره ولی برگ سبز به اسم ما است، برامون مشکل پیش نیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *