lavazem khanegi.4

انتقاد فعالان صنعت لوازم خانگی از قیمت‌گذاری دستوری

تصویر روز: در نشست مشترک انجمن صنایع لوازم خانگی با جمعی از مدیران وزارت صمت، قیمت گذاری دستوری به عنوان دغدغه این صنعت مطرح شد.

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا دانیالی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پس از گذشت ۶ ماه، از ابتدای تیر، افزایش ۱۵ درصدی نرخ برای تلویزیون و رشد ۱۰ درصدی قیمت را برای سایر محصولات لوازم خانگی در نظر گرفت در حالی که صنعت لوازم خانگی در این تورم افسار‌گسیخته نمی‌تواند با این افزایش اندک قیمت‌ها به درستی ادامه مسیر دهد.

وی افزود: رشد قیمت محصولات در حوزه لوازم خانگی در سال گذشته نصف تورم بوده است؛ این موضوع باعث می‌شود این صنعت کاهش تولید داشته باشد، آن هم در شرایطی که افزایش هزینه‌ها را شاهد هستیم که در نهایت باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کننده بوده و نتیجه آن کوچک‌تر شدن اقتصاد خواهد شد.

تمرکز بر هفت محور در صنعت لوازم خانگی

در این نشست سید‌مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با تشریح هفت محور اصلی در صنعت لوازم خانگی که توسط وزارت صمت دنبال می‌شود، گفت: روی چند موضوع در حوزه لوازم خانگی در وزارت صمت تمرکز کرده و این موارد را در هفت محور دنبال می‌کنیم مهم‌ترین موارد، شامل تهیه برنامه راهبردی صنعت تولید لوازم خانگی بوده که تاکید آن بر صادرات و زنجیره‌ای شدن این صنعت است.

وی افزود: موارد بعدی شامل مبارزه با قاچاق، کیفیت ضمانتنامه و خدمات پس از فروش، کاهش مصرف انرژی، دانش‌بنیان‌ها (توسعه تعامل پروژه‌های دانشگاهی با صنعت)، گذار از مونتاژ‌کاری به افزایش عمق ساخت داخل، تامین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر فاکتور است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با تاکید بر مشورت با بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها در این وزارتخانه گفت: اعتقاد داریم محور اساسی کار‌های صورت گرفته در وزارت صمت حتما باید حضور انجمن‌ها و تشکل‌ها به نمایندگی از بخش خصوصی باشد. قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار این تکلیف قانونی را ابلاغ کرده و همچنین وزارت صمت همیشه سعی کرده در دوره‌های مختلف با بخش خصوصی از طریق انجمن و تشکل‌ها مراوده داشته باشد.
برای اجرای سیاست‌های حاکمیتی حتما باید انجمن‌ها و تشکل‌ها در بطن تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها حاضر باشند.

وی افزود: برنامه‌ای را دنبال می‌کنیم که پشتیبانی‌کننده بخش خصوصی باشد. قرار نیست به عنوان دولت برنامه‌ای را تهیه و ابلاغ کنیم که تنها بخش خصوصی اجرا‌کننده آن باشد. سیاست ما این است که به عنوان حاکمیت از بخش خصوص پشتیبانی کنیم تا برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

نیازی اضافه کرد: یکی از محور‌هایی که با تشکل‌ها دنبال می‌کنیم بحث افق‌های آینده، رفع موانع و سیاست‌های اختصاصی هر حوزه است. رویکرد ما در اصلاح ساختاری که سال گذشته در وزارتخانه انجام شد این بود که هر رشته فعالیت را در یک دفتر متمرکز کرده و این دفتر، پنجره واحد ارائه خدمات و سیاستگذاری در آن رشته فعالیت شود.

وی گفت: با تشکیل دفتر لوازم خانگی، حوزه لوازم خانگی برای بحث قیمت گذاری دیگر نیازی به مراجعه به سازمان حمایت نداشته و محور کار و پیگیری‌کننده این امور با دفتر تخصصی آن رشته است.

ارائه کیفیت رقابتی، بهترین روش مبارزه با کالای قاچاق

مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت نیز در این نشست گفت: اگر بخواهیم جلوی کالای قاچاق را بگیریم باید کالا با کیفیت رقابتی و بر اساس مقیاس اقتصادی تولید کنیم.

آقای محسن شکراللهی، افزود: بحث کیفیت را به صورت نظامند دنبال می‌کنیم، زیرا با توجه به قدمت تولید صنعت لوازم خانگی در کشور، جا دارد تا وارد مراحل جدی شویم. طرح‌های توسعه‌ای خوبی را امسال در صنعت لوازم خانگی به ویژه کالا‌هایی که در آن کمبود وجود داشته، دنبال می‌کنیم تا امسال بتوانیم با افزایش سرمایه گذاری و طرح‌های توسعه‌ای عقب ماندگی را جبران کرده و با موضوع تولید بیشتر بتوانیم با کالای قاچاق مبارزه کنیم.

وی اضافه کرد: مدل همکاری دفتر تخصصی لوازم خانگی و انجمن صنایع لوازم خانگی رفته رفته شکل مناسبی پیدا می‌کند و این همگرایی و هم افزایی به نحو مطلوبی پیش می‌رود. برای مثال در موضوع مبارزه با قاچاق بیشترین همکاری را با انجمن داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *