۱۵ سال زندان برای نامزد سابق ریاست جمهوری مصر

عبدالمنعم ابوالفتوح که از فوریه ۲۰۱۸ در بازداشت پیشگیرانه به سر می‌برد، در کنار ۲۴ مخالف دیگر حکومت السیسی محاکمه و به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

۱۵ سال زندان برای نامزد سابق ریاست جمهوری مصربه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از قاهره؛ یکی از منابع قضایی مصر اعلام کرد، دادگاهی ویژه در مصر روز یکشنبه عبدالمنعم ابوالفتوح، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ را به اتهام «ارائه اطلاعات نادرست» و «تهدید امنیت ملی» به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

ابوالفتوح که از فوریه ۲۰۱۸ در بازداشت پیشگیرانه به سر می‌برد، در کنار ۲۴ مخالف دیگر حکومت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر محاکمه و محکوم شد. در بین آنها، می‌توان از محمد عزت، رهبر عالی سابق اخوان المسلمین که به جرم جاسوسی به حبس ابد محکوم شده است و همچنین ابوالفتوح محمد القصاص، فرد شماره دو حزب «مصر قویه» نام برد.

ابوالفتوح هنگام بازگشت از لندن بازداشت شده بود؛ جایی که در آنجا مصاحبه‌هایی در انتقاد از حکومت مصر انجام داده بود و تحریم انتخابات ریاست جمهوری را که به پیروزی مجدد عبدالفتاح السیسی منجر شد، خواستار شده بود.

با این حال، او در سال ۲۰۱۲ نیز در انتخاباتی نامزد شده بود که به پیروزی محمد مرسی از اخوان المسلمین منجر شد، شخصی که یک سال بعد توسط السیسی که آن زمان فرمانده ارتش بود سرنگون شد.

ابوالفتوح که در فهرست «تروریست ها» قرار دارد و دارایی‌های او از چهار سال پیش مسدود شده است، در دادگاهی ضد تروریسم به اتهام «وابستگی به سازمانی غیرقانونی» پاسخ می‌داد.

اما او اگر چه زمانی نزدیک به اخوان المسلمین بود و سال ۲۰۰۹ از مدیریت آن کنار گذاشته شد، از خود در برابر هر گونه ارتباطی با آن‌ها دفاع می‌کند.

عفو بین الملل که به تازگی اعلام کرد، مصر رکورد جهانی محکومیت به مرگ را با بیش از ۳۵۰ محکومیت اعدام در سال ۲۰۲۱ در اختیار دارد، احکام صادره برای این محکومین را محکوم و اعلام کرد آن‌ها در بازداشت متحمل شکنجه و بدرفتاری شده اند و از السیسی خواست آن‌ها را آزاد کند.

این سازمان دفاع از حقوق بشر افزود، ابوالفتوح ۷۰ ساله از سال‌ها پیش از مراقبت‌های بهداشتی محروم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *