خواص بی نظیر گوجه فرنگی

وجود ویتامین ث در گوجه فرنگی از سرماخوردگی جلوگیری و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های آ و ث است که هر دو آنتی اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند و به خنثی سازی اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند.
این گیاه این ترکیب آنتی اکسیدانی با فواید سلامتی بسیاری از جمله کاهش خطر بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان‌ها در ارتباط است و منبع عالی ویتامین ث، پتاسیم، فولات و ویتامین K است.
گوجه فرنگی‌های رسیده به رنگ قرمز است، اما می‌توانند در رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، نارنجی، سبز و بنفش نیز رشد کنند.
میزان آب گوجه فرنگی حدود ۹۵ درصد است. پنج درصد دیگر عمدتاً از کربوهیدرات‌ها و فیبر تشکیل شده است. این گیاه از لحاظ ارزش غذایی بسیار کم کالری است و مواد معدنی موجود در آن به نوع خاک و کود بستگی دارند که شامل پتاسیم، کلر و فسفر می‌شود.
مصرف منظم گوجه فرنگی به زیبایی پوست کمک می‌کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید یاری می‌رساند. این ترکیب همچنین سبب می‌شود تا پوست نسبت به آسیب اشعه ماوراء بنفش که یکی از دلایل اصلی ایجاد خطوط ریز و چین و چروک روی پوست صورت است، حساسیت کمتری داشته باشد.
گوجه فرنگی با داشتن ویتامین‌های آ و ث که هر دو آنتی اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند و به خنثی سازی اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد بر بدن کمک می‌کنند.
گوجه فرنگی یک ماده غذایی عالی برای دیابتی‌ها به منظور کاهش سطح قند خون است. این گیاه حاوی کربوهیدرات بسیار محدودی است و می‌تواند به کنترل سطح گلوکز ادرار کمک کند. گوجه فرنگی همچنین منبع بسیار خوبی از کروم محسوب می‌شود که در راستای تنظیم قند خون و در عین حال فیبر موثر است.
ویتامین B۳ موجود در گوجه فرنگی به بهبود گردش خون از طریق شریان‌ها و عروق کمک می‌کند.
مصرف روزانه آب گوجه فرنگی کبد را سالم نگه می‌دارد، به هضم بهتر غذا کمک، حرکات منظم روده را تنظیم و از یبوست جلوگیری می‌کند.
آب گوجه فرنگی در دفع ترکیبات مضر و سمی از بدن به واسطه حفظ سلامت کبد معجزه می‌کند.
همچنین نوشیدن آب گوجه فرنگی به صورت منظم سلامت مو را بهبود می‌بخشد. ویتامین K موجود در گوجه فرنگی نه تنها بینایی چشم را تقویت می‌کند، بلکه باعث رشد مو‌های سالم نیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *