fatmiamn.3

برای 10هزار خودرو، 4 میلیون نفر ثبت‌نام کردند

تصویر روز: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال آینده بیش از نیاز داخل خودرو تولید می‌کنیم که سبب می‌شود قرعه‌کشی نداشته باشیم.
به گزارش تسنیم، سید رضا فاطمی امین با بیان “در خصوص خودرو دو بازار و دو قیمت داریم”، گفت: یکی قیمت بازار آزاد است که التهاب دارد؛ دیگری قیمتی است که خودروسازان براساس آن محصولات را به‌فروش می‌رسانند که فاصله زیادی با بازار دارد، همین امر یک رانت 20 تا 150 میلیون تومانی را به‌وجود آورده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت علت آشفتگی بازار خودرو را همسان نبودن عرضه و تقاضا عنوان کرد و افزود: 500هزار دستگاه کمتر از نیاز تولید می‌کنیم که به‌سرعت برطرف خواهد شد؛ نکته دیگر این است که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ به این معنا که بسیاری از افرادی که خودرو می‌خرند، به آن نگاه سرمایه‌ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه قبل ثبت‌نام خودرو در یکی از شرکت‌های خودروساز انجام شد که برای 10هزار خودرو، 4میلیون نفر ثبت‌نام کردند این در حالی است که این 4میلیون ثبت‌نام، واقعی نیست؛ کل نیاز بازار خودروی ایران، یک‌میلیون و 500هزار دستگاه در سال است که نشان می‌دهد بازار خودرو، یک بازار واقعی نیست بلکه رانتی و سوداگرانه است.

فاطمی امین ادامه داد: اول باید تولید را افزایش دهیم که امسال این اتفاق رخ خواهد داد و تا پایان امسال، 130هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته عرضه خواهد شد؛ 130هزار دستگاه هم برای سال آینده پیش‌فروش می‌شود که مجموعاً 260هزار دستگاه امسال بیشتر عرضه می‌شود.

*قول 2ساله برای رفع ناکارآمدی‌های صنعت خودرو می‌دهم

وی تصریح کرد: صنعت خودروی ما بیمار است و ناکارآمدی‌های زیادی دارد البته این ناکارآمدی‌ها به یکی دو سال اخیر برنمی‌گردد بلکه ناشی از انباشت ناکارآمدی‌ها در یک دوره طولانی بوده است. من قول 2ساله برای رفع ناکارآمدی‌های صنعت خودرو می‌دهم، یک دوره 3ساله برای اجرای 9 پروژه‌ای که شروع کرده‌ایم نیاز داریم ولی نتایج آن بعد از 2 سال مشخص می‌شود؛ سال آینده قرعه‌کشی نخواهیم داشت و به این سمت می‌رویم که بیش از نیاز داخلی، خودرو تولید کنیم که قرعه‌کشی را از بین خواهد برد.

وزیر صمت گفت: اما این‌که تمام ناکارآمدی‌های صنعت خودرو را حل کنیم، یک دوره 2ساله می‌طلبد که زمان معقولی است. خودرو برای همه مردم اهمیت دارد و همه درباره آن دغدغه دارند. مردم، کارگران صنعت، تولیدکننده، قطعه‌ساز و سهامداران را در نظر داریم. سال آینده خبرها و چشم‌انداز خوبی از صنعت خودرو خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *