baran.4

۳ هفته اول بهمن‌ دوره خشک و کم بارشی داریم

تصویر روز: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر این‌که سازمان هواشناسی تنها مرجع رسمی صدور پیش‌بینی‌های جوی است، گفت: ۳ هفته اول بهمن‌ماه کم‌بارشی داریم.
به گزارش تصویر روز ، احد وظیفه در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این ‌که در زمستان سامانه‌های جوی فعال با تواتر حدود 10 روزه از روی کشور عبور می‌کنند، اظهار کرد: این مسئله برای هواشناسان شناخته شده است. اما گاهی این سامانه ها فاقد رطوبت کافی هستند و علی‌رغم عبورآنها و با وجود شرایط مناسب، به سبب نبود جریانات جنوبی از روی اقیانوس هند و دریای سرخ، رطوبت کافی فراهم نمی­شود و در نتیجه بارش قابل ملاحظه روی فلات ایران ریزش نمی­کند.

وی افزود:‌ اواخر ا­­ین هفته طی روزهای پنجشنبه و جمعه یک سامانه بارشی از غرب و شمال غرب تا سواحل شمالی را تحت تاثیر قرار می­‌دهد و موجب بارش برف و باران در این مناطق خواهد شد که با توجه به سرمایش هوا، نوع بارش این سامانه عمدتا برف خواهد بود و از نظر ذخیره برف در نواحی کوهستانی غرب و شمال کشور و بخصوص دامنه های شمالی البرز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: اما در ادامه طی دو هفته آینده یا نیمه اول بهمن با دوره بسیار کم بارش مواجه خواهیم بود و هفته اول بهمن تقریبا بدون بارندگی خواهد بود. در ادامه نیمه دوم بهمن نیز با احتمال قوی بارندگی‌ها کمتر از نرمال پیش‌بینی می­‌شود، بنابراین با بهمن ماه به نسبت خشک و کم بارش مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر میانگین بارش کشور در حد نرمال است، اما توزیع بارش به‌گونه‌ای است که در استان‌های جنوبی شامل فارس، بوشهر، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان با بارش‌های بیش از نرمال و در غرب کشور شامل ایلام، کردستان، خوزستان و لرستان و همچنین استانهای واقع در دامنه‌های جنوبی البرزاز خراسان رضوی تا تهران با کم بارشی و خشکسالی هواشناسی نسبتا شدید تا بسیار شدید مواجه هستیم و کم­‌بارشی‌های جدی داریم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان “بنابراین کم بارشی دو هفته آتی نیز بر این مسئله اتر تشدید کننده و منفی خواهد داشت” تاکید کرد: این روزها، روزهای گذر سامانه‌های جوی و بارندگی در اقلیم ایران است، تقریبا هر روز حدود یک درصد بارش کشور در این دوره از سال روی می‌دهد، بنابراین در پایان دو هفته حدود 15 درصد به آنومالی یا بی‌هنجاری منفی بارش کشور اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *