پورت vga کارت گرافیک چیست؟ + انواع و جدول وظایف هرکدام از پورت‌های vga

کارت گرافیک یک قطعه کامپیوتری است که تصاویر را برای نمایش در مانیتور کامپیوتر آماده می‌کند. هر چقدر کارت گرافیک شما بهتر باشد محتوای نمایشگر خود را با وضوح بهتری می‌توانید مشاهده کنید. این ویژگی برای گیمرها و حتی کاربران عادی بسیار مهم است.

یکی از کاربردی‌ترین پورت‌های سخت‌افزاری که از آن برای اتصال کارت گرافیک به مانیتور کامپیوتر استفاده می‌کنند پورت vga کارت گرافیک نام دارد. کابل vga نیز یک رابط با سه ردیف است که در هر یک از آن‌ها 5 پین قرار دارد. این کابل داده‌های تصویر را از طریق پورت موجود در لپ تاپ به‌طور آنالوگ انتقال می‌دهد.

با این مقدمه در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی پورت vga و مزایای آن بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع تا انتها همراه ما باشید. اگر قصد خرید لپ تاپ یا کامپیوتر یا ارتقاء آن‌ها را دارید، بهتر است همه تجهیزات و قطعات کامپیوتری را از فروشگاه‌های معتبر بخرید. این موضوع زمان خرید لپ تاپ استوک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند تا دستگاه مورد نظر نقص فنی خاصی نداشته باشد و قطعات آن به پایان عمر خود نزدیک نشده باشند.

پورت vga کارت گرافیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پورت vga کارت گرافیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

Vga مخفف کلمه Video Graphics Array است که در سال 1987 توسط شرکت IBM توسعه داده شد. این استاندارد برای اتصال دستگاه‌های ویدئویی مثل پروژکتور و مانیتور کامپیوتر است. امروزه بیشتر از پورت‌های HDMI و DVI استفاده می‌شود اما همچنان vga یک پورت پرکاربرد به‌شمار می‌رود.

در حالت کلی دو نوع کارت گرافیک وجود دارد:

  • کارت گرافیک مجتمع (On- Board): این کارت گرافیک به‌طور یکپارچه با پردازنده مرکزی روی مادربرد کامپیوتر قرار دارد و به‌عنوان قطعه‌ای جداگانه محسوب نمی‌شود. کارت گرافیک‌های مجتمع به‌طور پیش فرض در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها وجود دارند. این قطعات قیمت ارزان‌تری دارد و آن را نمی‌توان ارتقاء داد، همچنین قدرت پردازش آن‌ها در مقایسه با دسته دوم کارت گرافیک‌ها، کمتر است. از طرفی دستگاه‌های مجهز به این نوع کارت گرافیک معمولاً قیمت پایین‌تری دارند.
  • کارت گرافیک مجزا (Discrete): این قطعه به‌طور جداگانه روی مادربورد کامپیوتر نصب می‌شود. معمولاً گیمرها این نوع کارت گرافیک را برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای روی دستگاه خود نصب می‌کنند. همچنین اگر می‌خواهید محتوای صفحه را با وضوح بهتری ببینید و کامپیوترتان از عهده تجزیه و تحلیل‌های گرافیکی بهتر برآید، می‌توانید از این نوع کارت گرافیک بهره ببرید.

ویرایش‌کنندگان ویدئویی قدرت تفسیر و پردازش تصاویر را با استفاده از کارت گرافیک‌های مجزا بالا می‌برند. برای این‌که کارت گرافیک دستگاهتان وظیفه خود را همیشه به‌خوبی انجام دهد و آسیب نبیند، بهتر است فن آن را هر چند سال یک بار تعویض کنید. برای خرید فن کارت گرافیک حتماً به فروشگاه‌های معتبر و باتجربه مراجعه کنید.

در پورت vga کارت گرافیک کامپیوترها و مانیتورهای شخصی 15 پین وجود دارد و کابل‌های vga نیز از این طریق به آن متصل می‌شوند. هر یک از این 15 پین وظیفه خاصی دارند. به‌عنوان مثال پین‌های اول، دوم و سوم به ترتیب برای انتقال رنگ‌های قرمز، سبز و آبی به‌کار می‌روند.

معمولاً پورت vga را اتصالات ماده و کابل آن را نر می‌نامند. پورت‌های VGA وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهند اما سایر پورت‌ها که جدیدتر هستند، محتوا را با کیفیت بهتری در مانیتور به نمایش می‌گذارند.

حداکثر وضوحی که درگاه vga از آن پشتیبانی می‌کند برابر با 1536 در 2048 پیکسل است. بیشتر نمایشگرهای موجود در بازار حداقل یک پورت وی جی‌ای دارند و تصاویر را می‌توان به لطف آن مشاهده کرد.

توجه کنید که آسیب دیدن پورت vga کارت گرافیک می‌تواند نمایش محتوا را در کامپیوترتان با مشکل مواجه کند. بنابراین برای تعمیر لپ تاپ در مشهد و سایر شهرها حتماً به فروشگاهی مراجعه کنید که پرسنل باتجربه دارند.

انواع پورت vga

پورت vga کارت گرافیک با توجه به نوع کاربرد آن در دو نوع vga معمولی و vga مینی تولید می‌شود. vga مینی معمولاً در دستگاه‌های کوچک مثل آی مک (iMac) و آی بوک (iBook) به کار می‌رود.

در درگاه نوع مینی پورت vga از 14 پین استفاده شده است که از دو پین آن برای رساندن ولتاژ بیشتر از 5 ولت بهره می‌برند. بنابراین دستگاه‌هایی که با پورت مینی vga متصل می‌شوند، می‌توانند از دو پین مشخص آن به‌عنوان یک منبع تغذیه استفاده کنند.

وظایف پین‌های vga معمولی

معمولاً رنگ پورت vga کارت گرافیک آبی است و در کناره‌های خود دو پیچ برای ثابت نگه داشتن کابل متصل شده دارد. در جدول زیر می‌توانید وظایف هر یک از پین‌های vga معمولی را به تفکیک مشاهده کنید:

شماره پین وظیفه پین
1 پین داده‌های مربوط به رنگ قرمز
2 پین داده‌های مربوط به رنگ سبز
3 پین داده‌های مربوط به رنگ آبی
4 ID2/RES
5 GND پین همگام‌سازی افقی
6 GND پین داده‌های رنگ قرمز
7 GND پین داده‌های رنگ سبز
8 GND پین داده‌های رنگ آبی
9 KEY/PWR
10 GND پین همگام سازی عمودی
11 ID0/RES
12 ID1/SDA
13 همگام ساز افقی
14 همگام ساز عمودی
15 ID3/SCL

وظایف پین‌های پورت vga کارت گرافیک مینی

در جدول زیر نیز وظایف هر یک از پین‌های پورت vga کارت گرافیک مینی را به تفکیک شرح دادیم:

شماره پین وظیفه
1 GND
2 همگام ساز عمودی
3 همگام ساز افقی
4 GND پین داده‌های رنگ قرمز
5 پین داده‌های مربوط به رنگ قرمز
6 GND پین داده‌های رنگ سبز
7 پین داده‌های مربوط به رنگ سبز
8 VCC ولتاژ +۵ ولت
9 پین داده‌های مربوط به رنگ آبی
10 داده‌های DDC
11 کلاک DDC
12 GND
13 شناسایی کابل
14 GND پین داده‌های رنگ آبی

مزایای پورت vga کارت گرافیک چیست؟

اگر مانیتور شما مجهز به پورت vga باشد و کارت گرافیک شما از اتصالات HDMI و DVI پشتیبانی می‌کند، می‌توانید به‌راحتی از یک مبدل استفاده کنید. این کار را مبدل پورت vga به DVI و مبدل پورت vga به HDMI انجام می‌دهند.

پورت vga کارت گرافیک از وضوح نسبتاً بالایی برای نمایش تصویر پشتیبانی می‌کند. در حالت کلی درگاه وی جی‌ای بازدهی کمتری را نسبت به سایر پورت‌ها دارد اما برای استفاده معمولی از دستگاه مناسب است.

سخن نهایی

پورت vga کارت گرافیک شامل دو نوع معمولی و مینی است که هر یک از آن‌ها به‌ترتیب 15 و 14 پین دارند. هر یک از این پین‌ها برای انجام کار خاصی تعبیه شده‌اند.

این پورت تصویر را به‌صورت آنالوگ به مانیتور انتقال می‌دهد. پورت‌های vga نسبت به سایر درگاه‌های مرتبط با کارت گرافیک کارایی کمتری دارند اما برای استفاده عادی از کامپیوتر مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *