636557600096023487

«ایران کالا» باعث شد بنگاه‌های اقتصادی به خوبی دیده شوند

تصویر روز: (حمید طلیمی) شبکه تلویزیونی ایران کالا با توجه به خلاء وجود یک شبکه مستقل تلویزیونی در رسانه ملی برای حمایت بیشتر و منسجم تر از فعالان اقتصادی به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط و همچنین حمایت از تولیدات داخلی راه اندازی شد.

تا پیش از راه اندازی این شبکه ، اقدامات زیادی برای تولید و پخش برنامه‌های حمایتی و تشویقی در حوزه کسب و کار از شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شد اما بدون شک هیچگاه برنامه‌ای همانند «ایران کالا» برای حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان داخلی روی آنتن نرفته بود.

این شبکه با مدیریت «اردشیر زابلی زاده» که خود دارای مدرک دکترای ارتباطات است موفق شد با بهره مندی از نظرات و دیدگاههای اقتصاددانان ، تولیدکنندگان ، کارآفرینان و سایر فعالان اقتصادی نقش مهمی در ایجاد اعتماد عمومی به محصولات تولید داخل ایفا نموده و به حمایت قاطع از بنگاه های کوچک و متوسط بپردازد.
مدیران این شبکه همواره کوشیده اند ضمن حفاظت از ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب و همچنین حراست از فرهنگ عمومی و ملی ، اشاعه فرهنگ خرید کالا‌های ایرانی را در صدر اهداف و ماموریت‌های خود قرار دهند.

مدیر شبکه تلویزیونی «ایران کالا» اخیرا در گفت و گو با خبرگزاری مهر به تشریح برخی اقدامات و سیاست های حمایتی این شبکه از شرکت های دانش بنیان ، بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت.

وی اعلام کرد: با ساخت برنامه‌های نمایشی و تبلیغی و… آنقدر کار این شرکت‌های دانش بنیان و بنگاه‌های کوچک اقتصادی به خوبی دیده شد که خودشان از ما تشکر می‌کردند و حتی می‌گفتند دیگر ما را تبلیغ نکنید.

وی در بخشی از این گفتگو اظهارداشت: نکاتی که در ایران کالا گفته می‌شود از چالش‌ها در دیگر شبکه‌ها قوی‌تر و کارشناسی تر است. چون پشت بسیاری از این چالش‌ها نگاهی است که با مشورت جمعی از کارشناسان و اقتصاددانان هستند به دست آمده است.

وی افزود: آیتم‌هایی درباره بورس و همچنین قیمت کالاها به شبکه اضافه کردیم که مخاطب ما را افزایش داده است، هم در توسعه ژانرهای تلویزیونی و هم در گسترش زیرنویس‌ها تلاش می‌کنیم تا شبکه مخاطب بیشتری داشته باشد.

متن کامل گفت گوی دکتر زابلی زاده با خبرگزاری مهر به شرح ذیل می باشد.

مخاطبان «ایران کالا» بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاددانان هستند

مدیر شبکه تلویزیونی «ایران کالا» درباره آمار مخاطبان این شبکه بیان کرد: مخاطب هدف این شبکه بیشتر بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاددانان هستند.

اردشیر زابلی زاده درباره رویکرد این شبکه و اینکه قرار است تغییراتی در روند کاری این شبکه داشته باشد یا خیر؟ بیان کرد: ما مسیر سختی را در این چند سال داشتیم، از بنگاه‌های اقتصادی بودجه و سرمایه‌ای نگرفتیم در عین حال بودجه برنامه سازی شبکه هم باید تامین می‌شد.

وی ادامه داد: ما به تجهیزات و نیروی انسانی خوب نیاز داشتیم تا بتوانیم محتوای مورد نظر خود را تامین کنیم. از آن طرف هم از کسانی حمایت می‌کردیم که بنگاه‌های کوچک و متوسط بودند. بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور توان مالی بالایی ندارند در حالی که در دنیا بخش اعظم اقتصاد کشورشان را تامین می‌کنند. اینجا اما چون با مشکلات اقتصادی رو به رو بوده‌اند خودشان توانمند نبودند در نتیجه نمی‌توانستند به ما کمک مالی کنند و اسپانسر برنامه باشند.

 «ایران کالا» باعث شد بنگاه‌های اقتصادی به خوبی دیده شوند

مدیر ایران کالا تصریح کرد: اندک افرادی بودند که می‌توانستند کمک کنند و شاید ۲ درصد بودند که حمایت ملی داشتند و البته حمایت ما از این بنگاه‌ها به صورت رایگان بوده است. حتی همین حمایت رایگان ما هم باعث شد که برخی از این بنگاه‌ها در ابتدای فعالیت شبکه فکر کنند چون رایگان است کیفیت کار ما پایین است و کمتر سراغ ما می‌آمدند.
وی به تغییر این تفکر در این چند سال اشاره و عنوان کرد: با ساخت برنامه‌های نمایشی و تبلیغی و… آنقدر کار این شرکت‌های دانش بنیان و بنگاه‌های کوچک اقتصادی به خوبی دیده شد که خودشان از ما تشکر می‌کردند و حتی می‌گفتند دیگر ما را تبلیغ نکنید.

زابلی زاده درباره اینکه شبکه در حال حاضر می‌تواند بودجه‌اش را از این بنگاه‌ها دربیاورد یا خیر؟ عنوان کرد: این موضوع در حال حاضر در سیاست ما نیست که بخواهیم با درآمدهای این چنینی و از طریق اسپانسر شبکه را بچرخانیم.
وی درباره مشکلات مالی نیز گفت: درآمد سازمان هنوز خیلی بالا نیست و ما هنوز با مشکلات مالی مواجه هستیم و این نیازمند سیاستگذاری جدیدی است.

مدیر ایران کالا با اشاره به برخی رویکردها برای افزایش مخاطب عنوان کرد: آیتم‌هایی درباره بورس و همچنین قیمت کالاها به شبکه اضافه کردیم که مخاطب ما را افزایش داده است، هم در توسعه ژانرهای تلویزیونی و هم در گسترش زیرنویس‌ها تلاش می‌کنیم تا شبکه مخاطب بیشتری داشته باشد.

 جامعه مخاطبان ما مثل دیگر شبکه‌های سراسری نیست

وی در پاسخ به اینکه چه آماری از مخاطبان شبکه دارد و چرا این شبکه هیچ گاه در نظرسنجی‌های صداوسیما دیده نشده است، گفت: به نظرم سازمان در نظرسنجی‌ها نوعی اشتباه در سنجش جامعه مخاطبین ما دارد چون جامعه مخاطبان ما مثل شبکه یک یا دیگر شبکه‌های سراسری نیست.

بیان چالش ها در «ایران کالا» کارشناسی تر از سایر شبکه‌ها است

زابلی زاده درباره رویکرد شبکه و اینکه مسائل اقتصادی در دیگر شبکه‌ها بهتر دیده می‌شود نیز پاسخ داد: ما همین الان ضعف‌ها را هم می‌گوییم و آسیب شناسی هم می‌کنیم، شاید نکاتی که در ایران کالا گفته می‌شود از چالش‌ها در دیگر شبکه‌ها قوی‌تر و کارشناسی تر است چون پشت بسیاری از این چالش‌ها نگاهی است که با مشورت جمعی از کارشناسان و اقتصاددانان هستند به دست آمده است.

وی اضافه کرد: جامعه مخاطب ما عموم مردم نیست بلکه بیشتر اقتصاددانان و بنگاه‌های اقتصادی هستند، در نتیجه وقتی کار پژوهشی و نظرسنجی صورت می‌گیرد باید به میان این مخاطبان بروند.

پخش فیلم سینمایی با رویکرد اقتصادی

مدیر ایران کالا یادآور شد: به دنبال برنامه سازی در حوزه نمایشی و ژانرهای مختلف هستیم و اکنون با نگاه اقتصادی فیلم‌های سینمایی بسیار خوبی را هم پخش می‌کنیم که موضوعشان کسب و کار است.
وی درباره حضور چهره‌ها در این شبکه برای معرفی برندها و تبلیغات کالاها عنوان کرد: ما اعتقاد نداریم که به مردم دروغ می‌گوییم که بخواهیم بابت آن از ایده‌های تبلیغاتی به معنای مرسوم استفاده کنیم. وظیفه ما این است که کاری کنیم که مردم باورشان به کالاهای خودمان بالا برود. ما دنبال سلبریتی ها نیستیم و قصدمان این است که اگر خدماتی صورت می‌گیرد به مردم معرفی کنیم و اگر هم ندارد دنبالش نمی‌رویم.

در حال حاضر شبکه تلویزیونی «ایران کالا» با تهیه و تولید ویژه برنامه های مختلف از جمله تحریریه تولید ، نبض بازار ، تحلیل برتر ، گفت و گو با اصناف و فعالان اقتصادی ، عصر سهامداری ، نبض کشاورزی ، پیشران و گفت وگوی ویژه خبری – تحلیلی با عنوان چشم انداز به طرح و بررسی نظرات و دیدگاه های فعالان اقتصادی می پردازد. «چشم انداز» با هدف بررسی مسائل روز اقتصاد و با حضور مسئولان، دانشگاهیان و کارشناسان صاحب نام کشور روز های شنبه تا پنجشنبه ساعت 21 و با اجرای دکتر فرشاد پرویزیان به روی آنتن می رود.

شایان ذکر است مدتی قبل 68 اقتصاد‌دان در نامه‌ای به رئیس‌سازمان صدا و سیما خواستار نامگذاری یک شبکه سیما به نام شبکه «اقتصاد ایران» شدند. در این نامه درخواست شده بود شبکه «ایران کالا» به شبکه «اقتصاد ایران» تغییر نام یابد.

برنامه ‎های این شبکه به صورت 24 ساعته بر روی کانال 21 گیرنده ‎های دیجیتال، از طریق ماهواره‌های بدر (فرکانس 11881، عمودی، SR 27500) و اینتل ست 902 (فرکانس 11555، افقی، SR 30000) قابل دریافت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *